پارس‌خودرو زیر بار زیان  تندر-90 نمی‌رود

مژگان میرزایی

«درحال حاضر به ازای تحویل هر دستگاه خودروی تندر-۹۰ در مدل‌های مختلف، شرکت‌های خودروساز با ضرر یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومانی مواجه هستند» این را عبدا... بابایی مدیرفروش شرکت پارس‌خودرو می‌گوید.

ضرر به‌وجود آمده از تولید خودروی تندر-۹۰ موجب شده که شرکت‌های خودروساز آذرماه سال گذشته قیمت جدید خودروی تندر-۹۰ را برای فروش آزاد به‌کمیته سیاستگذاری وزارت صنایع و معادن اعلام کنند اما باوجود گذشت نه ماه از زمان اعلام درخواست آنها هنوز شورای سیاستگذاری پاسخ مثبتی نداده و نرخ جدید این خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودروی تندر-۹۰درحالی است که در ابتدا قراربود این خودرو به‌عنوان خودروی ارزان وارد بازار شود اما افزایش نرخ یورو موجب شد که این وعده محقق نشود، حال درصورت اعلام نرخ جدید، معلوم نیست که این خودرو در رده‌خودروهای به‌اصطلاح ارزان قیمت باقی بماند یا در‌کنار خودروهای گران‌قیمت قرار بگیرد.

علاوه برتعیین نرخ جدید تندر - ۹۰، آغاز فروش آزاد این نیز از همان ابتدا با واکنش‌‌های متفاوتی همراه بود.

دبیر شورای سیاستگذاری خودرو چندی پیش، زمان آغاز فروش آزاد تندر-۹۰ را به‌اتمام تعهدات شرکت‌‌های خودروساز درقبال ثبت‌نام‌‌کنندگان موکول کرده و گفته بود تا اتمام ۹۰درصد از تعهدات، شرکت‌های خودروساز اجازه فروش آزاد نخواهند داشت.

ابهامات به‌وجود آمده درفروش آزاد و قیمت جدید تندر - ۹۰ باب گفت‌و‌گویی شد با عبدا... بابایی مدیرفروش شرکت پارس‌خودرو . وی علاوه بر پاسخ‌گویی به سوالاتی در مورد خودروی تندر-۹۰ به سوالات دیگری در زمینه آخرین وضعیت تولید مگان و قیمت آن و همچنین برنامه‌های این شرکت برای ورود خودروهای جدید پاسخ داد. متن این گفت‌و‌گو در ذیل می‌آید:

تولید تندر-۹۰ در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی تعهدات شرکت پارس‌خودرو در قبال ثبت‌نام‌کنندگان به اتمام می‌رسد؟

تولید تندر-۹۰ در سال‌جاری و با توجه به برطرف شدن برخی مشکلات نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته و اگر براساس برنامه تدوین شده از سوی شرکت رنو پارس، قطعات به موقع در اختیار خودروسازان قرار می‌گرفت، تعهدات شرکت پارس‌خودرو در قبال ثبت‌نام‌کنندگان تا پایان تیر ماه به اتمام می‌رسید اما با توجه به کمبود قطعات در تولید خودروی تندر-۹۰ مدل E۲LP اخلال به وجود آمد که اجرای زمان‌بندی تعیین شده نیز تا حدودی با مشکل مواجه شد به طوری که اتمام تعهدات شرکت پارس‌خودرو به اواخر مرداد ماه و یا اوایل شهریور ماه موکول شده است.

براساس آمار تولید سه ماه ابتدایی سال‌جاری که از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام شده، میزان تولید تندر-۹۰ در شرکت ایران‌خودرو در حدود هزار دستگاه بیشتر از شرکت پارس‌خودرو بود. چرا تیراژ تولید در شرکت پارس‌خودرو کاهش داشته است؟

در برخی مواقع تولید خودرو به خاطر کمبود حتی یک قطعه در خط تولید باقی می‌ماند، به همین دلیل در شمارش و آمارگیری لحاظ نمی‌شوند که این مشکل در سه ماه ابتدای سال‌جاری به وجود آمد و به دلیل اینکه برخی خودروها تکمیل نبودند در آمارگیری سازمان گسترش لحاظ نشدند که فکر نمی‌‌کنم این اختلاف بیشتر از ۵۰ تا ۶۰دستگاه بوده باشد.

آیا قطعات به یک میزان از سوی شرکت رنوپارس در اختیار شرکت‌های خودروساز قرار می‌گیرد؟

بله، قطعات در یک سطح در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد اما نه به صورت کامل بلکه براساس ظرفیت تولید و نیاز خودروسازان شرکت رنو قطعات را تامین می‌کند.

