بعد از اتمام تعطیلات نوروزی بازار خودرو دو هفته توفانی را سپری کرد، به‌طوری‌که شاهد بودیم قیمت‌ها در بازه دوهفته‌ای به طور میانگین حدود ۴‌درصد رشد کرد. اما با شروع هفته آخر فروردین‌ماه تا حدودی ترمز رشد قیمت خودرو کشیده شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خودروها در آخرین هفته فروردین‌ماه نسبت به هفته چهارم حدود یک تا ۵/ ۱درصد رشد را به خود دیده است. در این زمینه، برخی از نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، هفته آخر فروردین را راکد توصیف کرده و عنوان می‌کنند خریدار چندانی در بازار حضور ندارد. با این حال قیمت‌ها روی کاغذ رشد اندکی را تجربه کرده و برخی از فروشندگانی که پول لازم دارند، حاضرند خودروی در اختیار خود را با چشم‌پوشی از افزایش قیمت‌ها در آخرین هفته فروردین‌ماه به متقاضیان واگذار کنند. آنچه مشخص است، ثبات نسبی بازار ارز و برگزاری چند طرح فروش از سوی ایران‌خودرو و سایپا در کم‌شدن سرعت قیمت خودروها در بازار موثر بوده است.

بازار ارز بعد از تعطیلات نوروز، به کانال ۲۸‌هزار تومانی ورود کرد؛ اما روند بازار و همچنین انتشار اخباری در خصوص آزادسازی بخشی از منابع بلوکه‌شده ارزی سبب شد تا نرخ ارز نتواند خود را در کانال ۲۸‌هزار تومانی تثبیت کند و بار دیگر به کانال ۲۷‌هزار تومانی برگشت و این روزها بین دو کانال یادشده در رفت و برگشت است. عرضه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور نیز که به دلیل تعطیلات نوروز حدود دوهفته متوقف بود، اواخر هفته سوم فروردین‌ماه از سرگرفته شد و این اتفاق تا حدودی از التهاب‌های قیمتی بازار کاست. به نظر می‌رسد چنانچه خودروسازان بتوانند همین روند عرضه را با تمرکز بر فروش فوق‌العاده ادامه دهند و از این مسیر جاده عرضه خودرو به بازار را عریض کنند، می‌توان امیدوار بود که قیمت خودرو در بازار تا حدود زیادی تعدیل شود. البته نباید از نظر دور داشت که چنانچه اخباری در خصوص امضای توافق‌نامه احیای برجام مخابره شود، نه‌تنها روند صعودی قیمت‌ها متوقف خواهد شد، بلکه شاهد ریزش قیمت خودرو نیز خواهیم بود. اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم که محصولات پرتیراژ چه روند قیمتی را در آخرین هفته فروردین‌ماه سال‌جاری تجربه کردند.

پراید۱۳۱ همچنان کف قیمت خودرو در بازار را در اختیار دارد. این خودرو در هفته آخر فروردین نسبت به هفته پیش از آن حدود ۲میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرد و از سوی فروشندگان با قیمتی حول و حوش ۱۷۸میلیون تومان در بازار حاضر بود. دیگر عضو خانواده پراید، یعنی پراید۱۱۱ نیز در بازه زمانی یادشده حدود ۳میلیون تومان رشد قیمت را به خود دید. این مقدار رشد باعث شد تا قیمت پراید۱۱۱ فاصله خود را با قله ۲۰۰میلیون تومانی بیش از پیش کم کند و این احتمال وجود دارد که در هفته‌های آینده با تغییر در مولفه‌های موثر بر قیمت‌ها، این خودرو وارد کانال ۲۰۰میلیون تومانی شود. خانواده تیبا که منتظر است با خروج خانواده پراید، عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار را تصاحب کند نیز رشد اندک قیمتی را تجربه کرد. تیبای صندوق‌دار در آخرین هفته از اولین ماه فصل بهار رشد حدود ۲میلیون تومانی را به خود دید. این خودرو که هفته گذشته با قیمتی در حدود ۱۸۸میلیون تومان در بازار دادوستد می‌شد، در هفته جاری با توجه به رشد قیمت خود را وارد کانال ۱۹۰میلیون تومانی کرد. تیبا۲ (بدون صندوق) نیز حدود ۴میلیون تومان رشد قیمت را در بازه زمانی یادشده در کارنامه ثبت کرد. متقاضیان برای خرید تیبا۲ باید حساب خود را حدود ۱۹۸میلیون تومان شارژ کنند.

پژو۲۰۶ تیپ۲ مدل ۱۴۰۰ نیز رشد قیمتی حدود ۲میلیون تومانی را به خود دید. این خودروی پرطرفدار با قیمتی حول و حوش ۲۸۶میلیون تومان در بازار حاضر است. مدل ۱۴۰۱ همین خودرو نیز از سوی فروشندگان حدود ۲۹۷میلیون تومان قیمت خورده است. از بازار پژو۲۰۷ نیز خبر می‌رسد که این خودرو با رینگ فولادی در هفته پنجم فروردین‌ماه نسبت به هفته پیش از آن ثبات قیمت را به نام خود ثبت کرده و با قیمتی حدود ۳۷۰میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. اما مدل ۱۴۰۰ همین خودرو با سقف پانوراما (شیشه‌ای) ۲میلیون تومان رشد قیمت را در بازه زمانی یادشده تجربه کرد. متقاضیان برای خرید این خودرو باید حدود ۳۸۲میلیون تومان پرداخت کنند. چنانچه متقاضیان قصد خرید مدل ۱۴۰۱ پژو۲۰۷ با سقف شیشه‌ای را داشته باشند، باید حساب خود را پیش از ورود به بازار حول و حوش ۳۹۸میلیون تومان شارژ کنند. پژو پارس ساده مدل ۱۴۰۰ نیز در هفته پنجم فروردین‌ماه حدود ۲۹۵میلیون تومان قیمت خورد. سمند LX و کوییک معمولی مدل ۱۴۰۰ نیز به ترتیب با قیمتی حدود ۲۰۸میلیون تومان و ۲۸۲میلیون تومان در بازار قابل خریداری بودند.