مونا مشهدی رجبی

کاهش تقاضای خودرو در سال ۲۰۰۸ میلادی سبب شد تا اغلب شرکت‌های خودروسازی جهان با زیان‌های مالی مواجه شوند. بر طبق گزارش‌های موجود در سال ۲۰۰۸ میلادی فروش خودرو در بازارهای جهانی ۳ میلیون دستگاه کمتر از سال پیش از آن بوده است که این بیشترین میزان کاهش فروش از سال ۱۹۷۴ میلادی تاکنون بوده است. تحلیلگران بازار خودرو در مورد این کاهش فروش می‌گویند: «اولین بار که تقاضای خودرو در جهان به این اندازه کاهش یافته بود در سال ۱۹۷۴ میلادی بود که در آن سال هم شوکی بزرگ در بازار نفت روی داد و قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی به بالاترین قیمت پیش از بحران کنونی رسیده بود.»

بر طبق گزارش‌های موجود در سال ۲۰۰۸ میلادی فروش تولیدات شرکت‌های جنرال موتورز و کرایسلر بیشتر از دیگر شرکت‌های خودروسازی کاهش یافت. زیرا تولیدات این شرکت‌ها بیشتر از هر کشوری در ایالات متحده آمریکا مورد تقاضا بود. آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۸ میلادی فروش تولیدات جنرال موتورز در جهان ۴۱درصد و فروش تولیدات کرایسلر ۴۸درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافت. در این سال فروش تولیدات فورد ۳۳‌درصد کاهش یافت. سخنگوی جنرال موتورز در مورد وضعیت این شرکت در سال ۲۰۰۸ میلادی گفت: «در سال ۲۰۰۸ فروش تولیدات ما به کمترین سطح از سال ۱۹۲۲ میلادی تاکنون رسید و این وضعیت برای کرایسلر هم به همین صورت بود. بدون شک عوامل مختلفی برای کاهش تقاضا و فروش این شرکت‌ها تاثیرگذار بود که یکی از آنها رشد قیمت نفت بوده است. مهمترین عامل رکود اقتصادی آمریکا و گسترش این رکود در تمامی کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال گذاری همچون چین و هند بود.» بلومبرگ در گزارش خود با اشاره به کاهش فروش خودرو در جهان نوشت: «در سال ۲۰۰۸ میلادی تنها خودروسازان آمریکایی با کاهش فروش مواجه نشدند. بزرگترین شرکت خودروسازی آسیایی یعنی شرکت تویوتا در سال مورد بررسی با کاهش ۴۰‌درصدی فروش مواجه شد و اعلام کرد در سال مالی جاری برای اولین بار طی ۷۱ سال اخیر زیان مالی را تجربه می‌کند. شرکت خودروسازی هوندا دومین شرکت خودروسازی کشور ژاپن هم در سال مورد بررسی شاهد کاهش ۳۶‌درصدی فروش تولیداتش بود.»

مرکز مطالعات بین‌المللی خودرو در گزارش خود نوشت: از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون تقاضای خودرو در جهان ماهانه ۲۵‌درصد کاهش یافته است که دلیل آن عدم اعتماد مردم به اوضاع اقتصادی در کنار افزایش بحران اعتباری در جهان بود. ما امیدواریم این روند نزولی با اتمام سال به پایان برسد.» اما بسیاری از کارشناسان بازار خودرو وضعیت بازار در سال پیش رو را چندان امیدوارکننده نمی‌دانند. الن استان یکی از تحلیل‌گران در این مورد می‌گوید: «بازار خودرو در نیمه اول سال ۲۰۰۹ میلادی نیز همین وضعیت رکودی را خواهد داشت. زیرا وضعیت اقتصادی نسبت به سال قبل بهبود نیافته است بنابراین نمی‌توان انتظار بهبود بازار را داشته باشیم.»

کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که تزریق به اقتصاد کشورهای صنعتی نتیجه بخش باشد و تاثیر مثبت آن از نیمه دوم سال نمایان شود ، فروش خودرو نیز به تدریج بیشتر و بیشتر می‌شود و بازار در مسیر اصلاح قرار می‌گیرد. برخی انتظار دارند بازار خودروی جهان از سال ۲۰۱۰ میلادی به سلامت پیشین باز گردد بنابراین شرکت‌های خودروسازی باید از استراتژی‌های مختلفی برای تعدیل هزینه استفاده کنند تا بتوانند بحران را پشت سر بگذارند.