مژگان میرزایی- سال ۸۷ را می‌توان سال وعده تولید یا عرضه خودروهای جدید از سوی شرکت‌های خودروساز نامید. در این سال علاوه بر نمایندگی‌های فعال در کشور که واردات خودروهای جدید به کشور را افزایش دادند. دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیز وعده‌هایی مبنی بر تولید و یا عرضه محصولات جدید به متقاضیان دادند به طوری که مدیرعامل شرکت سایپا ابتدای سال جاری اجرای ۳۰ پروژه جدید را تا پایان سال جاری وعده و طی این مدت تولید زانتیای فیس‌لیفت، تجهیز محصولات خود به ترمز ABS و تولید چند محصول تجاری را به مرحله اجرا درآورد. پس از شرکت سایپا، مدیرعامل ایران خودرو نیز چندی پیش وعده عرضه ۱۱محصول جدید را تا پایان سال ۱۳۹۱ را به متقاضیان محصولات خود داد به طوری که طی این مدت این شرکت نصب موتور جدید EF۷ بر روی سمند را اجرایی کرد.

رقابت میان خودروسازان برای عرضه محصولات جدید به نقطه‌ای رسیده که شرکت‌های خودروساز هر چند وقت یکبار با ایجاد تغییراتی بر روی محصولات قدیمی، آنها را به عنوان خودروی فیس لیفت شده و جدید به بازار عرضه می‌کنند، اما با تمام وعده‌های داده شده طی این مدت هنوز محصول جدید و به روز از سوی خودروسازها به بازار عرضه نشده و متقاضیان همچنان در انتظار ورود محصولات جدید و به روز هستند. بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو، این شرکت در سال جاری سعی بر عرضه سه محصول جدید یعنی خودروی مردمی، ۲۰۶ دیزلی و افتتاح فاز دوم خودروی سمند سورن را دارد که از این سه محصول تنها خودروی مردمی را می‌توان خودروی جدید نامید.

در خصوص شرکت سایپا نیز این امر صدق می‌کند به طوری که از لیست محصولات تولید شده در این شرکت در سال جاری تنها خودروی S۸۱ به عنوان خودروی جدید قرار است به بازار عرضه شود و سایر محصولات به صورت فیس لیفت تولید و به بازار عرضه خواهند شد.

«شوکا» وانت جدید سایپا

روز گذشته شرکت زامیاد از زیرمجموعه شرکت سایپا شاهد حضور برخی مسوولان برای افتتاح خط تولید وانت تغییر شکل یافته این شرکت بود در این مراسم که با حضور مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا، رحیمی معاون پارلمانی و حقوقی رییس‌جمهور و مدیرعامل شرکت زامیاد برگزار شد، وانت جدید شرکت زامیاد با نام وانت LX (شوکا) رونمایی شد.

همایون ریاحی، مدیرعامل شرکت زامیاد در این مراسم در خصوص ویژگی‌های وانت جدید این شرکت اظهار داشت: وانت LX (شوکا) به منظور استفاده راحت از خودروهای وانت و با ایجاد تغییر در تزئینات داخلی و خارجی و ارگانومی مناسب‌تر طراحی و تولید شده است و طی سال جاری نیز این خودرو به سیستم ضدسرقت، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، موتور دیزل و تنوع در اتاقک‌های تک‌کابین و دوکابین با ارگانومی مناسب مجهز خواهد شد.

به گفته ریاحی در سال جاری در حدود ۱۰هزار دستگاه وانت جدید شوکا در این شرکت تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت زامیاد نیز مانند سایر مدیران شرکت‌های خودروساز روز گذشته تولید ۸ محصول جدید را در این شرکت به متقاضیان وعده داد و اظهار داشت: در سال ۸۷ برنامه تولید ۸ محصول جدید در برنامه کاری شرکت سایپا قرار دارد و سعی داریم محصولات جدید را به صورت دوگانه‌سوز، بنزین‌سوز، گازسوز و دیزلی تولید و به بازار عرضه کنیم.

