خبرگزاری فارس- مدیرکل خودرو، نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن با بیان اینکه این وزارتخانه پیشنهادی مبنی بر تغییر تعرفه واردات خودرو به صورت CBU در سال آینده ندارد گفت: در مقطع زمانی فعلی قصدی برای تغییر تعرفه واردات خودرو نداریم.

محسن صالحی‌نیا با بیان این مطلب اظهار داشت: تاکنون بحث جدی در مورد تعرفه واردات خودرو به کشور طی سال آینده در شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو مطرح نشده و از نظر وزارت صنایع لزومی‌برای تغییر تعرفه واردات CBU خودرو نیست. وی ادامه داد: با توجه به بروز برخی تغییرات در وضعیت بعضی از کالاها بدنبال ایجاد بحران اقتصادی در دنیا، وزارت صنایع خواستار تغییر تعرفه این نوع محصولات است ولی در مورد خودرو تاکنون به چنین نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: بحث تغییر تعرفه واردات در مورد صنایعی مطرح است که آسیب‌پذیری آنها به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و افزایش واردات این نوع کالاها به کشور زیاد است ولی در مقطع فعلی نیازی به تغییر تعرفه واردات خودرو نیست.

وی با بیان اینکه بحث‌های مطرح شده مبنی بر کاهش قیمت فروش خودروسازان خارجی تاکنون اثبات و عملی نشده است گفت: در صورتی‌که شرایط واردات خودرو خیلی ویژه و حساس شود و قیمت این تولیدات کاهش یابد، می‌توان تعرفه واردات خودرو را تغییر داد ولی در حال حاضر نیازی به این کار نیست.

صالحی‌نیا تصریح کرد: مطرح کردن بحث تغییر تعرفه‌ها و تاکید بر لزوم افزایش آن نیازمند تحلیل و بیان دلایل قابل قبول در کمیسیون ماده یک است و تاکنون چنین ضرورتی از سوی وزارت صنایع احساس نشده است.

وی در مورد واردات قطعات خودرو به کشور نیز گفت: براساس قانون مقررات مالی دولت تعرفه واردات CBU خودرویی که به صورت CKD در داخل تولید می‌شود نباید کمتر از ۶۴‌درصد باشد، این تعرفه به نسبت افزایش میزان ساخت داخل تا ۲۵درصد قابل کاهش است و به این ترتیب محدودیت‌هایی در تغییر تعرفه اینگونه خودروها وجود دارد.

مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنایع در ادامه در مورد آنالیز قیمت ارائه شده از سوی قطعه‌سازان نیز گفت: بحث آنالیز قیمتی برای شرکت‌های تامین‌کننده قطعه مانند ساپکو و سازه‌گستر مطرح شد و این شرکت‌ها نیز اعلام کردند استفاده از شیوه آنالیز برای تعیین قیمت روش مناسبی است.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت جهانی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو ممکن است آنالیز تهیه شده نیز مورد تغییر قرار گیرد.