خودروهای ناامن را معرفی کنید

حمیدرضا بهداد

عکس: حمید جانی پور

نقص فنی خودرو پژو ۴۰۵، ملی بودن سمند یا مینیاتور و کیفیت پایین خودروهای تولید داخل برخی محورهای اصلی گفت‌وگوی شنبه‌شب گذشته مجری شبکه یک سیما با مدیرعامل ایران خودرو بود. محورهایی که هر کدام به نوعی جزو چالش‌های گذشته و پیش روی بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به حساب می‌آید.

بروز حریق در پژو۴۰۵های تولید سال ۸۳ و ۸۴ که ایران خودرو طی آن دوران به خودکفایی در تولید قطعات این محصول نیز رسیده بود همواره به عنوان یکی از خاطرات تلخ صنعت خودرو کشور در اذهان عمومی باقی مانده و شاید مسوولان وقت ایران خودرو نیز این نقطه تاریک را هیچ‌وقت فراموش نکنند. هرچند بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه، بحران ۴۰۵ را از سر گذراند اما هنوز هم گهگاه از گوشه و کنار، اخبار ضد و نقیضی مبنی بر آتش‌سوزی در ۴۰۵ و برخی محصولات دیگر ایران خودرو به گوش می‌رسد که خاطرات سه چهار سال گذشته را برای مسوولان این شرکت زنده می‌کند و احتمالا به همین دلیل هم بود که آغاز گفت‌وگوی منطقی با سوژه داغ ۴۰۵ آغاز شد.

۴۰۵، تلفات جانی نداشت

آن‌طور که رسانه‌های خبری کشور طی روزهای داغ سال‌های ۸۳ و ۸۴ عنوان می‌کردند، در جریان آتش‌سوزی‌های پژو ۴۰۵، پرونده‌هایی در سازمان قضایی کشور در این خصوص تشکیل شد.

بنابر اطلاعات انتشار یافته، ظاهرا هنگام بروز حریق در ۴۰۵، درهای خودرو قفل و سرنشینان، دچار سوختگی می‌شدند. همچنین علت بروز حریق در این محصول نیز آن‌طور که گفته شد، نقص فنی قطعات سیستم سوخت‌رسانی ۴۰۵ بود، قطعاتی که چند سال پس از ورود ۴۰۵ به خط تولید، در داخل به تولید می‌رسید و کیفیت پایین آن موجبات ثبت نقطه‌ای تاریک را در صنعت خودرو کشور فراهم آورد.

این در حالی است که منطقی در برنامه زنده شنبه شب گذشته ضمن مرور اقدامات ایران خودرو در جریان آتش‌سوزی ۴۰۵ گفت: بروز آتش‌سوزی در پژو ۴۰۵ زمانی اتفاق افتاد که ۹۶درصد قطعات این محصول به داخلی‌سازی رسید و متاسفانه قطعات به کار رفته در سیستم سوخت‌رسانی این خودرو نیز به علت کیفیت نازل دچار نقص فنی شده و در نتیجه بروز حریق در این محصول را موجب شد. مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه برای رفع مشکل دو اقدام کلی از سوی این شرکت صورت گرفت، تاکید کرد: ایران خودرو ابتدا برای تمام ۴۰۵های تولیدی سال‌های ۸۳ و ۸۴ فراخوان زده و عیب آنها را برطرف کرد و پس از آن نیز سیستم سوخت‌رسانی همه مدل‌های تولیدی سال ۸۵ این خودرو را از لحاظ کیفی ارتقا داد به نحوی که تاکنون بیش از ۴۰۰هزار دستگاه پژو ۴۰۵ ارتقا کیفی یافته و ۸۷درصد از کل ۴۰۵های فراخوان شده نیز طی مراجعه به نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو رفع نقص شد. وی همچنین در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر تلفات ناشی از آتش سوزی خودروهای ۴۰۵ اظهار داشت: در جریان آتش‌سوزی‌های ۴۰۵، به هیچ وجه خسارت جانی به وجود نیامد و این که می‌گویند چندین نفر در جریان این حوادث کشته شده‌اند، تنها یک ادعا است، چرا که اسناد و مدارک واهی بودن این ادعا موجود است. وی همچنین با بیان اینکه آتش سوزی در خودرو اتفاق نادر و منحصر به فردی در دنیا به حساب نمی‌آید، تصریح کرد: از دیگر اقداماتی که ما در جریان آتش سوزی‌های ۴۰۵ انجام دادیم، اخراج و تنبیه برخی مدیران مسوول شرکت و قطع رابطه با قطعه‌سازان مقصر در این حادثه بود. منطقی ادامه داد: ایران خودرو ۱۵میلیارد تومان بابت آتش‌سوزی‌های پژو ۴۰۵ از قطعه‌سازان خسارت گرفت.

