ایسنا- هفته گذشته موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران فهرست اسامی ۹۰ کالای غیر استاندارد وارداتی را اعلام کرد که در میان آنها نام برخی قطعات خودرو هم وجود داشت.

از جمله این قطعات غیراستاندارد، دینام پژو بوده که ساخت کشور چین است و از امارات وارد ایران شده است. معاون استاندارد ایران خودرو در این باره گفت: با توجه به اینکه ایران خودرو تست تطابق تولیدCOP PLAN را در قالب قانون ارتقای کیفیت خودرو و قطعات وابسته اجرا می‌کند، لذا همه قطعات خودروها از نظر استاندارد ملی بررسی می‌شوند و این شرکت اطمینان می‌دهد که هیچ قطعه‌ غیر استانداردی در زنجیره تامین و خطوط تولید ایران خودرو وجود ندارد.

وی با اشاره به حذف قطعه‌سازان رتبه‌های C و D از زنجیره تامین ایران خودرو بیان کرد: در حال حاضر تمامی قطعه‌سازانی که با ایران خودرو همکاری می‌کنند در رتبه‌های A و B قرار دارند و همه دارای مجوز رسمی و پروانه کار از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی هستند؛ بنابراین در حال حاضر ۱۰۰ درصد از قطعات ورودی به خطوط تولید ایران خودرو با توجه به اجرای تست تطابق تولید در این شرکت، استاندارد هستند. وزیری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این قطعات غیر استاندارد در زنجیره تامین ایساکو وارد شده باشند؟ اظهار کرد: نظام‌نامه‌ای را که در مورد ساپکو و تامین قطعات خطوط تولید اجرا کرده‌ایم، در مورد ایساکو نیز از نیمه تیر ماه اجرا خواهیم کرد. هر چند که ۷۰ درصد قطعات ایساکو از طریق ساپکو فراهم می‌شود و تحت نظارت است، اما در مورد ۳۰ درصد باقی مانده هم بخشنامه‌های مربوط به اجبار استاندارد بودن قطعات را در ۱۸ فروردین‌ماه امسال ابلاغ کرده‌ایم. وی با تاکید بر این که ایران خودرو از دینام‌هایی که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی آنها را فاقد استاندارد اعلام کرده است، استفاده نمی‌کند، اظهار کرد: با این وجود اگر مشتری مراجعه و اعلام کند که دینام غیراستاندارد توسط نمایندگی‌های ایران خودرو روی خودرو او نصب شده، این شرکت متعهد است که قطعه را به صورت رایگان تعویض کند.