کاهش تولید،صادرات سمند را با مشکل مواجه کرد

عکس:حمید جانی‌پور

حمیدرضا بهداد- در حالی که بیش از هشت‌ ماه از اخذ مجوز صادرات سه‌هزار سمند به ترکیه می‌گذرد، تاکنون تنها ۱۰۰۰ دستگاه سمند به این کشور صادر شده است. سمند که برند ملی‌ ایران‌خودرو به حساب آمده و بیشترین محصول صادراتی این شرکت است برای ورود به بازار ترکیه یک سال و نیم انتظار کشیده و در این راه مجبور به رعایت کسب استانداردهای اجباری این کشور شد و به نوعی ایران‌خودرو‌یی‌ها را نیز به زحمت انداخت! چراکه این شرکت‌ باید سمند را ایمن‌تر کرده و طبق قانون ترکیه در تمام شهرهای این کشور نمایندگی خدمات پس از فروش تاسیس می‌کرد.

به هر حال بازار ترکیه به خصوص در بخش خودرو بسیار رقابتی بوده و تقریبا تمام خودروسازان معتبر دنیا قسمتی از آن را در دست گرفته‌اند و سمند نیز می‌بایست برای حضوری هرچند کمرنگ هم که شده اندکی عرض‌اندام می‌کرد و به همین دلیل مسوولان ایران‌خودرو ترمز ABS (ضدقفل) و ایربگ (کیسه هوا) را روی سمندهای صادراتی به ترکیه نصب کرده و بدین ترتیب سمند LX آبان سال گذشته به این کشور صادر شد. البته در آن زمان بحث‌‌هایی نیز مبنی بر اختلاف نظر مسوولان وزارت صنایع ایران و سازمان تجارت ترکیه در این زمینه وجود داشت به نحوی که ترک‌ها ورود سمند به کشورشان را منوط به کسب استانداردهای خاص خود می‌دانستند. این در حالی بود که علیرضا طهماسبی وزیر وقت صنایع نیز به نوعی در قبال موضع آنها،‌ جبهه گرفته و با ورود مگان به ایران مخالفت کرد. هرچند که به هر حال طهماسبی از وزارت صنایع رفته، اما مگان به ایران رسیده و سمند نیز با کسب استانداردهای لازم در بازار ترکیه حضور یافته است.

سورن هم می‌رود

اما پس از ورود سمند LX به بازار ترکیه چندی پیش سورن، مدل پیشرفته این خودرو نیز مجوز حضور در این بازار را کسب کرد و ظاهرا قرار است مهر ماه امسال در نمایشگاه بین‌المللی خودرو استانبول از سورن، رونمایی شده و عرضه آن آغاز شود. محمدحسن یزدی، مدیر صادرات ایران‌خودرو به آسیا و اقیانوسیه در این زمینه گفت: ما طی نمایشگاه بین‌المللی استانبول که اوایل پاییز سال جاری برگزار می‌شود از سورن رونمایی کرده و این خودرو را به مشتریان ترک معرفی می‌کنیم. وی که در نشست خبری روز گذشته اخذ مجوز صادرات سورن به ترکیه سخن می‌گفت با بیان اینکه ایران‌خودرو هم‌اکنون ۲۳ نمایندگی فروش و ۳۶ تعمیرگاه مجاز در ترکیه دارد، تاکید کرد: صادرات سورن با دنده اتوماتیک به ترکیه نیز جزو برنامه‌های آتی ما است.

