اجرای طرح «اسقاط خودرو در برابر ارزش لاشه» به زودی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه خودرو - تعداد خودروهای فرسوده اسقاط شده با گذشت پنج سال از زمان اجرای طرح اسقاط و نوسازی فرسوده‌ها به یک میلیون دستگاه رسید. به همین منظور روز گذشته ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت، جشن خروج یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل‌و‌نقل کشور را در مرکز همایش‌های صدا و سیما و با حضور مسوولان دولتی و غیر‌دولتی برگزار کرد.

طرح نوسازی ناوگان فرسوده در سال ۸۵ و با تشکیل ستاد تبصره ۱۳ که بعدها به ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت تغییر نام داد در دستور کار قرار گرفت. براساس طرح مذکور پیش‌بینی شد تا پایان برنامه چهارم توسعه، تمام خودروهای فرسوده از رده خارج شوند، اما مشکلات به وجود آمده در تامین تسهیلات بانکی، تامین خودروهای مورد نیاز و بروز برخی مشکلات در روند اسقاط موجب شد تا این طرح در موعد مقرر به اتمام نرسد و به این طریق نیمی از طرح خروج فرسوده‌ها در برنامه چهارم توسعه و مابقی به برنامه پنجم موکول شود.

براساس آمار اعلام شده از سوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت تعداد خودروهای فرسوده از رده خارج شده تا پیش از تشکیل ستاد تبصره ۱۳ در حدود پنج هزار دستگاه بوده که این رقم پس از تشکیل ستاد مذکور و از سال ۸۵ تاکنون به یک میلیون دستگاه رسیده است.

انجام تعویض خودروهای فرسوده بدون نظارت دولت

امیررضا رجبی معاون نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل سوخت کشور دیروز به عنوان یکی از سخنرانان مراسم جشن خروج خودروهای فرسوده خبر از طرح برنامه‌های جدید ستاد برای تعویض خودروهای فرسوده در کشور داد و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ستاد، طرح تعویض خودروهای فرسوده بدون نظارت دولت و بر اساس ارزش لاشه است.

وی با تاکید بر تلاش این معاونت برای نهادینه سازی و پایداری فرآیند خروج خودروهای فرسوده در کشور گفت: به جز طرح‌های کنونی در دست اجرا، به زودی طرح‌های مربوط به اسقاط خودرو در برابر ارزش لاشه اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در یک خودرو فرسوده، حدود دو هزار و ۸۵ قطعه قابل بازیافت وجود دارد، افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از تمام قطعات لاشه خودروهای فرسوده، از دیگر برنامه‌هایی است که در آینده نزدیک اجرایی می‌شود و منافع زیست محیطی فراوانی برای کشور به دنبال دارد.رجبی با اشاره به خروج ۲۵۹ هزار خودروی فرسوده از ناوگان حمل‌و‌نقل کشور در سال ۸۹ گفت: ایده اولیه طرح خروج خودروهای فرسوده به سال ۷۷ باز می‌گردد؛ در سال ۸۱ اولین آیین نامه مربوط به آن از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی وقت صادر و در سال ۸۵ با تشکیل ستاد تبصره ۱۳ و ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل سوخت کشور، این طرح به طور جدی آغاز شد.معاون نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور، صرفه جویی حاصل از مصرف سوخت، کاهش واردات قطعات یدکی، افزایش اشتغال ناشی از صنایع اسقاط و بازیافت، تقویت صنعت خودروسازی کشور از نظر رشد فروش خودروها و تامین آهن قراضه صنایع فولاد را از مزایای خروج خودروهای فرسوده از چرخه ناوگان حمل‌و‌نقل کشور خواند و تاکید کرد: یک خودروی فرسوده ۱۰ برابر یک خودروی نو و ۲۲ برابر یک خودروی استاندارد یورو ۳ آلودگی ایجاد می‌کند.

تامین تسهیلات از صندوق توسعه ملی

در ادامه این مراسم شهریار افندی‌زاده رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و معاون وزیر راه نیز از اسقاط ۲۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده در سال۹۰ خبر داد.

