مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران گفت: در روند استاندارد کردن یک خودرو لازم است تا این محصول، ضمن دریافت تاییدیه نوع خودرو و رعایت 51 نوع استاندارد ملی ایران، وارد تولید انبوه شود و درنهایت موفق به دریافت گواهی محصول شود.

اسدا... مجیدی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طبق ماده ۹ قوانین موسسه استاندارد لازم است تا قطعات مختلف به کار رفته در یک خودرو، مشمول استاندارد اجباری باشند.
وی افزود: خودرو از قطعاتی تشکیل شده است که هر قطعه به عنوان محصول یک کارخانه، باید خود را با استاندارهای اجباری موسسه استاندارد تطبیق دهد، تا ضمن تضمین سلامت و امنیت سرنشینان خودرو، امکان تولید و عرضه بیابد.
مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران یادآور شد: برخی استانداردها مربوط به اقلام و قطعات به کار رفته در خودرو می‌باشند و بعضی از آنها نیز به استاندارهای ۵۱گانه موسسه استاندار مربوط می‌شوند. وی افزود: برخی اقلام و قطعات به کار رفته در خودرو مانند رینگ، لنت ترمز، ضدیخ، روغن موتور، لاستیک، شیشه ایمنی، برف‌پاک‌کن و ... مشمول استاندارد اجباری هستند ولی برخی اقلام نیز مانند کاپوت ماشین، صندلی، چکش برق و ... مشمول این اجبار نبوده و باید بر حسب استاندارد کارخانه امکان عرضه و تولید بیابند. مجیدی خاطر نشان کرد: برخی اقلام به کار رفته در خودرو به طور مستقیم با سلامت مصرف‌کننده در ارتباط هستند و عدم رعایت استانداردهای لازم در آنها، سلامت سرنشین را تهدید کرده و وی را با خطرات جانی مواجه خواهد کرد. وی گفت: برخی استانداردها و قطعات ممکن است به طور مستقیم با امنیت جانی سرنشین سرو کار نداشته باشد، منتها رعایت آنها ضروری است که از این جمله می‌توان به حلقه بوکسل (قطعه‌ای که برای یدک کشیدن در خودرو تعبیه شده است)، رابطه جرم و ابعاد خودرو، چگونگی قفل و لولا و ... اشاره کرد. مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران خاطر نشان کرد: در خودرو، انواع و اقسام قطعات به کار می‌روند که غیر از رعایت استانداردهای لازم در ساخت هر قطعه، ضروری است تا قطعات نیز از سازگاری لازم با یکدیگر برخوردار باشند. وی در خصوص ضرورت این هماهنگی گفت: فرض کنید برای استفاده از چرخ دنده در خودرو که ممکن است از دو جنس فولادی و آلومینیومی ساخته شود، در کنار سایر قطعات فولادی از یک چرخ دنده آلومینیومی استفاده شود که قطعا این عدم هماهنگی به بروز برخی مشکلات منجر خواهد شد. مجیدی به ذکر لیستی از اقلام و استانداردهای اجباری موسسه استاندارد در بحث خودرو اشاره کرد که اسامی و شماره استاندارد ملی آنها به قرار زیر است: