ایرنا- به دنبال سقوط ارزش سهام شرکت‌های آمریکایی طی هفته گذشته، پایگاه اینترنتی بی.بی.سی به نقل از رسانه‌های آمریکایی اعلام کرد: شرکت‌های کرایسلر و جنرال موتورز مذاکره برای ادغام با یکدیگر را آغاز کرده اند.

این پایگاه اینترنتی روز شنبه در گزارشی افزود: در هفته گذشته ارزش سهام جنرال موتورز به پایین‌ترین میزان در ۶۰سال گذشته رسید و برای فصل دوم سال جاری میلادی مبلغی در حدود ۵/۱۵میلیارد دلار ضرر در کارنامه مالی این شرکت ثبت شد.

جنرال موتورز بزرگترین تولیدکننده خودرو در آمریکاست و کرایسلر هم پس از شرکت فورد در این عرصه رتبه سوم را دارد اما افت شدید میزان فروش خودرو در آمریکا که به پایین‌ترین سطح در ۱۵سال گذشته رسیده، بر وضعیت هر دو شرکت تاثیر گذاشته است.

بر اساس گزارش‌ها مذاکرات میان این دو شرکت عمده تولیدکننده خودرو به یک ماه پیش باز می‌گردد. اما جزئیات گزارش شده بسیار با یکدیگر متفاوت است و از ادغام دو شرکت تا خریده شدن کرایسلر توسط جنرال موتورز را در بر می‌گیرد.

بی .بی.سی تصریح کرد: هیچ‌کدام از این دو شرکت حاضر به اظهار نظر مستقیم درباره این مذاکرات نشده اند. بنابر این گزارش، نشریه وال استریت ژورنال از برخی منابع نقل کرده است که شرکت سربروس کپیتال که بیش از ۸۰درصد سهام کرایسلر را در اختیار دارد، پیشنهاد کرده است تا در برابر موسسه ارائه خدمات مالی Gmac برخی تاسیسات تولید خودروی خود را به جنرال موتورز واگذار کند. منابع نیویورک تایمز نیز از احتمال یک ادغام ۵۰-۵۰سخن گفته‌اند که در صورت صحت داشتن، مذاکرات آن هفته‌ها به طول خواهد انجامید و بحران مالی جهانی نیز در نهایی شدن هر گونه قرارداد احتمالی وقفه ایجاد خواهد کرد.

این گزارش حاکی است، تونی سروونه سخنگوی شرکت جنرال موتورز اعلام کرده است: بدون اشاره به هیچ شایعه بخصوصی همانطور که قبلا هم بارها گفته‌ایم مقام‌های جنرال موتورز به طور دائم درباره منافع متقابل با دیگر تولید کنندگان خودرو مذاکره می‌کنند.

تحلیلگران درباره قدرت موضع کرایسلر ابراز تردید کرده اند، بویژه از آن روی که ۹۰درصد درآمد این شرکت از ناحیه آمریکای شمالی تامین می‌شود.

کاهش فروش کامیون و خودروهای خانوادگی و اس.یو.وی به هر دو شرکت ضربه زده و در حال حاضر تلاش دو شرکت برای کاهش هزینه‌ها و ادامه فعالیت از طریق برکنار کردن کارمندانشان با مخالفت اتحادیه‌های کارگری روبه‌رو شده است.

در خبری دیگر هم رویترز گزارش داده است، شرکت فورد نیز قصد دارد قسمت عمده‌ای از سهام ۴/۳۳درصدی خود در شرکت ژاپنی مزدا را به فروش برساند.