به نقل از رویترز، برندهای چینی حدود یک‌سوم بازار خودروی روسیه را در اختیار دارند. بخش خودرو بیش ‌از هر بخش دیگری از صنعت نشان‌دهنده اهمیت روزافزون چین در اقتصاد روسیه به‌دنبال خروج شرکت‌های غربی است. فروش خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک در روسیه حدود ۶۱درصد نسبت ‌به سال گذشته کاهش یافته، چون تحریم‌های غربی دسترسی این کشور به برخی مواد را کاهش داده و تقاضا را پایین آورده است. بالا رفتن قیمت‌ها هم به این صنعت آسیب رسانده است. اما فروش خودروهای سواری برند چینی از جمله هاوال، چری و جیلی افزایش یافته و به بیش از ۱۶هزار دستگاه در ماه نوامبر رسیده است، یعنی تقریبا دوبرابر ۸۲۳۵ خودرویی که در ژانویه فروخته شده بود. سهم خودروهای چینی در بازار روسیه از ۶/ ۹درصد تا ۳/ ۳۱درصد بالا رفته است.

طبق گزارش انجمن کسب‌‌و‌کارهای اروپا، فروش خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک جدید در روسیه در ماه نوامبر برابر با ۴۶هزار و ۴۰۳ دستگاه بود و باید برای کل سال جاری میلادی به حدود ۶۰۰هزار برسد. تعداد خودروهای غربی تولیدشده در روسیه بسیار پایین است و واردات کمی هم صورت می‌گیرد، بنابراین بازار بین صنایع خودروی روسیه و چین تقسیم شده است. اکثر خودروسازان غربی که از زمان ساخت کارخانه‌های خود در روسیه در اوایل سال ۲۰۰۰ درحال رقابت با خودروسازان داخلی برای سهم بازار بوده‌اند، فعالیت خود را پس ‌از حمله این کشور به اوکراین در ماه فوریه متوقف کردند. اگر شرایط اقتصاد تغییری نکند، تولیدکنندگان چینی حدود ۳۵درصد از فروش خودرو در روسیه در سال آینده میلادی را در دست می‌گیرند.

ولادیمیر بسپالوف، کارشناس بازار خودروی روسی به رویترز گفت: تولید و واردات برندهای خودروی غربی روز به روز کاهش می‌یابد. بنابراین بازار بین صنایع خودروسازی روسیه و چین تقسیم شده است. خودروهای روسی هنوز هم با قیمت‌های پایین‌تر - تا حدود ۵/ ۱میلیون روبل (۲۳هزارو ۹۶۱ دلار) - بخشی از تقاضا را برآورده می‌کنند و چینی‌ها نیز بازار سابق خودروهای غربی را با قیمت‌های بالای ۵/ ۲میلیون روبل در اختیار گرفته‌اند. هر دلار آمریکا حدود ۶۳روبل روسیه است. یکی از موارد متداول اخیر بدین صورت است که یک خودروی چینی به شکل خودروی روسی درمی‌آید. به عنوان نمونه، نقش قطعات موتور JAC چین که طراحی، مهندسی و پلتفرم آن برای احیای خودروی Moskvich دوران شوروی استفاده می‌شود، در راه‌اندازی مجدد این برند در ماه گذشته به‌وضوح قابل مشاهده بود.

مسکوویچ اعلام کرد با یک شریک خارجی کار می‌کند، اما نام آن را بیان نکرد. جک چین هم به درخواست مطبوعاتی در این خصوص پاسخ نداد. مسکوویچ در کارخانه‌ای تولید می‌شود که از خودروساز فرانسوی رنو گرفته شده است. نیسان، مرسدس و فورد از جمله دیگر شرکت‌هایی هستند که طی مدت اخیر روسیه را ترک کرده‌اند. بسپالوف تاکید کرد اگر وضعیت اقتصادی روسیه بدون تغییر باقی بماند، تولیدکنندگان چینی می‌توانند حدود ۳۵درصد از فروش روسیه را در سال آینده به خود اختصاص دهند. وی تخمین می‌زند حجم بازار به ۸۰۰هزار دستگاه بازگردد. از نظر پولی، این سهم می‌تواند از ۴۰درصد فراتر رود و در سال ۲۰۲۳ به یک بازار ۵/ ۱تریلیون روبلی بدل شود.