افندی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه بحث خروج اتوبوس‌های فرسوده تقریبا شتاب گرفته است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پیگیری برای پرداخت حدود ۸۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به ازای نوسازی هر دستگاه مینی‌بوس فرسوده در حال انجام است که براساس این طرح ۳۰ میلیون ریال ارزش لاشه و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی برای نوسازی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه حجم مینی‌بوس‌های فرسوده بالا است افزود: تا پایان سال جاری باید عمر ناوگان مینی‌بوس رانی کشور به ۱۸سال برسد و تا پایان برنامه پنجم نیز عمر این ناوگان ۱۰ سال پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در پی تفکیک مینی‌بوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری هستیم، در مورد اتوبوس‌های فرسوده نیز، گفت: در سال ۱۳۸۵ عمر ناوگان اتوبوس‌‌رانی ۱۸ سال بود، اما هم‌اکنون این عمر به حدود ۱۲ سال رسیده است.

افندی‌زاده با اعلام اینکه برای تحقق طرح نوسازی ناوگان باری کشور طرحی به صورت مشترک بین ستاد حمل‌ونقل و سوخت و وزارتخانه‌های راه و ترابری، صنایع و معادن، بازرگانی، اقتصاد و دارایی ایجاد شده است،گفت: در جریان این طرح ۲۰ هزار کامیون فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل خارج می‌شود که ۵۰ درصد هزینه آن از صندوق توسعه ملی، ۳۰ درصد از طریق شرکت‌های خودروساز و۲۰ درصد هم توسط صاحبان خودرو پرداخت می‌شود.

افندی‌زاده افزود: حداقل مهلت پرداخت تسهیلاتی که به صاحبان کامیون تخصیص می‌یابد باید هفت سال و با کمترین میزان سود باشد و برای تخصیص این تسهیلات باید حمایت‌های مالی را جذب کنیم و بانک‌ها در این زمینه ما را یاری دهند.

در همین حال محمدجواد محمدی‌زاده رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه ۲۰ درصد خودروهای در حال تردد فرسوده است، گفت: خروج یک میلیون خودرو فرسوده از چرخه حمل‌و‌نقل کشور یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون لیتر در سوخت صرفه‌جویی کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست طرح جامع کاهش آلایندگی هوا را تهیه کرده که براساس آن در برنامه پنجم توسعه طرح مذکور به نتیجه خواهد رسید. وی همچنین تاکید کرد که تولید خودروهای ساخت داخل کشور تا دو سال آینده با یورو ۵ آغاز می‌شود.

معاون رییس‌جمهور اظهار داشت: براساس توافق انجام شده با وزارت صنایع و خودروسازان داخلی تا دو سال آینده امکان تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۵ در داخل کشور فراهم می‌شود.

یک میلیون خودرو فرسوده باقی مانده

سردار محمد رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل سوخت کشور نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به خروج یک میلیون خودروی فرسوده عنوان کرد: این جشن برای وحدت و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها برای سال‌های آینده است.

رویانیان در ادامه اظهار داشت: با توجه به پایش‌های اطلاعاتی مشخص شد که یک میلیون خودروی فرسوده دارای کارت سوخت هستند، اما موجودیت ندارند خودروهای مذکور به دلایلی مفقود شده‌ بودند، ولی کارت سوخت به آنها تعلق گرفته بود که پس از محرز شدن عدم موجودیت کارت‌سوخت‌های این خودروها باطل شد.

وی در ادامه در خصوص مشکلات به وجود آمده در طرح نوسازی تصریح کرد: مهمترین مشکلات پیش‌رو ارائه وام و مسائل گمرکی بود که گاهی منجر به کند شدن سرعت خروج خودروهای فرسوده می‌شد که با برطرف کردن بخشی از مشکلات روند نوسازی هم‌اکنون شتاب گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که ظرف ۵سال گذشته چه تعداد خودروی فرسوده به چرخه حمل‌و‌نقل کشور افزوده شده است؟ اظهار داشت: هر سال یک میلیون خودرو پس از تولید از کارخانه به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین به دلیل شرایط زندگی خروج خودروهای اسقاطی پیشرفت کندی داشته است. به گفته سردار رویانیان، یکی از برنامه‌ها و پیشنهادات در آینده این است که خودروسازها در هنگام تولید، نسبت به بازیافت خودروهای فرسوده نیز مشارکت کنند، همچنین از دیگر برنامه‌ها استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه است.