ارتقای کیفی محصولات ایران‌خودرو

حدود ۴۰ سال از عمر بزرگترین خودروساز خاورمیانه می‌گذرد و این در شرایطی است که مشتریان این شرکت در برخی از محصولات تولیدی، رضایت چندانی ندارند به طوری که برخی را کم کیفیت و برخی را بی‌کیفیت می‌خوانند. این موضوع، طی مصاحبه‌های مردمی که در جریان گفت‌وگوی منطقی با شبکه یک سیما پخش شد نیز به خوبی قابل مشاهده بود، چرا که غالب مصاحبه شوندگان خواستار ارتقا کیفی تولیدات ایران‌خودرو بوده و از وضعیت فعلی‌ رضایت نداشتند.

منطقی در این زمینه گفت: برای ارتقا کیفی تولیدات این شرکت آنها را به دو دسته محصولات قدیمی و جدید تقسیم کرده‌ایم که کیفیت محصولات جدید در حد کارخانه‌های مادر است. وی ادامه داد: پژو ۲۰۶ جزو خودروهای با کیفیت اروپا به حساب می‌آید و ایران‌خودرو نیز در سطحی یکسان با استاندارد این قاره و با همان کیفیت مدنظر شرکت پژو، این خودرو را تولید می‌کند منطقی در این زمینه به گرند ویتارا محصول ژاپنی و مونتاژی سایت خراسان ایران‌خودرو نیز اشاره و مونتاژ این شاسی بلند را از پیشرفت کیفی شرکت تحت مدیریت خود دانست. مدیرعامل ایران‌خودرو حتی سمند را نیز نمادی دیگر در این زمینه عنوان و تاکید کرد: مشتریان خارجی که صاحب سمند هستند نیز هیچ گاه از کیفیت آن ایراد نگرفته و این محصول را در حد خودروهای کره‌ای می‌دانند.منطقی همچنین از رضایت مشتریان مصری، سوری و عراقی نسبت به کیفیت پژو روآ خبر داد. این در حالی است که روآ هم‌اکنون در بازار ایران چندان خودرو محبوب و پرفروشی به حساب نیامده و حتی قیمت بازار آن از نرخ کارخانه حدود یک‌میلیون تومان ارزان‌تر است.

البته مدیرعامل ایران‌خودرو نیز کیفیت نامناسب پژو روآی فعلی را مورد تایید قرار داد و گفت: قبول دارم مشتریان از کیفیت روآ شکایت دارند ولی به هر حال باید این نکته را هم مدنظر قرار دهیم که روآ با قیمت پایینی عرضه می‌شود. منطقی ادامه داد: برنامه کاری ما بدین شکل است که خودروهای کم‌کیفیت خود را تا حد ممکن ارتقای فنی می‌دهیم که روآ جزو این دسته محسوب می‌شود، به همین منظور روآ ۲ را با ضریب کیفی خوبی در آینده نزدیک به بازار عرضه می‌کنیم. وی تاکید کرد: آن دسته از محصولات ایران‌خودرو که قابل ارتقا نباشد، از خط تولید حذف خواهد شد.

