شماره‌گذاری خودروهای بدون برچسب سوخت متوقف شد

مژگان میرزایی

«شماره‌گذاری خودروهای بدون برچسب سوخت از ابتدای دی‌ماه متوقف شده است.»

امیررضا رجبی دبیر کمیته انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت روز گذشته در نشست خبری ضمن بیان این مطلب گفت: براساس مصوبه‌ای که به راهور ناجا ابلاغ شده شماره‌گذاری خودروهایی که برچسب سوخت نداشته باشند باید از ابتدای دی‌ماه متوقف شود و راهور ناجا نیز این دسته از خودروها را شماره‌گذاری نخواهد کرد.

گفته رجبی مبنی بر ممنوعیت شماره‌گذاری خودروها در حالی است که هنوز مسوولان کمیته تعیین معیار مصرف سوخت در خصوص معیار در نظر گرفته شده به اجماع نرسیده‌اند و اجرای معیار تدوین شده در سال ۸۵ نیز توقف

خودروهای پرتیراژ روا، آردی، وانت پیکان، وانت نیسان و وانت مزدا را در پی خواهد داشت. براساس معیار تدوین شده در سال ۸۵ هفت معیار G، F، E، D، C، B، A برای مصرف سوخت خودروها توسط اعضای پنج‌گانه کمیته تعیین معیار مصرف سوخت که شامل وزارت نیرو، محیط زیست، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، وزارت صنایع و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی هستند تدوین شد.

اما این معیار با مخالفت برخی از اعضای کمیته مواجه شد که این امر تاخیر در اجرای این طرح را به همراه داشت.

به گفته مخالفان، معیار تدوین شده برای خودروسازان سخت‌گیرانه است به همین دلیل باید تا حدودی این معیار تعدیل شود تا امکان اجرای آن به وجود آید اما از اعضای پنج‌گانه این کمیته سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت معتقد است، که باید معیار مصوب سال ۸۵ به مرحله اجرا در آید تا از تردد خودروهای پرمصرف جلوگیری شود.

رجبی در پاسخ به این پرسش که هنوز کمیته، تعیین معیار به اجماع نظر نرسیده‌اند پس چگونه شماره‌گذاری را متوقف کرده‌اید گفت: خودروسازان موظف هستند تا براساس معیار ابلاغ شده به آنها برچسب سوخت را نصب کند و در صورتی که این معیار تغییر کرد معیار جدید را اعمال کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این معیار شماره‌گذاری خودروهای پرتیراژ کشور متوقف خواهد شد گفت: ستاد به خودروسازان مهلت داده بود تا خودروهای تولیدی خود را با معیار تدوین شده هماهنگ کنند و عیوب خودروها را برطرف کنند در صورتیکه این اقدامات را صورت داده باشند که مشکلی نخواهند داشت، در غیر این صورت نیز شماره‌گذاری آنها متوقف خواهد شد.

با توجه به گفته رجبی در صورتیکه خودروسازان ایراد خودروهای پرمصرف خود را برطرف نکرده باشند از ابتدای دی‌ماه شماره‌گذاری آنها متوقف شده است.

کارت سوخت تاکسی‌های LPGسوز تبدیل می‌شود

رجبی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه نصب کیت و کپسول تاکسی‌های بدون مخزن تا اسفندماه اجرایی می‌شود گفت: در حال حاضر هزار تاکسی بدون کیت و کپسول تحویل سازمان تاکسیرانی شده که تا اسفندماه باید کیت و کپسول این تاکسی‌ها نصب شود.

به گفته رجبی اکثر این تاکسی‌ها متعلق به شرکت ایران خودرو است و این شرکت ملزم شد طرح نصب کیت و کپسول را به صورت منطقه‌ای در کل کشور اجرا کند.

رجبی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکل تامین کیت و کپسول آیا نصب هزار کیت و کپسول در دو ماه امکان‌‌پذیر هست یا خیر افزود: هم‌اکنون مشکل تامین کیت و کپسول برطرف شده و با توجه به مصوب ستاد که هیچ خودروی عمومی نباید بدون کیت و کپسول تحول شود خودروسازان موظف شده‌اند که این دسته از خودروها را نیز به کیت و کپسول مجهز کنند.

به گفته رجبی در حال حاضر ۲۵۵هزار تاکسی فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۶هزار دستگاه LPGسوز و مابقی CNGسوز هستند که با توجه به بازگشست LPG در سبد سوختی مشکل سوخت‌گیری این دسته از تاکسی‌ها نیز برطرف شده است.

