ایسنا- تصویب نهایی معیار مصرف سوخت خودروهای گازسوز (دوگانه‌سوز) به تعویق افتاد.

محمدرضا فیض‌آبادی مدیر بهینه‌سازی انرژی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان مطلب بالا افزود: پیش از این معیار مصرف سوخت خودروهای گازسوز تدوین شده بود که به دنبال آن هفته پیش جلسه کارگروه تدوین استانداردهای مصرف سوخت خودروها جهت تصویب نهایی این معیار برگزار شد. وی با بیان اینکه در این جلسه معاون صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار تعویق دو هفته‌ای تصویب این معیار برای بررسی بیشتر آن شد، خاطرنشان کرد: به این ترتیب تصویب نهایی این معیار به جلسه بعدی این کارگروه در اواخر ماه جاری موکول شد.

فیض‌آبادی با اشاره به این‌که با تصویب نهایی این معیار، خودروهای تولیدی از این پس براساس شاخص‌های آن رده‌بندی خواهند شد، تصریح کرد: معیار مصرف سوخت خودروهای گاز‌سوز دارای هفت شاخص است. ‌خودروهایی که رتبه انرژی A یا B یا C را دریافت کنند، کم مصرف خواهند بود. خودروهای دارای رتبه انرژی D نیز از نظر مصرف سوخت در سطح متوسط قرار می‌گیرند.

مدیر بهینه‌سازی انرژی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار کرد:‌ خودروهایی که در رتبه‌ انرژی E یا F یا G این معیار قرار گیرند، پرمصرف محسوب شده و خودروهایی در خارج از رتبه G نیز از رده خارج محسوب شده و تولید آنها متوقف خواهد شد. به گفته وی، کارگروه تدوین استانداردهای مصرف سوخت خودروها شش عضو دارد که شامل نماینده وزارت نفت به عنوان رییس کارگروه، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده سازمان ملی استاندارد ایران، نماینده وزارت نیرو و نماینده معاونت راهبردی ریاست جمهوری است.

معیار مصرف سوخت خودروهای گازسوز در حالی تدوین شده است که هنوز اختلاف خودروسازان و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در خصوص شاخص‌های معیار مصرف سوخت خودروهای بنزینی برطرف نشده است.