حمیدرضا بهداد

ظاهرا این روزها هیچ‌کس با خودروسازها نه شوخی دارد و نه تعارف!

از یک سو سردار رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت اعلام می‌کند که در بحث ایمنی خودروهای تولید داخل با هیچ خودروسازی سر شوخی ندارد و این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد و از سوی دیگر نیز نظام‌الدین برزگری سرپرست موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور از عدم تعارف با خودروسازها در زمینه رعایت استانداردها سخن می‌گوید. هر چند که مواضع سردار و سرپرست در این باب، به ظاهر یکی است؛اما هر کدام به نوعی خود را مسوول و مجری تدوین استانداردهای ایمنی خودروها می‌دانند. رویانیان از منصب ریاست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت و البته با چاشنی ریاست پلیس راهور ناجا حکم صادر می‌کند و برزگری نیز از موضع سرپرست موسسه استاندارد اظهارنظر کرده و به نوعی می‌خواهد بگوید که پیش از سردار، به فکر ایمنی خودروها افتاده و بیش از وی نیز نسبت به این موضوع حساس است. این را می‌توان از گفت‌وگوی روز گذشته برزگری با خبرگزاری فارس به خوبی فهمید. وی تلویحا به رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت اعلام کرده که بحث اجرای استاندارد در مورد کیفیت خودرو جزو مسوولیت‌های قانونی موسسه استاندارد است. برزگری در این زمینه گفته است که هر سازمانی باید وظایف خود را انجام دهد و ایجاد ساختارهای موازی به نفع کشور نیست.گفته‌های برزگری در شرایطی است که ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت طی مصوبه‌ای اعلام کرد که از ابتدای اردیبهشت سال آینده، نصب ترمز ABS روی همه خودروهای تولید داخل اجباری است و رویانیان نیز در این زمینه هشداری جدی را به خودروسازان داد و تاکید داشت که با آنها شوخی ندارد. البته بسیاری از کارشناسان و حتی برخی مدیران خودروساز نیز در قبال مصوبه مذکور و همچنین موضع‌‌گیری سردار، اعلام کردند که در نظر گرفتن استانداردهای ایمنی برای خودرو، جزو وظایف موسسه استاندارد است. موضوعی که سرپرست این موسسه نیز روی آن تاکید دارد. برزگری با اشاره به اینکه در اجرای استانداردهای خودرو از پلیس نیز کمک خواهیم گرفت گفت: ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در حالی روی نصب ABS تاکید می‌کند که ما سال گذشته این بحث را مطرح کردیم و هم‌اکنون علاوه بر ABS نصب ایربگ نیز، در دستور کار شورای‌عالی استاندارد قرار دارد که البته زمان اجرای آن پس از تصویب شورا و با توجه به شرایط تولید خودرو در کشور مشخص خواهد شد.هرچند که اظهارات سرپرست موسسه استاندارد در مورد ایمنی خودروها به تندی مواضع رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت نیست، اما برزگری در یک نکته، موضعی کاملا مشابه رویانیان دارد. این موضوع را می‌توان از این گفته وی استنباط کرد که «در کنترل کیفیت خودروها با هیچ خودروسازی تعارف نداریم!»

البته برزگری در ادامه گفت‌وگوی خود از اعمال نظارت سختگیرانه موسسه استاندارد بر خودروهای تولید داخلی نیز خبر داد و گفت: قصد داریم کیفیت خودروها را بر اساس نمونه‌برداری از خط تولید و اجرای روش COP کنترل کرده و ایرادات را پیگیری کنیم و در صورت وجود ایراد در نمونه‌برداری نهایی برخورد قانونی را با خودروسازان انجام دهیم. که این اقدام در زمستان امسال اجرا می‌شود. برزگری در مورد نحوه کنترل کیفی خودروهای تولید داخل افزود: این خودروها بر اساس سال طراحی، تایید نوع می‌شوند و بعد از آن از خط تولید خودرو نمونه‌برداری می‌کنیم تا مشخص شود آیا این خودرو با تایید نوع انجام شده مطابقت دارد یا خیر؟اما مواضع اخیر رویانیان و برزگری این پرسش را در ذهن تداعی می‌کند که اگر تدوین و اجرای استانداردهای ایمنی خودرو در حیطه وظایف موسسه استاندارد است پس چطور این موضوع در قالب یکی از بندهای مصوبه اخیر ستاد مدیریت و حمل‌ونقل و مصرف سوخت ابلاغ می‌شود؟ هر چند که دقت در عنوان این دو مرجع شاید پاسخی مناسب به پرسش مطروحه باشد. به هر حال آن چه که از نام ستاد برمی‌آید، وظیفه آن مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت است و این موسسه نیز کلمه استاندارد را با خود یدک می‌کشد.