تقاضای سمند بیشتر از توان ما است

مدیر صادرات آسیا و اقیانوسیه ایران‌خودرو در زمینه صدور اندک سمند LX به ترکیه طی هشت ماه اخیر گفت: طبق قرارداد، ایران‌خودرو باید تا پایان سال جاری میلادی سه هزار سمند را به ترکیه صادر کند که تاکنون یک سوم این تعهد عملی شده است. وی افزود: سعی می‌کنیم تا در مدت زمان باقیمانده تعهداتمان را به طور کامل انجام دهیم، هر چند که معتقدم تا پایان سال ۲۰۰۸ تنها توانایی صدور ۱۰۰۰ دستگاه سمند دیگر را به ترکیه خواهیم داشت. اظهارات یزدی در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند سمند نتوانسته رضایت مشتریان ترک را به دست آورد و به همین دلیل صادرات آن حالت قطره‌چکانی و تدریجی پیدا کرده است. چراکه بازار خودرو ترکیه، هم‌اکنون چه از لحاظ قیمت و چه از جنبه کیفیت بسیار رقابتی بوده و ثبات در آن بسیار سخت است و این در شرایطی است که سمند چندان با تکنولوژی و امکانات روز صنعت خودروسازی دنیا هماهنگ پیش نمی‌رود. اما یزدی در این زمینه نظر دیگری داشته و عرضه اندک سمند به ترکیه را به دلیل کاهش تولید آن دانست و گفت: تعطیلات نوروز ما که همواره کاهش تولید خودرو را در بردارد، عاملی مهم و اساسی در صادرات اندک سمند به ترکیه و سایر بازارهای این خودرو به حساب می‌آید. وی افزود: در حال حاضر نه تنها ترکیه بلکه سایر کشورهای میزبان سمند، خواهان صادرات بیشتر این محصول بوده و ایران‌خودرو به دلیل محدودیت در تولید، نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات آنها باشد.

گفته‌های یزدی در حالی است که شوکور سسکر نماینده ایران‌خودرو در ترکیه نیز با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار دستگاه سمند LX در این کشور به فروش رسیده تاکید کرد: استانداردهای خودرو در ترکیه همانند اروپا بوده و به دست آوردن بازار فروش در آن بسیار سخت است اما شرکت ایران‌خودرو در یک سال و نیم گذشته توانسته است با استانداردهای لازم شرایط حضور محصولات خود را در این کشور فراهم آورد.

وی افزود: فروش بیش از هزار دستگاه سمند در ترکیه نشان‌دهنده کیفیت بالا و رقابت‌پذیری این محصول است.

سمند خودرویی بین دسته اول‌ها و دسته دوم‌ها

سسکر در حالی از کیفیت بالای سمندهای صادراتی به ترکیه سخن گفت که در ادامه صحبت‌هایش این خودرو را محصولی بین خودروهای دسته اول و دسته دوم در بازار کشورش معرفی کرد.

به گفته وی مشتریان طبقه متوسط ترکیه که خواستار خرید خودرویی باکیفیت مناسب و قیمت نه چندان بالا هستند، سمند را انتخاب می‌کنند.نماینده ایران‌خودرو در ترکیه تصریح کرد: فاصله قیمتی میان خودروهای دسته دوم و دسته اول در بازار ترکیه بین ۱۲ تا ۲۰هزار دلار است و خیلی از برندهای معتبر دنیا مانند داچیا، رنو، هوندا و تاتا به دنبال باز کردن جای پایی در این بازه قیمتی هستند و این در حالی است که سمند جای پایی محکم در این زمینه دارد.

سسکر همچنین در زمینه استقبال از سمند و میزان کیفیت آن اظهار داشت: مشتریان ترک این خودرو را به عنوان خودروی خانواده که نه خیلی بزرگ است و نه خیلی کوچک می‌شناسند و از ظاهر آن نیز خوششان می‌آید. خود بنده هم به عنوان کسی که با صنعت خودروسازی بزرگ شده‌ام از سمند رضایت دارم.

وی همچنین قیمت سمند در ترکیه را حدود ۱۶هزار دلار عنوان کرد. این در شرایطی است که سمندهای LX در بازار ایران بدون ترمز ABS و ایربگ قیمتی معادل ۱۷هزار دلار دارد.

فرمان راست‌های ایران‌خودرو

از ۳۰ کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه ۱۶ کشور از خودروهای فرمان راست استفاده می‌کنند.

یزدی در مورد برنامه‌های ایران‌خودرو در این زمینه گفت: طی یک و نیم سال آینده خودروهای فرمان راست خود را که هم‌اکنون در مرحله تحقیقات قرار دارد به بازارهای صادراتی‌ عرضه خواهیم کرد.

وی ظرفیت پذیرش فرمان راست‌ها را در بازارهای صادراتی، ۱۰هزار دستگاه در سال خواند.