بسیاری از ایتالیایی‌ها برای فرار از مالیات خودرو به رومانی و بلغارستان مراجعه و در این کشورها خودروی خود را شماره‌گذاری می‌کنند.

خودروهای با پلاک رومانی و بلغارستان این روزها بیش از پیش در میلان، رُم و فلورانس دیده می‌شود. به گزارش روزنامه لوفیگارو، بسیاری از مردم ایتالیا برای فرار از مالیات خودرو به کشورهای رومانی و بلغارستان می‌روند و آنجا خودروی خود را ثبت می‌کنند. علاوه بر هزینه کمتر شماره‌گذاری خودرو در این کشورها، اگر مالک خودرو در ایتالیا جریمه شود برگ جریمه به آدرسی جعلی در بلغارستان فرستاده می‌شود و راننده خودرو نگران باطل شدن گواهینامه‌اش به دلیل عدم پرداخت جریمه نخواهد بود.

یک مامور پلیس که راننده یکی از این خودروها را متوقف کرده است، با اشاره به خلأ قانونی درباره این مساله می‌گوید: این خودرو به نام راننده نیست و به همین دلیل اگر او تخلفی هم مرتکب شود، مسوولیتی متوجه او نخواهد بود.

در بلغارستان تلاش‌هایی صورت گرفته است تا فروش خودرو را به افراد ساکن خارج این کشور ممنوع کند، اما هنوز قانونی در این باره تصویب نشده است. یک خبرنگار که به عنوان خریدار با یک دلال در صوفیه قرار گذاشت توانست به صورت مخفیانه مکالمات را ضبط کند. دلال به راحتی گفت که می‌تواند با پرداخت صد یا دویست یورو به یک رومانیایی خودرو را به نام خریدار ثبت کند و بعد از بیمه کردن خودرو، خریدار خیالی آسوده خواهد داشت که مسوولیتی در ازای استفاده از خودرو در ایتالیا متوجه او نیست، حتی اگر خلافی مرتکب شود یا تصادف کند.