فارس- مدیر صنایع خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: طی ۳ ماهه اول امسال حدود ۵۰ درصد از برنامه پیش‌بینی شده تولید تیبا در این مدت توسط شرکت سایپا عملیاتی شده است.

سید‌رضا مفیدی اظهار داشت: مدیریت تامین قطعات یکی از فرآیندهای اصلی صنعت خودروسازی کشور است و در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد ولی در مورد یک محصول خاص مثل تیبا به دلیل دقیق نبودن زمان‌بندی انجام شده، مشکل تامین قطعه ایجاد شده است. وی افزود: با توجه به قول‌هایی که مدیران شرکت سایپا داده‌اند امیدواریم امسال علاوه بر عملیاتی شدن تمام تعهدات تیبا، پیش فروش این خودرو نیز صورت گیرد. مدیر صنایع خودرو سازمان گسترش تصریح کرد: تامین قطعات تیبا باید با برنامه‌ریزی که در مورد تولید این خودرو صورت گرفته، هماهنگ شود.

وی با بیان اینکه طی ۳ ماهه اول امسال حدود ۵۰ درصد از برنامه تولید تیبا توسط شرکت سایپا عملیاتی شده است، گفت: مسوولان این شرکت قول داده‌اند که امسال حدود ۷۰ هزار دستگاه تیبا تولید شود که امیدواریم با بهبود وضعیت تامین قطعات، تولید این محصول عملیاتی شود.

مفیدی با اشاره به مصوبه لزوم نصب ایربگ (کیسه هوا) بر روی خودروهای داخلی، اظهار داشت: هر چند در طراحی محصول به این موضوع توجه شده بود ولی در طرح اولیه فروش این محصول، پیش‌بینی نشده بود.

مدیر صنایع خودرو سازمان گسترش تصریح کرد: البته تمام تاخیرها در تحویل تیبا به مشتریان فقط به خاطر موضوع تامین ایربگ نبوده است، بلکه این محصول، جدید بوده و در تولیدش مشکلاتی وجود داشته که به گفته مسوولان سایپا این مشکلات تا پایان سال ۸۹ برطرف شده است.

وی تاکید کرد: تیبا یک محصول جدید است که در تمام مکانیزم‌های این خودرو از نظر بدنه و پلت‌فرم بازنگری صورت گرفته و این موضوع تاخیرهایی را در تولید تیبا ایجاد کرده است. مفیدی در مورد دلیل اصلی تاخیر در تولید تیبا نیز گفت: یکسری خصوصیاتی در طراحی تیبا دیده شده بود که باید در انطباق محصول با نمونه اولیه کنترل می‌شد و همین مساله نیاز به صرف زمان بیشتری برای تست و آزمایش داشت که البته این زمان بیش از حد پیش‌بینی شده، طول کشید.

وی افزود: دلیل اصلی تاخیر در تولید و تحویل تیبا جدید بودن این محصول است، نه کمبود یک یا دو قطعه خاص.

وی در مورد برنامه تولید کیسه هوا در کشور نیز گفت: دو شرکت داخلی برای تولید این محصول برنامه‌ریزی کرده‌اند که یکی از آنها به سازمان گسترش وابسته است.