گروه خودرو - رییس کل سازمان توسعه تجارت روز گذشته از امکان ثبت سفارش و ورود خودروهای موردی در آینده نزدیک خبر داد.

حمید صافدل در حالی از امکان ورود خودروهای موردی خبر داد که از ابتدای سال گذشته وزارت صنایع و معادن به استناد شرایط چهارگانه مستند در آیین‌نامه ضوابط فنی خودرو، ورود خودروهای موردی را ممنوع اعلام کرده بود. در همین حال خبرگزاری ایرنا دوشنبه گذشته به نقل از یک کارشناس خودروی دفتر مقررات سازمان توسعه تجارت ایران از فراهم شدن امکان ثبت سفارش و ورود خودروهای موردی برای افراد خبر داده بود که حمید صافدل با تکذیب فراهم شدن این امکان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما تاکید کرد که طی چند روز آینده تصمیم‌گیری در مورد ثبت سفارش موردی اتخاذ خواهد شد.وزارت صنایع و معادن از سال گذشته ثبت سفارش و ورود خودروهای موردی را به دلیل عدم سرویس‌های خدمات پس از فروش لغو کرده بود. این وزارتخانه با استناد به ضوابط فنی خودرو در این راستا اقدام می‌کرد.

در همین حین محسن صالحی‌نیا نیز دیروز عنوان کرد که لیست خودروهای مجاز وارداتی که از سوی وزارت صنایع و معادن تهیه و به وزارت بازرگانی ارسال شده در سایت سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است.پیش از این وزارتخانه مذکور از ارائه لیست خودروهای مجاز خودداری و تنها خودروهای مجاز به واردات را با تعداد مشخص به وزارت بازرگانی ارسال می‌کرد این در حالی است که عدم ارائه لیست با انتقاد مسوولان بازرگانی کشور مواجه شد، چرا که آنها معتقد بودند با این عملکرد وزارت صنایع، بازار خودروهای وارداتی به طور انحصاری تنها در اختیار چند نمایندگی قرار می‌گیرد. به هر حال پس از فراهم شدن مقدمات ادغام دو وزارتخانه ارائه لیست خودروهای مجاز باردیگر به روال معمول خود بازگشت.

در همین زمینه محسن صالحی‌نیا تاکید کرد که براساس هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان توسعه تجارت ایران، لیست انواع خودروهای مجاز برای ثبت سفارش که براساس آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو، دارای مدت زمان معتبر به لحاظ رعایت استانداردهای ایمنی و کیفیت مصرف سوخت و آلایندگی و نمایندگی خدمات پس از فروش است، در سایت سازمان اعلام شده است.