اجرای طرح نصب ABS را با جدیت پیگیری خواهیم کرد

مژگان میرزایی

عکس: حمید جانی‌پور

سردار محمد رویانیان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور که اواسط تیر ماه سال جاری و پس از مهدی هاشمی رییس ستاد تبصره ۱۳ به عنوان سومین رییس ستاد مدیریت... حمل و نقل و مصرف سوخت برگزیده شد، روز گذشته در جمع خبرنگاران حضور یافت تا طی نشست خبری درخصوص احداث جایگاه‌های سوخت، اجرای طرح توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور، قوانین جدید برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی و تاخیرهای به وجود آمده در اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده با خبرنگاران سخن بگوید.

وی در ابتدای این نشست خبری به تشریح برنامه‌های این ستاد تا سال ۱۳۹۱ پرداخت و گفت: بر اساس برنامه‌های ستاد باید سهم ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از ۴۱ به ۷۵درصد برسد که این امر شامل توسعه ناوگان تاکسرانی، ون، اتوبوس، مینی‌بوس و مترو است که بر اساس برنامه‌های این ستاد سهم ناوگان ریلی در تهران باید افزایش یافته اما در مقابل سهم سایر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به منظور از میان بردن ترافیک و آلودگی هوا باید کاهش یابد.

به گفته سردار رویانیان، این استاد به منظور اجرایی کردن برنامه‌های توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تصمیم به تاسیس کمیته هماهنگی ساماندهی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در کلان‌شهرها و تهران گرفته که این کمیته موظف است تا کمبود ناوگان در سایر کلان‌شهرها را به ستاد ابلاغ کند، تا برای توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در سایر شهرها نیز برنامه‌ریزی شده و در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد.

تنها ۱۱۰جایگاه سوخت بنزینی داریم

توسعه جایگاه‌های سوخت نیز یکی دیگر از برنامه‌های ستاد تبصره ۱۳ تا سال ۱۳۹۱ است، براساس آمار اعلام شده از سوی سردار رویانیان در سال ۱۳۵۵ در کشور مجموعا ۱۱۷ جایگاه سوخت بنزین برای چهارصدهزار خودرو وجود داشته اما در‌حال‌حاضر و با وجود تولید سالانه بیش از یک‌میلیون خودرو در کشور تعداد جایگاه‌ها نه تنها رشد نداشته بلکه با کاهش هفت جایگاه سوخت در سال جاری تعداد جایگاه‌ها به ۱۱۰رسیده که این تعداد پاسخگوی حجم بالای خودروهای موجود نبوده و همین امر موجب شده که طی ماه‌های گذشته با مشکل سوخت‌گیری در کشور مواجه شویم.

به گفته سردار رویانیان وزارت نفت مکلف شده تا پایان سال۱۳۹۱ جایگاه‌های سوخت بنزین جایگاه‌های CNG‌ را در کشور

توسعه بدهد که شهرک‌های فاقد جایگاه‌ها در‌حال‌حاضر در الویت قرار گرفته‌اند.

تمام خودروهای وارداتی باید عوارض بدهند

شرایط جدید شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی یکی دیگر از مباحث مطرح شده از سوی سردار رویانیان بوده که پس از اعلام آن این مصوبه نیز مانند سایر مصوباتی که طی یک‌سال گذشته به تصویب رسیده با ابهامات بسیار همراه بود به طوری که براساس مصوبه جدید از اول مهرماه امسال واردکنندگان خودرو موظف شدند به ازای واردات خودروهای با مصرف ۶ لیتر و کمتر یک خودروی فرسوده بیش از ۶ لیتر تا ۱۰ لیتر دو خودروی فرسوده و بیش از ۱۰لیتر ۳ خودروی فرسوده از رده خارج کنند، این مصوبه در حالی در سال جاری به تصویب رسید که براساس مصوبات سال گذشته این ستاد واردات خودروهای با مصرف کمتر از ۶ لیتر بلامانع بوده و اینگونه خودروها نیازی به پرداخت عوارض برای خروج یک خودروی فرسوده نبودند.

رویانیان در پاسخ به این پرسش که چرا قانون سال گذشته در خصوص خودروهای با مصرف کمتر از ۶لیتر تغییر کرده می‌گوید: از این پس تمام خودروهای وارداتی چه کم مصرف و چه با مصرف بالا باید عوارض خروج خودروی فرسوده را پرداخت کنند و در این خصوص هیچ استثنایی وجود ندارد و تنها میزان پرداخت عوارض آنها با یکدیگر متفاوت است.

از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری می‌کنیم

از سوی دیگر و همزمان با اعلام ضوابط جدید شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در حالی سن فرسودگی و جدول زمان‌بندی ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده را اعلام کرد که در حال حاضر طرح خروج خودروهای فرسوده با کندی بسیار در حال اجراست به طوری‌که با وجود گذشت ۲ماه از سال مالی ۸۶ (تیرماه) هنوز تعهدات این ستاد برای نوسازی ۲۰۰هزار خودروی فرسوده اجرا نشده است و تاخیر در اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده در دو مرحله پیشین موجب شده که زمان اجرای سومین فاز این طرح در سال ۸۷ هنوز نامشخص باشد و دارندگان خودروهای فرسوده هنوز نمی‌دانند که که فاز جدید این طرح در چه زمانی آغاز خواهد شد.

