وعده خودروسازان عملی نشد

حمیدرضا بهداد

خودروسازان کشور با تولید ۱۳۰ هزارو ۱۵۹ دستگاه خودرو سواری طی دو ماه نخست امسال، کاهش تولید ۶/۲ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند.

این کاهش تولید که باتوجه به آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور به‌دست آمده است تنها مربوط به سه شرکت نیمه دولتی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو بوده و آمار تولید خودروسازان خصوصی در آن نقشی ندارد. این درحالی است که ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه با کاهش تولیدی عجیب یعنی ۵/۱۲درصد، طی بازه زمانی مذکور روبه‌رو شد، اما سایپا ۵/۴ درصد رشد کرد و پارس‌خودرو نیز به رشد ۲/۷ درصدی طی دو ماه نخست سال‌جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافت. کاهش تولید ۶/۲درصدی تولید خودرو سواری در بازه زمانی ذکر شده شاید چندان نیز عجیب جلوه نکند چرا که طی فروردین امسال نیز خودروسازان داخلی با کاهش و حتی اگر گزاف نباشد با بحران تولید روبه‌رو بودند که اوضاع تولید دو ماه نخست سال‌جاری، حکایت از عدم رفع این بحران دارد. هرچند که برخی مسوولان وزارت صنایع و همچنین مدیران خودروساز داخل، کاهش تولید را انکار کرده و غیرواقعی می‌دانند اما آمار رسمی سازمان گسترش خلاف ادعای آنها را ثابت می‌کند. برخی شنیده‌ها از کمبود قطعات به‌عنوان عامل اصلی کاهش تولید خودرو سواری طی ۲ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۶ یاد می‌کنند.

بیشترین کاهش تولید برای روآ

از مجموع ۵۴ هزارو۶۹۸ دستگاه خودرو سواری که در ایران‌خودرو طی دو ماه نخست امسال به تولید رسیده، حدود ۲۰درصد آن متعلق به پژو روآ است. همانی که به گفته برخی مسوولان این شرکت، تولید آن در حاشیه ضرر قرار دارد. این گفته ایران‌خودرویی‌ها در شرایطی است که بالاترین رقم تولید در برنامه سال‌جاری آنها به روآ اختصاص دارد. این خودرو طی دو ماه ابتدایی امسال با کاهش تولیدی ۳/۳۰درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شد. روآ به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت این روزها چندان مورد توجه مشتریان داخل نبوده و ظاهرا بازارش راکد است.

برند منفی

سمند، برند ملی ایران‌خودرو نیز مانند روآ با کاهش تولید طی دو ماه نخست امسال و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال ۸۶ روبه‌رو شد.

کاهش تولید ۳/۲۴درصدی برای خودرویی که واژه ملی را یدک می‌کشد به هیچ وجه نمی‌تواند نشان از آینده‌ای مناسب برای آن داشته باشد آن هم در شرایطی که درصد تولید داخل قطعات سمند در سطح نسبتا مناسبی قرار دارد. ایران‌خودرو طبق برنامه سال‌جاری خود قرار است بیش از ۱۰۰هزار دستگاه سمند را به تولید برساند.

حاشیه‌ای دیگر برای پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ در کل خودرویی پرحاشیه محسوب می‌شود. یک روز حوادث آتش‌سوزی در آن و روز دیگر تهدید به خروجش از خط تولید به خودی خود برای ۴۰۵ حاشیه می سازد که حالا به این موارد باید موضوع کاهش تولید ۴/۲۰درصدی آن را نیز طی دو ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اضافه کرد.

البته پژو ۴۰۵ در بازه زمانی مذکور بیشترین تیراژ تولید را در میان کل محصولات ایران‌خودرو در اختیار دارد.

قابل توجه ایران‌خودرویی‌ها

هر چند که مدیرعامل ایران‌خودرو از شنیدن این که پژو ۲۰۶ نیز با کاهش تولید مواجه است تعجب کرد و آن را بعید دانست. اما طبق آمار رسمی سازمان گسترش این خودرو طی دو ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید ۵/۱۳درصدی روبه‌رو شد و شاید همین موضوع موجبات روند صعودی اخیر قیمت

انواع پژو ۲۰۶ را در بازار داخل رقم زده است. این خودرو جزو محصولات پرفروش ایران‌خودرو به حساب می‌آید که تولید بیش از ۹۵هزار دستگاه از آن در برنامه سال‌جاری این شرکت پیش‌بینی شده است.

