گروه خودرو- در حالی که حدود ۳ ماه از تنظیم تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت نفت و ایران‌خودرو مبنی بر تولید خودروهای دیزلی می‌گذرد، این وزارتخانه هنوز تصمیم قطعی خود را برای امضای تفاهم‌نامه مذکور اعلام نکرده است. محمد زالی، مدیرعامل شرکت طراحی و تحقیق موتور ایران‌خودرو (ایپکو) ضمن بیان این مطلب گفت: این تفاهم‌نامه در سه بند مهم تهیه شده است که طی آن وزارت نفت وظیفه عرضه گازوئیل مناسب را بر عهده دارد و از سوی دیگر بخشی از واردات خودرو به کشور نیز باید به دیزلی‌ها اختصاص یابد. وی افزود: طبق قرارداد مذکور ایپکو وظیفه طراحی و تولید موتور پایه‌ دیزل را بر عهده دارد که قرار است از خطوط تولید موتور پایه گازسوز برای اجرای این امر استفاده شود.

اظهارات زالی در حالی است که خودروسازان کشور وعده عرضه خودروهای دیزلی را طی سال جاری داده‌اند، آن هم در شرایطی که هنوز سوخت پالایشگاه‌های کشور از استاندارد مناسبی برخوردار نیست؛ موضوعی که حتی وزیر صنایع و معادن نیز بدان اشاره کرد. البته به گفته مدیرعامل ایپکو، تولید موتور پایه دیزل که اتفاقا آن نیز واژه ملی را یدک خواهد کشید، ۳۰ ماه زمان می‌برد و محصولات دیزلی که طی این مدت به بازار می‌آیند از این موتور بهره نمی‌برند. همچنین به گفته زالی موتور پایه دیزل ایران‌خودرو قادر است تا سال ۹۰، استاندارد یورو ۵ را نیز پاس کند.

بنابر اظهارات مدیرعامل ایپکو، علاوه بر موتور پایه دیزل که در خطوط تولید موتور پایه گازسوز به تولید می‌رسد، موتور پایه هیبرید نیز که آن هم برحسب اتفاق ملی است مهمان آینده این خطوط خواهد بود.