چندی پیش شرکت پارس‌خودرو اعلام کرد که فروش آزاد تندر-۹۰ با نرخ جدید همراه خواهد بود، دلیل افزایش قیمت چیست؟

شرکت پارس‌خودرو به دنبال سود کلان نیست، بلکه به دنبال حداقل سود یا جبران ضرر است. در حال حاضر به ازای تحویل هر دستگاه خودروی تندر-۹۰ در مدل‌های مختلف، شرکت با ضرر یک‌میلیون و ۵۰۰ تا دومیلیون تومان مواجه است که این امر به تایید حسابرسان رنو نیز رسیده است لذا برای فروش آزاد این خودرو، شرکت تحت هیچ شرایط زیر بار این زیان نخواهد رفت و به همین دلیل نیز با وزارت صنایع مذاکراتی آغاز شده، تا عرضه آزاد این خودرو بدون زیان صورت گیرد، و امیدواریم وزارتخانه نیز در این زمینه همکاری لازم را انجام دهد.

پس به اعتقاد شما تندر-۹۰ چه میزان افزایش قیمت خواهد داشت؟

در حال حاضر اختلاف قیمت تندر-۹۰ در بازار نسبت به کارخانه در حدود ۴-۵میلیون تومان است اما شرکت نمی‌خواهد با بازار رقابت کند بلکه به دنبال از میان بردن حاشیه زیان است.

فروش آزاد تندر-۹۰ از چه زمانی در شرکت پارس‌خودرو آغاز خواهد شد.

با اتمام تعهدات شرکت در قبال ثبت‌نام‌کنندگان از شهریور ماه فروش آزاد تندر-۹۰ به سه روش پیش فروش، ثبت‌نامی و فروش آزاد آغاز خواهد شد.

نرخ جدید تندر-۹۰ هنوز اعلام نشده به اعتقاد شما آیا تا زمان آغاز فروش آزاد در خصوص نرخ جدید، نتایج مثبتی میان شرکت شما و وزارت صنایع حاصل خواهد شد؟

مطمئنا نرخ جدید با شروع فروش آزاد اعلام خواهد شد. طبق قانون، خودروساز و هیات‌مدیره می‌تواند نرخ جدید را با یک درصد از حاشیه بازار تعیین و به متقاضیان اعلام کند اما به دلیل این که تندر-۹۰ خودرویی ویژه و حساس محسوب می‌شود خودروسازان سعی می‌کنند که این تعاملات را با نگاه وزارت صنایع و شورا سیاستگذاری خودرو انجام دهند تا کلیه هماهنگی‌ها صورت گیرد.

به نظر شما با احتساب حاشیه یک درصد که شما گفتید قیمت فروش آزاد تندر-۹۰ به چه میزان خواهد بود؟

برای تعیین قیمت جدید تندر-۹۰ شرکت به حاشیه سود یک درصد توجه نمی‌کند زیرا در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار واقعی نبوده و کاذب است به همین دلیل در ابتدای امر سعی می‌شود حاشیه ضرر را جبران کرده و پس از آن با عرضه اولیه که موجب کاهش قیمت تندر-۹۰ در بازار می‌شود نرخ اصلی خودرو به دست می‌آید.

یکی از مشکلاتی که دارندگان خودروی تندر-۹۰ دارند مصرف بالای سوخت این خودرو است، به طوری که به گفته برخی از دارندگان تندر-۹۰ این خودرو در سیکل ترکیبی در حدود ۱۰ تا ۱۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند؟

تاکنون هیچ گزارشی در این زمینه به شرکت گزارش نشده است و اگر خودرویی با این مشکل مواجه است، باید برای تست مجدد و عیب‌یابی مراجعه کرده تا ایراد به‌وجود آمده برطرف شود.

آقای بابایی خارج از فضای تولید تندر-۹۰، در سال‌جاری شرکت پارس‌خودرو بعد از حدود دو سال موفق به‌اخذ مجوز تولید خودروی‌ مگان شد، درحال حاضر تولید این خودرو درچه مرحله‌ای قرار دارد.

تولید مگان آغاز شده و درحال حاضر روزانه ۱۵ دستگاه از این‌خودرو در شرکت پارس‌خودرو تولید می‌شود واگذاری مگان‌‌های تولید شده در شرکت پارس‌خودرو از چه زمانی آغاز می‌شود.

درحال حاضر واگذاری به بانک ملی آغاز شده و طبق قرارداد با این بانک مهرماه کلیه تعهدات شرکت درقبال بانک ملی که حدود ۱۱۰۰ دستگاه است به‌اتمام می‌رسد و پس از آن اجرای تعهدات درقبال ثبت‌نام‌کنندگان آغاز خواهد شد.