رشد تولید پژو پارس

اگر از تندر-۹۰ چشم‌پوشی کنیم، پژو پارس تنها محصول ایران‌خودرو است که طی دو ماه ابتدایی سال‌جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش تولید آن هم در حد ۴/۱۱درصد روبه‌رو شد.

این خودرو نیز جزو محصولات پرفروش در بازار داخل به حساب می‌آید هر چند که مصرف سوخت بالایی دارد. ایران خودرو سال گذشته در ماه‌های ابتدایی سهمیه‌بندی بنزین که مشتریان داخلی اندکی روی از خرید پژو پارس برگردانده بودند، تولید آن را کاهش داد اما مدتی بعد باز هم دست به دامان این خودرو شده و تیراژ تولیدش را بالا برد. رشد تولید پژو پارس به خوبی نشان‌دهنده حساب ویژه‌ای است که این شرکت روی بازار خودرو مذکور باز کرده است. طبق برنامه ‌باید حدود ۸۰هزار دستگاه پژو پارس طی سال جاری به تولید برسد.

سوزوکی گراند ویتارا

تنها محصول شاسی بلند ایران خودرو یعنی سوزوکی گراند ویتارا که در سایت مشهد این شرکت مونتاژ می‌شود افزایش تولید بسیار مناسبی را طی دو ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. به نحوی که به رغم مونتاژ تنها یک دستگاه از این محصول طی دو ماه ابتدایی سال گذشته، در بازه زمانی مشابه سال جاری، ۵۳۵دستگاه سوزوکی به مونتاژ رسید این خودرو در دسته گران قیمت‌های بازار قرار دارد و ایران خودرو مونتاژ چهارهزار و ۵۰۱دستگاه از آن را در برنامه سال جاری خود پیش‌بینی کرده است.

مرسدس بنز

سال گذشته خودرویی با کلاس با نام سواری مرسدس بنز مهمان خط تولید ایران خودرو شد این شرکت در مجموع ۱۲۷دستگاه آن را طی این سال مونتاژ کرد. این در حالی است که طی دو ماه ابتدایی سال جاری حتی یک دستگاه نیز از این خودرو مونتاژ نشده و مشخص نیست آیا ایران خودرو قصد دارد میزبانی مرسدس بنز را طی امسال نیز بر عهده داشته باشد یا خیر؟

رفیق نیمه راه

گویا باید کم کم باور کرد که راه ایران خودرو و چری از یکدیگر جدا شده و قرارداد این دو شرکت مبنی بر تولید محصول ارزان قیمت در ایران به مرز لغو شدن رسیده است. چرا که مانند فروردین سال جاری، طی اردیبهشت ماه نیز اثری از تولید چری در ایران خودرو نبوده و اسم آن نیز از ابتدای امسال از آمار تولید ارائه شده سازمان گسترش حذف شده است. چری قرار بود در طرحی مشترک خودرویی ارزان را با نام S۲۱ در ایران تولید کند اما در میانه راه با مخالفت علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن روبه‌رو شد و آن طور که پیدا است دیگر نباید منتظر این اتفاق در صنعت خودرو داخل ماند چرا که به ظاهر چری به چین بازگشته است.

تولید پراید هم منفی شد!

اینکه پراید طی دو ماه نخست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید ۲درصدی روبه‌رو شود در نوع خود می‌تواند عجیب باشد. این خودرو که پرتیراژترین، پرفروش‌ترین و ارزان‌ترین محصول تولید داخل به حساب می‌آید به نوعی حکم عمود خیمه را برای سایپا و حتی پارس خودرو دارد.

