خبرگزاری فارس- دبیر انجمن تولید‌کنندگان خودرو گفت: با کاهش قیمت جهانی مواد اولیه تولید خودرو، امکان کاهش قیمت خودرو طی سه‌ تا چهار ماه آینده وجود دارد.

احمد نعمت‌بخش در مورد امکان کاهش قیمت تولید خودرو در داخل در پی پایین آمدن قیمت جهانی مواد اولیه اظهار داشت: در خودروهایی که میزان ساخت داخل آنها بالاست می‌توان چنین امری را متصور شد ولی در مورد خودروهایی که به صورت سی کی دی تولید می‌شوند باید دید شرکت خارجی طرف قرارداد حاضر به کاهش قیمت قطعات تحویلی خود است یا خیر؟ وی با اشاره به تولید زانتیا از طریق واردات قطعات به صورت سی کی دی تصریح کرد: تیراژ تولید این خودرو در حد پایینی است و بعید می‌دانم فرانسوی‌ها حاضر به کاهش قیمت قطعات شوند و از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کنند. وی افزود: اگر بدنه زانتیا در داخل تولید می‌شد، با کاهش قیمت ورق امکان کاهش قیمت تمام شده این خودرو نیز فراهم می‌شد ولی در حال حاضر بدنه زانتیا از خارج تامین می‌شود و در داخل فقط کار مونتاژ و رنگ انجام می‌شود.

نعمت بخش با اشاره به عدم افزایش قیمت قطعات خودرو طی چند سال اخیر گفت: با توجه به اینکه قطعات خارجی برای چندین کشور ارسال می‌شود امکان کاهش قیمت این گونه قطعات وجود دارد ولی قیمت فروش قطعات داخلی را نمی‌توان تغییر چندانی داد. وی در ادامه با اشاره به بخشنامه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر لزوم کاهش قیمت فروش محصولات مشمول کاهش قیمت جهانی مواد اولیه اظهار داشت: در صورتیکه این اطلاعیه در مورد صنعت خودرو نیز اجرایی ‌شود

به نفع تولید‌کنندگان خواهد بود زیرا باعث می‌شود قیمت خودرو کمی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شاخص قیمت کالاهای مصرفی از سال ۷۶ تا ۸۶ حدود ۳۰۱ واحد افزایش یافته است گفت: در این مدت شاخص قیمت خودرو از ۱۰۰ به ۱۱۸ رسیده و به این ترتیب افزایش قابل قبولی را در بهای خودرو نداشته‌ایم.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به مذاکرات خودروسازان با وزارت صنایع به منظور صدور مجوز برای قیمت‌گذاری خودرو توسط هیات مدیره شرکت‌های خودروساز خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد امکان فروش خودروهای تولید داخل با قیمت‌های حاشیه بازار وجود دارد ولی این مساله تاکنون اجرایی نشده و بسیاری از خودروها در حاشیه زیان تولید می‌شوند.