گروه خودرو- با اعلام کاهش قیمت بنزین سوپر که هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت به تصویب رسید، هیچ مقام دولتی از دلایل افزایش و سپس کاهش قیمت این فرآورده نفتی سخنی نگفت. این در حالی است که از تیر ماه سال جاری، چه دارندگان خودروهای وارداتی که ملزم به استفاده از بنزین سوپر هستند و چه مالکان خودروهای داخلی که برای سلامت خودروی خود هراز گاهی گریزی نیز به بنزین سوپر می‌زدند مجبور به تقبل افزایش چهار برابری قیمت بنزین سوپر بودند. در تیر ماه سال جاری همزمان با اعلام مرحله دوم طرح سهمیه‌بندی بنزین، قیمت بنزین سوپر از لیتری ۱۴۰ به ۵۴۰ تومان افزایش یافت. هرچند با شروع طرح سهمیه‌بندی برخی از اعضای صنف جایگاه‌داران کاهش مصرف بنزین سوپر را گوشزد کردند، اما مدیران دست‌اندرکار وزارت نفت از علاقه مجدد مصرف‌کنندگان به این فرآورده‌ نفتی سخن‌ها گفتند.

افزایش قیمت بنزین سوپر آنچه از اظهارنظر مقامات ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت می‌توان استنباط کرد، در راستای کاهش یارانه سوخت به افراد متمول صورت گرفته، این در حالی است که در این مصوبه نیاز خودروهای داخلی به بنزین سوپر نادیده گرفته شد. حال می‌توان گفت که این تصمیم ستاد مدیریت حمل‌‌و‌نقل نیز بدون ارائه نظرات کارشناسی صورت گرفت، نظراتی که می‌بایست پایه و اساس مصوبات این ستاد قرار گیرد.

هرچند نظرات کارشناسی در افزایش قیمت بنزین سوپر جایگاهی نداشت؛ اما ظاهرا در کاهش آن اثرگذار بوده است.چراکه تصمیم‌گیران به این موضوع پی برده‌اند که بنزین سوپر برای بسیاری از خودروهای داخلی هم لازم و ضروری است و تنها مصرف‌کنندگان آن دارندگان خودروی گران‌قیمت وارداتی نیستند، به طوری که سردار رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در مورد علت تغییر قیمت بنزین سوپر عنوان کرده که بسیاری از خودروهای متوسط جامعه به ازای باک بنزین معمولی باید حداقل یک باک بنزین سوپر استفاده کنند به طوری که این موضوع در خودروهایی همچون پراید، پژو و سمند لازم و در تاکسی‌های خودروهای دوگانه‌سوز ضروری است. اینکه چرا ضرورت استفاده خودروهای مذکور از بنزین سوپر در ابتدای طرح سهمیه‌بندی و همزمان با افزایش قیمت این ماده سوختی نادیده گرفته شده سوالی است بی‌پاسخ.