پراید می‌رود، پراید نمی‌رود

مسوولان سایپا طی مدت اخیر بارها تاکید کرده‌اند که از خیر تولید پراید به این راحتی نخواهند گذشت. البته باید در این باب به دومین خودروساز بزرگ کشور حق داد؛ چرا که حذف پراید مساله‌ای نیست که سایپا بتواند با آن کنار بیاید. سایپایی‌ها معتقدند چون از این پلت‌فرم قدیمی‌ کیا کره‌جنوبی استقبال می‌شود پس باید بماند و نماندن آن یعنی از دست رفتن بازار داخل! این درحالی است که طی چند ماه اخیر بارها موضوع حذف پراید از خط تولید سایپا توسط مقامات مسوول مطرح شده و اواخر سال ۸۸ نیز برای این امر در نظر گرفته شده است. سرپرست موسسه استاندارد نیز جزو همین مسوولان است که در گفت‌وگوی خود به جلوگیری از تولید پراید در صورت عدم رعایت استانداردها اشاره کرد و گفت: پراید یک خودرو سبک است. بنابراین از لحاظ کیفیت مشکل خاصی ندارد و نباید از آن انتظار یک خودرو ۵۰میلیون تومانی را داشته باشیم. وی در عین حال تاکید کرد: پراید نیز که طی سال‌های گذشته بیشترین آمار خودروهای چپ شده را به خود اختصاص داده باید ۵۱استاندارد اجباری خودرو را رعایت کند که درغیر این صورت اجازه تولید را به آن نخواهیم داد.

بهره‌برداری از مرکز تست جاده تا پایان سال

یکی از مواردی که می‌تواند بر رشد کیفی خودروهای تولید داخل تاثیرگذار باشد، ایجاد مرکز تست جاده‌ای خودرو است. مرکزی که برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت آن به ۱۰سال پیش برمی‌گردد، اما هنوز خودروسازان کشور با فقدان این مرکز روبه‌رو هستند. این در حالی است که سرپرست موسسه استاندارد در این زمینه با اشاره به اینکه مرکز تست جاده‌ای خودرو تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد گفت: با پیگیری موسسه استاندارد طی دو سال اخیر زمینی برای ایجاد مرکز تست جاده‌ای خودرو در ۱۱کیلومتری فرودگاه امام‌خمینی در نظر گرفته شد و مطالعات لازم برای احداث آن توسط پیمانکار خارجی انجام شده است.

۵۱ استاندارد برای خودروهای وارداتی

سرپرست موسسه استاندارد اظهار کرده که طبق تفاهم با برخی خودروسازان خارجی رعایت ۵۱ استاندارد اجباری خودرو با یک کد مشخص در قسمتی از موتور یا شاسی خودرو لحاظ شود که البته هم‌اکنون نیز این موضوع در برخی خودروهای وارداتی در حال اعمال است. این گفته وی در شرایطی است که هم‌اکنون خودروهایی مانند پراید و روآ نیز این ۵۱ استاندارد را پاس می‌کنند اما خودروهای وارداتی معمولا کیفیت بالاتری را نسبت به داخلی‌ها دارا هستند.

برزگری در ادامه تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است خودروهایی که توسط خودروسازان داخلی به کشور وارد می‌شود به صورت الکترونیکی تاییدیه رعایت استاندارد توسط شرکت مادر تولید‌کننده خودرو را اخذ کنند. سرپرست موسسه استاندارد طی گفت‌وگوی خود تلویحا برخی واردکنندگان خصوصی خودرو را مورد خطاب قرار داده و گفت: برخی خودروهای وارداتی جهت استفاده در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس تولید شده‌اند که در برخی موارد مانند محل شماره‌گذاری یا چراغ مه‌شکن با شرایط ایران‌ مطابقت ندارد و موسسه استاندارد از واردات این نوع خودروها جلوگیری می‌کند.