رجبی در خصوص کارت سوخت تاکسی‌های LPG سوز نیز عنوان کرد: تاکسی‌های LPG به دلیل اینکه به صورت کارگاه‌های دوگانه سوز شده‌اند، از کارت بنزین خودروهای بنزین سوز برخوردار هستند که در‌حال‌حاضر کارت جدید برای آنها صادر شده و طی چند هفته آینده کارت سوخت آنها باطل و کارت جدید برای آنها ارسال خواهد شد.

به گفته رجبی LPG هر چند سوختی پاک محسوب می‌شود اما به دلیل آنکه حمل آن هزینه بر است استفاده از آن به صرفه نیست به همین دلیل ستاد سعی دارد. LPG را در مبادی تولیدی استفاده کند تا به این وسیله هزینه حمل‌و‌نقل کاهش یابد.

تست دوره‌ای انجام می‌شود

رجبی در ادامه این نشست در واکنش به گفته‌های مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران مبنی بر خطر انفجار بیش از ۱۷هزار تاکسی گازسوز اظهار داشت: ستاد هم اکنون تست دوره‌ای را به صورت سالانه انجام می‌دهد. خودروهای تست شده نیز برچسب سالانه معاینه دریافت می‌کنند به همین دلیل خطر در این خصوص جدی نیست.

به گفته رجبی براساس مصوبه جدید ازسال آینده وزارت کشور مسوول تست خودروهای سواری گازسوز و وزارت راه مسوولیت تست خودروهای سنگین خواهد بود. اما تا پایان سال جاری راه‌اندازی مراکز به عهده وزارت نفت است که این کار در حال انجام است.

وی در خصوص اینکه هم اکنون ۱۷هزار تاکسی در مرز تست مخزن قرار دارند اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است نیز گفت: طبق آمارهای موجود بسیاری از تاکسی‌ها بعد از سال ۸۳ دو گانه سوز شده‌اند و قبل از این سال نیز تنها ۴هزار تاکسی

دوگانه سوز شده‌ است که هنوز سن این تعداد نیز به پنج سال نرسیده به همین دلیل نمی‌توان آنها را بمب متحرک خطاب کرد زیرا هم اکنون تست دوره‌ای خودروها انجام می‌شود و تست مخزن نیز توسط تولیدکنندگان صورت می‌گیرد.

گفته رجبی در حالی است که نوروزی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز چندی پیش در خصوص عدم تست خودروهای CNG سوز هشدار داده و گفته بود که روش اجرا شده برای تست ادواری در دنیا مرسوم نبوده و به همین دلیل کارساز نخواهد بود. رجبی در خصوص روش‌های تست در کشور گفت: ستاد سعی دارد دستگاه‌های جدید تست را وارد کشور کند که کار تست مخزن به آنگونه که در دنیا مرسوم است، انجام شود در این روش‌ها نیاز به باز کردن مخزن و نصب مجدد و حضور خودرو به صورت طولانی در مراکز معاینه نیست بلکه خودرو به سرعت تست و از مراکز خارج می‌شود.

رجبی در خصوص مشکل عدم تست اتوبوس‌های گازسوز نیز گفت: هم اکنون شرکت گاز خودرو موظف شده که مراکز معاینه فنی را بازرسی کرده و پس از آن دو مرکزی که بتواند خدمات ارائه دهند را به وزارت کشور برای تست اتوبوس‌های گازسوز معرفی کند تا تست اتوبوس‌های گاز سوز نیز انجام شود.

گازوئیل استاندارد سال آینده می‌رسد

رجبی در ادامه این نشست در خصوص زمان عرضه گازوئیل استاندارد نیز گفت: گازوئیل موجود در‌حال‌حاضر تنها قابلیت استفاده در خودروهای سنگین را دارد به همین دلیل هم اکنون برنامه‌ای برای واردات خودروهای سواری نداریم اما از نیمه دوم سال آینده و همزمان با آغاز واردات خودروهای گازوئیل سوز از سوی خوروسازان عرضه سوخت دیزل پاک نیز آغاز خواهد شد.

به گفته رجبی براساس مصوبه‌ای که به موسسه‌ استاندارد اعلام شد، این موسسه موظف است تا ۱/۸/۸۸ حداقل ۲۰درصد گازوئیل با استاندارد یورو ۴ در جایگاه‌ها عرضه کند که این میزان تا ۱/۸/۹۰ باید حداقل به ۸۰درصد برسد.