ریاحی در ادامه از افزایش ۴۱درصدی تولید در سال جاری خبر داد و افزود: در سال جاری شرکت زامیاد دو برنامه کمی و کیفی را در نظر گرفته است که در برنامه کمی افزایش تیراژ تولید تا ۸۰هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده است و در برنامه کیفی نیز سعی در افزایش سطح کیفی محصولات خود دارد.

برنامه‌ریزی برای صادرات ۲۰درصدی

بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا نیز در این مراسم محصول جدید شرکت زامیاد را شانزدهمین پروژه این شرکت در سال جاری دانست و اظهار داشت: در برنامه سمت ۹۰ شرکت سایپا تولید بیش از یک میلیون دستگاه خود را برنامه‌ریزی کرده و براساس این، ۲۰درصد از حجم محصولات تولیدی را برای صادرات در نظر ‌گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت سایپا، این شرکت چهار حوزه صادراتی کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا، کشورهای آسیای میانه و آفریقای لاتین را برای عرضه محصولات خود در نظر گرفته و سعی دارد که در این مناطق سایت تولیدی نیز راه‌اندازی کند.

قیمت اعلام نشد

مدیرعامل شرکت سایپا در حاشیه این مراسم نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای تولید وانت جدید شرکت زامیاد اظهار داشت: برای طراحی و تولید وانت شوکا سرمایه‌گذاری بالغ بر یکصدمیلیارد ریال و مدت زمانی در حدود یکسال و نیم زمان صرف شده است.

به گفته بذرپاش با شروع تولید انبوه وانت جدید در اواخر تابستان عرضه آن به بازار آغاز خواهد شد.

اما اصرار خبرنگاران برای اعلام قیمت وانت جدید بی‌نتیجه ماند و بذرپاش اعلام قیمت را به زمان عرضه این خودرو به بازار موکول کرد و اظهار داشت: به خاطر بر هم نخوردن بازار قیمت نهایی را به هنگام عرضه اعلام خواهیم کرد و سعی داریم قیمت آن با خودروهای تولیدی در مجموعه زامیاد زیاد تفاوت نداشته باشد.

به گفته بذرپاش، وانت جدید اولین خودروی گازوئیل‌سوز سایپا خواهد بود.

قیمت S۸۱ کمتر از ۱۰میلیون تومان

بذرپاش در ادامه این مراسم از عرضه S۸۱ در دهه فجر خبر داد و افزود: در سال‌جاری خودروی ملی شرکت سایپا با قیمتی کمتر از ۱۰میلیون تومان و به عنوان خودرویی که تمام اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند به بازار عرضه خواهد شد.

عرضه S۸۱ در سال‌جاری آن هم با قیمتی کمتر از ۱۰میلیون تومان در حالی قرار است صورت پذیرد که شرکت سایپا جمعه هفته گذشته و طی قراردادی با شرکت پروتون وعده تولید دو محصول جدید ارزان قیمت را که قرار است جایگزین پراید شود، داده. به هر حال معلوم نیست که آیا خودروی تولید شده با شرکت پروتون برای خودروی ملی و قرار گرفتن آنها در یک رنج قیمتی مشکل‌ساز نخواهد شد و عرضه آن را با مشکل مواجه نخواهد کرد.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که آیا S۸۱ جایگزین پراید خواهد شد یا خیر نیز، اظهار داشت: سعی داریم تولید پراید را با ایجاد تغییراتی در قوای محرکه، قطعات تزئینی و ایمنی تا دو الی سه سال آینده ادامه دهیم، اما خودروی ملی تولیدی در شرکت سایپا با کلاس قیمتی که قرار است در بازار عرضه شود به مرور جانشین این خودرو خواهد شد.

وی ادامه داد: اما S۸۱ زمانی می‌تواند جانشین پراید شود که بتواند به تیراژ قابل قبولی دست پیدا کند که این موضوع در مدت زمان طولانی محقق خواهد شد.