تولید خودروهای دوگانه‌سوز متوقف نمی‌شود

فارس- سخنگوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از کاهش تولید خودروهای دوگانه‎سوز به‎دلیل کاهش تقاضا در بازار خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای توقف تولید خودروهای دوگانه‎سوز وجود ندارد.

حسین هاشمی با بیان اینکه خبر مربوط به توقف تولید خودروهای دوگانه‌سوز توسط ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت بر اساس برداشت اشتباه رسانه‌ها منتشر شده است، تاکید کرد: روند تولید خودروهای دوگانه‌سوز کمافی‌السابق ادامه خواهد داشت و تا این لحظه هیچ برنامه‌ای برای توقف تولید خودروهای دوگانه‌سوز وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه برنامه اصلی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت حمایت از تولید خودروهای پایه ‌گازسوز است، اضافه کرد: خودبه‎خود هرچه تولید خودروهای پایه گازسوز بیشتر شود رغبت مردم به خرید این نوع خودروها نسبت به خودروهای دوگانه‌سوز به دلیل صرفه‌جویی در مصرف گاز و نداشتن مشکلاتی چون کاهش توان در خودروهای دوگانه‌سوز بیشتر می‌شود. رییس کارگروه CNG ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت افزود: به این ترتیب به طور طبیعی سهم خودروهای پایه ‌گازسوز از بازار بیشتر می‌شود، اما هیچ برنامه‌ای برای توقف تولید دوگانه‌سوزها وجود ندارد و چنین برداشتی به اشتباه در رسانه‌ها منعکس شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون مجوز واردات قریب به ۱۵۰ هزار مخزن CNG برای ایران خودرو و سایپا صادر شده است و مشکلی در ارائه این مجوز برای خودروسازان وجود ندارد. وی تصریح کرد: بر اساس تدابیر ریاست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، روند تولید خودروهای پایه ‌گازسوز تقویت می‌شود چراکه از یک سو موتور این خودروها برای استفاده از گاز طراحی شده و از سوی دیگر مخزن CNG به‎جای صندوق عقب در پلت‌فرم خودرو استفاده می‌شود که علاوه بر عدم اشغال فضای خودرو، روی تعادل خودرو نیز تاثیرگذار است.

مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت تاکید کرد: مناسبترین فضا برای جانمایی مخزن CNG در داخل پلت‌فرم خودرو و در قسمت تحتانی آن است چنانکه در خودروهای گازسوز خارجی نیز از همین شیوه استفاده می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بازار خودروهای دوگانه‎سوز در سال جاری نسبت به سال گذشته کم‌رمق‌تر شده است، گفت: سال گذشته اختلاف قیمت بنزین و گاز زیاد بود اما امسال با توجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها این اختلاف قیمت قابل توجه نیست و تمایل مردم برای خرید دوگانه‌سوزها کاهش یافته است.

هاشمی اضافه کرد: خودروسازان برای تولید بیش از ۵۵۰ هزار خودروی دوگانه‌سوز برنامه‌ریزی کرده بودند اما با توجه به اینکه در ۳ماهه نخست امسال ۳۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده برای این ۳ ماه محقق نشده است، به نظر می‌رسد میزان تولید خودروهای دوگانه‌سوز کمتر شده و این روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه اگر تقاضا وجود داشته باشد مشکلی برای تولید دوگانه‌سوزها وجود ندارد، اضافه کرد: به دلیل کارآیی بالاتر اگر تولید خودروهای پایه ‌گازسوز بیشتر شود تقاضا برای خودروهای گازسوز بیشتر خواهد شد.

هاشمی در پایان گفت: با تدابیر رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت این ستاد به زودی برای تست مخازن خودروهایی که در کارگاه‌ها تبدیل به گازسوز شده‌اند با همکاری سازمان‌های مرتبط برنامه‌ای ارائه خواهد کرد.