گروه خودرو - طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به کندی در حال حرکت است.

ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت از شهریور گذشته تا تیرماه سال جاری وعده خروج و جایگزینی ۲۰۰هزار خودروی سواری فرسوده را داده بود که با روند فعلی، بعید به نظر می‌رسد وعده ستاد مذکور تا پایان تیرماه محقق شود. این در شرایطی است که ستاد مدیریت حمل‌ونقل که تنها دو سال از عمر آن می‌گذرد، دومین مدیر خود در بخش طرح خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده را تعویض و مدیر جدیدی را بر صندلی مسوولیت این طرح نشانده است. اما روز گذشته مصوبه‌ای در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درج شد مبنی بر اینکه دولت نهم با هدف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کاهش مصرف سوخت و ساماندهی و عملیاتی کردن طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را به عنوان مجری طرح و تعیین‌کننده ضوابط جایگزینی خودروهای فرسوده تعیین کرده است.

در این مصوبه آمده است که نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در مورد نحوه اجرای قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را به عنوان مجری طرح و تعیین‌کننده ضوابط جایگزینی خودروهای فرسوده، مدیریت و هزینه‌های مربوط به مجری یاد شده، تعیین کردند.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، وزارتخانه‌های کشور، نفت، صنایع و معادن، راه‌وترابری و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت به عنوان نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در نحوه اجرای قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت حضور دارند.

طبق مصوبه فوق، تصمیماتی که توسط نمایندگان مذکور در خصوص امور اجرایی مربوطه اتخاذ می‌شود، در حکم تصمیمات رییس‌جمهور و هیات وزیران بوده و لازم‌الاجرا است. این مصوبه در تاریخ ۱/۵/۱۳۸۷ از سوی پرویز داودی، معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

نکته قابل توجه در مصوبه هیات وزیران قرار دادن نماینده وزارت صنایع و معادن در هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری در اجرای قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

از سویی دیگر دولت به منظور اجرای دقیق طرح خروج خودروهای فرسوده، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند درگیر این طرح کرده است.