گروه خودرو - هر ساله سازمان توسعه تجارت لیست کالاهایی که ورود آنها به کشور غیرضروری است را اعلام می‌کند ، امسال نیز در شرایطی این لیست طی هفته جاری اعلام خواهد شدکه زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد محدودیت در واردات خودرو جهت ممانعت از خروج ارز به گوش می‌رسد. هر چند تعرفه واردات خودرو به عنوان ابزار حمایتی ، نقش بسزایی در حمایت از اقتصاد و صنایع داخلی دارد اما در عین حال یکی از اهرم‌هایی است که می تواند برای دولت نیز درآمدزا باشد، این در شرایطی است که دولت ظاهرا با صرف‌نظر از درآمدزایی در این بخش ، بیشتر خواهان جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌باشد .بر همین اساس روز گذشته حمید صافدل رییس کل سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرده که خودرو در لیست ۱۸۰ کالای غیر ضروری نیست بنابراین فعلا الزامی برای تامین ارز واردات خودرو از محل صادرات نداریم ولی در لیست‌های بعدی مورد بررسی قرار می گیرد.

هم‌اکنون صادرات خودرو حرف زیادی برای گفتن ندارد چرا که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی ۸ ماهه سال جاری تنها ۹ هزار خودرو توسط خودروسازان صادر شده است.

صافدل همچنین عنوان کرده است که یک لیست ۱۸۰ کالایی از کالاهای غیر ضروری تهیه شده است که ارز واردات آنها تنها از محل صادرات باید تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در راستای مدیریت واردات است، گفت: همه کالاهای تعیین شده در این لیست کالاهای غیر ضرور هستند؛ به این معنا که شامل مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای نمی‌شوند و عمدتا کالاهای مصرفی هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این سوال که آیا خودرو در لیست ۱۸۰ تایی وجود دارد ؟ اظهار کرد: خودرو در این لیست قرار ندارد اما کارشناسان ما در حال بررسی خودروهای وارداتی هستند و به زودی لیست آنها هم اعلام می شود.