گروه خودرو - به‌رغم وعده خودروسازان مبنی بر ثبات قیمت خودرو در سال ۹۰، تمامی خودروهای تولیدی با افزایش قیمت مواجه شدند ،این در حالی است که خودروسازها در پایان سال گذشته سیاست‌های قیمتی خود برای سال جدید را سیاست تثبیتی عنوان کرده بودند. آنطور که از نمایندگی‌های خودرو بخصوص از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری خبر می‌رسد خودروسازها طی هفته‌های گذشته قیمت خودروهای داخلی را به طور میانگین ۱۵۰ هزار تومان افزایش دادند. مالیات بر ارزش افزوده دلیلی است که از سوی خودروسازها جهت افزایش قیمت به گوش می‌رسد. آنها معتقدند که هیچ افزایش قیمتی در محصولاتشان نداشته اند و تنها مالیات بر ارزش افزوده بر نرخ خودروها افزوده است.

در این مورد ایسنا گفت‌وگویی با مدیرعامل ایران خودرو انجام داده که وی نیز تاکید کرده که این بنگاه صنعتی همچنان سیاست‌های تثبیت قیمت را اجرا می‌کند و هیچ‌گونه تغییر قیمتی در مورد محصولات خود اعمال نکرده است.

وی همچنین عنوان کرده که آنچه به عنوان گران شدن خودرو در روزهای اخیر مطرح شده، ناشی از ورود به برنامه پنجم توسعه و اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده است.

به گفته جواد نجم‌الدین، تمام خودروهای تولید شده از ابتدای امسال با محاسبه رشد یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به فروش می‌رسند که این تغییر قیمت هم ناشی از اجرای همین قانون است.

مدیرعامل ایران خودرو با تکرار مجدد اظهارات قبلی‌اش در مورد ثبات قیمت تولیدات این شرکت در سال‌جاری تصریح کرد: ایران خودرو امسال برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود نخواهد داشت.

در همین رابطه مدیر فروش و بازاریابی ایران‌خودرو نیز اظهار کرده که این شرکت محصولات خود را براساس همان قیمت‌های پیشنهادی سال گذشته وزارت صنایع و معادن به بازار عرضه می‌کند و افزایش قیمت اخیر محصولات این شرکت مربوط به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است.

به گفته علی اصغر سرایی‌نیا، طبق ماده ۱۱۷ تبصره ۲ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که مقرر می‌دارد نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده از سال اول برنامه، سالانه یک واحد درصد افزایش یابد، از اول سال ۱۳۹۰ نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده کالاها و خدمات عمومی از سه درصد به چهار درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرده که خریداران محصولات ایران خودرو باید از ۶۵ تا ۳۵۰ هزارتومان بر اساس نوع و با احتساب قیمت هریک از خودروهای تولیدی، مالیات بیشتری را نسبت به سال گذشته پرداخت کنند.