باوجود اعلام پیش‌فروش این خودرو هنوز قیمت نهایی آن از سوی شرکت پارس‌خودرو اعلام نشده، بالاخره این شرکت چه قیمتی رابرای این خودرو درنظر گرفته است؟

درحال حاضر قیمت ۲۵میلیون تومان برای خودروی مگان درنظر گرفته شده که البته این قیمت باتوجه به شرایط بازار و افزایش قیمت یورو ممکن است تغییر کند و به‌دلیل اینکه قطعات به ‌یورو خریداری می‌شود باید حاشیه سود برای شرکت درنظر گرفته شود.

باتوجه به گفته شما قیمت برای ثبت‌نام کنندگان مگان نیز هنوز نامشخص است؟

بله برای ثبت‌نام کنندگان نیز قیمت روز بازار درنظر گرفته و به هنگام تحویل خودرو به‌آنها اعلام می‌شود.

درحال حاضر چه مدلی از مگان درشرکت پارس‌خودرو تولید می‌شود؟

تولید مگان ۱۶۰۰ دنده معمولی را درشرکت آغاز کرده‌ایم و بعد از آن برنامه تولید مگان ۲۰۰۰ را درنظر گرفته‌ایم که سعی داریم این برنامه در سال آینده به‌مرحله اجرا درآید.

باتوجه به آغاز تولید مگان درشرکت آیا برنامه واردات این خودرو متوقف می‌شود؟

واردات مگان ۱۶۰۰ به‌دلیل آغاز تولید در شرکت و مگان ۲۰۰۰ نیز به‌دلیل افزایش قیمتی که در بازار به‌وجود آمده متوقف شده و شرکت هیچ‌برنامه‌ای برای واردات مگان ۱۶۰۰ ندارد و درخصوص مگان ۲۰۰۰ نیز واردات آن بستگی به شرایط بازار دارد.

در حال حاضر مردم شرکت پارس‌خودرو را به عنوان واردکننده و مونتاژ کننده محصولات لوکس و گران‌قیمت می‌شناسند، دلیل این امر چه بود؟

شرکت پارس خودرو زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا است که در رنج‌های مختلفی خودرو تولید و به بازار عرضه می‌کند و تنها به تولید خودروهای لوکس نمی‌پردازد به طور مثال در پارس‌خودرو ال-۹۰ و در سایپا پراید تولید می‌شود که در رده خودروهای ارزان محسوب می‌شوند و در کنار اینها خودروهای لوکس و گران‌قیمت نیز در این گروه تولید و به بازار عرضه می‌شود.

آیا شرکت پارس‌خودرو برنامه‌‌ای برای واردات خودرویی با قیمت کمتر از ۲۰میلیون تومان دارد یا خیر؟

در حال حاضر یک فاصله قیمتی میان ریو تا زانتیا در گروه سایپا وجود دارد که شرکت در حال بررسی و مطالعه برای ورود خودروی با این رنج قیمتی است تا بتواند این فاصله قیمتی را پر کند.

مورانو یکی دیگر از محصولات جدید شرکت پارس‌خودرو بوده که هم‌زمان با ورود آن به بازار، بخش خصوصی نیز واردات آن را با قیمت کمتری آغاز کرد آیا میان این دو خودرو تفاوتی وجود دارد یا خیر؟

استاندارد این خودروها با یکدیگر متفاوت است، مورانوهای وارداتی توسط بخش خصوصی دارای استاندارد GCC است که استاندارد کشورهای عربی بوده و براساس استاندارد آنها تولید شده از سوی دیگر مورانوهای وارداتی توسط بخش خصوصی بدون گارانتی است و سرویس‌ و خدمات پس از فروش به آنها ارائه نمی‌شود. اما مورانوهای وارداتی توسط پارس‌خودرو دارای استاندارد ایران بود و براساس همولوگ ایران تولید شده که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است.

آیا امکان ارائه خدمات پس از فروش به مورانوهای وارداتی از سوی بخش خصوصی توسط شرکت پارس‌خودرو وجود ندارد؟

به دلیل اینکه استانداردها متفاوت است امکان ارائه خدمات پس از فروش وجود ندارد به طور مثال درب صندوق عقب این دو خودرو کاملا با یکدیگر متفاوت است و امکان تامین قطعه برای خودروهای بخش خصوصی از سوی شرکت وجود ندارد به همین دلیل نمی‌توانیم به آنها سرویس ارائه دهیم.

به گفته شما مورانوهای وارداتی استانداردهای ایران را ندارند پس چطور توانسته‌اند مجوز شماره‌گذاری را کسب کنند؟

به نظر من به دلیل اینکه این خودرو استاندارد نیست باید در شماره‌گذاری رد می‌شد و نه اینکه ما اعتراض می‌کردیم که چرا وارد کشور شده. همچنین اینکه چطور یک خودروی غیراستاندارد توانسته وارد کشور شود جای سوال دارد که باید گمرک پاسخگوی آن باشد.