براساس جدول زمان‌بندی اعلام شده از سوی این ستاد از سال آینده تردد خودروهای سواری شخصی ۲۵سال، سواری و دولتی ۱۵سال، تاکسی (سواری و «ون») ۱۰سال، مینی‌بوس و میدی‌باس ۱۵سال، اتوبوس (درون‌شهری و بین شهری به ترتیب ۱۰سال و ۱۵سال) کامیون و کشنده ۲۵سال، وانت ۱۵سال، موتورسیکلت ۱۰سال سایر وسایل نقلیه و باری ۲۵سال به جزء خودروهای کلکسیونی که از سوی پلیس باید تشخیص داده شوند، ممنوع اعلام شد.

سردار رویانیان در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه طرح خروج خودروهای فرسوده در حال حاضر با کندی بسیار در حال پیگیری است چگونه از سال آینده از تردد این خودروها جلوگیری خواهد شد، می‌گوید: متاسفانه بانک‌ها در ارائه تسهیلات با مشکلات بسیاری مواجه هستند و نمی‌توانند به موقع تسهیلات را پرداخت کنند که این امر موجب شد که طرح با کندی پیش برود، اما ستاد به زودی تکلیف مردم را با بانک‌ها روشن خواهد کرد و به این طریق مشکل اعطای تسهیلات را از میان خواهد برود.

وی در ادامه تصریح کرد: چه طرح به اتمام برسد یا نیمه‌کاره بماند، برای افزایش ضریب ایمنی جاده‌های کشور از تردد خودروهای فرسوده از اردیبهشت ماه سال آینده جلوگیری خواهیم کرد.

سردار رویانیان در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر طرح خروج کامیون‌های با عمر بالای ۴۰سال به دلیل نبود کامیون مورد نیاز و عدم اعطای تسهیلات مسکوت مانده که این امر موجب شده نتوان از تردد این نوع کامیون‌ها جلوگیری کنیم رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در این خصوص می‌گوید: در سال جاری باید چهارهزار کامیون فرسوده اسقاط شود که این امر تاکنون به دلیل نبود مرکز اسقاط کامیون ممکن نبود اما طی ماه‌های گذشته مراکز اسقاط موجود گسترش داده شد و امکان اسقاط کامیون‌های فرسوده را نیز برای آنها فراهم کردیم تا به این طریق مشکل این کامیون‌ها نیز، برطرف شود از سوی دیگر برای جبران کمبود کامیون اقدام به واردات کامیون‌های جدید کردیم تا مشکل طرح خروج کامیون‌های فرسوده نیز برطرف شود.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به این شرایط از ابتدای اردیبهشت ماه سال آینده از تردد این کامیون‌ها نیز جلوگیری خواهیم کرد و برایمان فرقی نمی‌کند که مالک کامیون فرسوده، خودروی جایگزین دریافت کرده یا خیر.

به گفته سردار رویانیان طرح خروج خودروهای فرسوده تنها مربوط به امسال و سال‌های پیش نیست بلکه این طرح ادامه‌دار خواهد بود که برای برطرف کردن مشکلات این طرح ما به دنبال تدوین یک طرح نظام‌مند جدید و سامانه جدید برای خروج خودروهای فرسوده هستیم که در پروسه زمانی طولانی دولت بتواند به صورت مداوم این طرح را اجرا کند.

سردار رویانیان در پاسخ به این پرسش نیز که زمان اجرای مرحله سوم طرح خروج خودروهای فرسوده در سال ۸۷ چه زمانی اعلام می‌شود، می‌گوید: برای اعلام طرح خروج خودروهای فرسوده در سال ۸۷، هفته آینده جلسه‌ای در ستاد تشکیل خواهد شد تا در مورد نحوه ارائه تسهیلات تصمیم‌گیری صورت پذیرد.

نصب ترمز ABS جدی است

طرح نصب ABS از سال آینده روی تمامی محصولات تولیدی یکی دیگر از مصوبات ستاد تبصره ۱۳ بود که با مخالفت خودروسازها مواجه شد.

سردار رویانیان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این پرسش که در اجرای این طرح تا چه میزان جدی هستید نیز عنوان کرد‌: من هیچ شوخی با خودروسازها ندارم و کاملا این بحث جدی است و برای این طرح‌ نیز استدلال‌های بسیاری داریم.

وی در ادامه گفت: خودروسازان می‌دانند که ما با ارائه آمار و ارقام تصمیم‌گیری می‌کنیم، به همین دلیل باید بدانند که با آنها شوخی نداریم و این طرح از سال آینده به طور جدی پیگیری خواهد شد.

طرح توسعه ناوگان تاکسیرانی متوقف نشده است

با شکل‌گیری ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در سال ۸۵ طرح توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در برنامه‌های اصلی این ستاد قرار گرفت؛ چرا که این ستاد طرح سهمیه‌بندی بنزین را نیز در دستور کار خود قرار داده بود اما همزمان با اجرای دومین طرح سهمیه‌بندی بنزین از تیر ماه سال‌جاری و به گفته ربیعیان، رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور طرح توسعه ناوگان تاکسیرانی از دستور کار این ستاد خارج شده و طرح جایگزینی یکصدهزار مسافربر شخصی جایگزین طرح توسعه ناوگان تاکسیرانی گردید اما رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت ضمن تکذیب خروج طرح توسعه ناوگان تاکسیرانی از برنامه‌های این ستاد گفت: طرح توسعه همچنان در برنامه‌های ستاد قرار دارد و ما به طور همزمان طرح توسعه و ساماندهی ناوگان تاکسیرانی را پیگیری خواهیم کرد.