البته این کاهش تولید پراید را باید به گردن پارس خودرو انداخت چرا که این شرکت طی دو ماه نخست سال جاری با کاهش تولید ۶/۱درصدی پراید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شد. این در حالی است که سایپا رشد ۷۸/۰درصدی را طی بازه زمانی مذکور در تولید پراید تجربه کرد. گفته می‌شود این خودرو کم کیفیت، سال آینده از خط تولید حذف خواهد شد. قرار است طبق برنامه، بیش از ۴۰۵هزار دستگاه پراید طی سال جاری به تولید برسد.

رشد تولید زانتیا

زانتیا خودرو محبوب بازار، در دو ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۶/۵۲درصدی را به دست آورد. این خودرو که طی یکی دو ماه گذشته روند صعودی عجیبی را در قیمت به خود گرفته بود جزو پرفروش‌های بازار به حساب آمده و سایپا تولید ۱۲هزار دستگاه از آن را در برنامه سال جاری خود پیش‌بینی کرده است که از کاهش دوهزار دستگاهی زانتیا در مقایسه با برنامه تولید سال گذشته حکایت دارد.

ریو

این روزها بازار خودرو داخل تحت تاثیر گران شدن ریو قرار گرفته است. خودرویی که محصول شرکت کیا کره جنوبی بوده و در سایپا به مونتاژ می‌رسد. این در حالی است که سایپا طی دو ماه نخست سال جاری رشدی ۹/۷۲درصدی را در تولید ریو نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه

کرد. طبق برنامه این شرکت می‌باید طی سال‌جاری ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو را مونتاژ کند که نشان‌دهنده افزایش دوهزار دستگاهی برنامه تولید آن در مقایسه با سال گذشته است.

ماکسیما

محصول مونتاژی نیسان ژاپن در پارس‌خودرو یعنی ماکسیما در دوماه ابتدایی امسال رشدی ۴۰درصدی را در تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد.

این خودرو لوکس که به حکم ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت از دریافت سهمیه بنزین محروم شد دارای تیراژ تولید اندکی در کشور بوده و پارس‌خودرو در برنامه سال‌جاری خود، تولید دوهزارو ۵۰۰ دستگاه ماکسیما را پیش‌بینی کرده است.

این خودرو، محصولی کم حاشیه محسوب می‌شود و کمتر پیش می‌آید با مشکلی در زمینه تولید مواجه شود.

ادعای تندری

مدیر‌عامل ایران‌خودرو هفته پیش اعلام کرد در صورت مهیا بودن شرایط، طی سه ماه آینده، تمامی تندر ۹۰‌های متعهد شده‌اش را به ثبت‌نام‌کنندگان تحویل خواهد داد این در حالی است طی دو ماه نخست سال‌جاری تنها، سه هزارو ۶۸ دستگاه از خودرو مذکور در این شرکت به تولید رسید، پارس‌خودرو نیز که هنوز تعهداتش درقبال تندر ۹۰ پایان نیافته، طی بازه زمانی مذکور دوهزارو ۶۸۶ دستگاه از این خودرو را تولید کرد. هرچند که آمار تولید تندر ۹۰ روند صعودی نسبتا خوبی را طی دوماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است.

اما نکته مهم اینجاست که با گذشت سه ماه از سال‌جاری نیز، هنوز تعهدات ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در قبال تولید و عرضه تندر ۹۰ به پایان نرسیده است.

طبق برنامه درنظر گرفته شده دو شرکت، ‌باید طی سال‌جاری در مجموع حدود ۱۲۵ هزار دستگاه از این خودرو را به تولید برسانند هرچند که باتوجه به روند فعلی، محقق شدن این برنامه نسبتا بعید به‌نظر می‌رسد.

آمار مگان رسمی شد

بالاخره آمار تولید مگان نیز به لیست سازمان گسترش راه یافت.

این خودرو که چندی پیش خط تولیدش در پارس‌خودرو افتتاح شد، مشتریان مناسبی در بازار کشور دارد و فعلا نیاز بازار آن از طریق واردات تامین می‌شود.

مگان محصول روز رنو فرانسه است که طی دو ماه ابتدایی امسال، ۴۲ دستگاه از آن در پارس‌خودرو تولید شد. این شرکت قرار است طبق برنامه ۸ هزار دستگاه مگان را طی سال‌جاری، به تولید برساند.