بی‌کیفیت‌ها را اعلام کنید خوشحال می‌شویم

این روزها خیلی از مراجع مرتبط و غیر مرتبط با صنعت خودرو کشور در باب کیفیت خودروهای داخلی اظهار نظر کرده و در این بین ایران‌خودرو به لحاظ گستردگی محصولات خود، بیش از سایر خودروسازها در تیررس انتقادات قرار دارد. این در حالی است که بین انتقادات مطرح شده، موضع سردار رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت و رییس پلیس راهور ناجا، بیش از دیگران جدی‌تر به نظر می‌رسد. وی حتی طی تهدیدی به خودروسازها گفت که در صورت عدم افزایش سطح کیفی خودروهای تولیدی، محصولات بی‌کیفیت داخلی را اعلام خواهد کرد. این در حالی است که منطقی نیز به طور غیرمستقیم در این زمینه پاسخ داد. وی تاکید کرد: خوشحال می‌شویم لیست خودروهای ناامن و بی‌کیفیت را اعلام کنند، چرا که محصولات ایران‌خودرو در اقلیت قرار دارد.

در کسب درآمد، عکس دنیا عمل می‌کنیم

خدمات پس از فروش در تمام خودروسازهای دنیا، فاکتوری اساسی، مهم و درآمدزا به حساب می‌آید و حتی درآمدی عمده از بابت این فاکتور نصیب خودروسازها می‌شود این در شرایطی است که درصد رضایت مشتریان ایرانی از خدمات پس از فروش فاصله نسبتا زیادی با استاندارد جهانی دارد. هم‌اکنون آن طور که مسوولان ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو) عنوان می‌کنند، درصد رضایت مشتریان ایرانی در این زمینه ۶۹درصد است در حالی که فرانسوی‌ها این رقم را به ۸۰درصد رسانده‌اند. بیشتر مصاحبه‌شوندگان برنامه شنبه شب گذشته شبکه یک نیز معتقد بودند ایران‌خودرو به‌رغم پیشرفت نسبی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش، هنوز به سطح مورد انتظار نرسیده است. مدیرعامل ایران‌خودرو در این زمینه گفت: طی چند سال گذشته سعی کرده‌ایم درصد رضایت مشتریان را در این زمینه گام ‌به ‌گام بالا ببریم که البته بنده هم قبول دارم سطح فعلی راضی‌کننده نیست. وی با بیان اینکه برای رفع کمبود قطعات، شیفت‌های اضافه در نظر گرفته‌ایم گفت: طرحی را نیز با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش ایران و فرانسه راه‌اندازی کرده‌ایم که طی آن به قطعه‌سازان و فروشندگان قطعات آموزش می‌دهیم و اولین فارغ‌التحصیلان دیپلم این طرح نیز طی زمستان امسال مدرک خواهند گرفت. منطقی ادامه داد: همه جای دنیا خدمات پس از فروش درآمد عمده‌ای را نصیب خودروسازها می‌کند اما در ایران، پیش‌فروش خودرو فاکتور اصلی در این زمینه است. یعنی دقیقا سیاستی عکس خودروسازهای بزرگ دنیا.

بدقولی به ‌٩/١درصد مشتریان

منطقی درباره‌ پیش‌فروش‌های شرکت ایران خودرو نیز گفت: در حال حاضر ‌٦٠ درصد تولید خود را به صورت پیش فروش عرضه می‌کنیم و حداکثر زمان برای تحویل خودرو پیش فروش شده نیز حدود ‌٦ ماه است. البته در شش ماه‌ نخست امسال برای تحویل خودرو تاخیر داشتیم و حدود ‌٨‌هزار و ‌٥٠٠ دستگاه خودرو را نتوانسته‌ایم تحویل مردم دهیم که دلیل آن نیز محدودیت تامین قطعه بوده است و به ۹/۱درصد از مشتریان بد قولی کرده‌ایم که تا پایان دی‌ماه این عقب‌ماندگی را جبران خواهیم کرد.

دوست داشتم در ژاپن کار می‌کردم

وی همچنین درباره سود کامل ایران خودرو در شش ماهه‌ اول امسال گفت: این سود چیزی معادل ‌١٣ میلیارد تومان بوده است و سود شرکت به ازای تولید هر خودرو پس از کسر مالیات ‌٣ تا ‌٥درصد است.

همچنین در بحث ترافیک تهران و تلفات جاده‌ای، منطقی با اشاره به این‌که ‌٢٠ تا ‌٣٠ درصد از ترافیک تهران مربوط به خودروهای ایران‌خودرو است، گفت: طبق آمار پلیس، شش درصد از تلفات جاده‌ای به دلیل نقص خودرو بوده است. او همچنین در پاسخ به این‌که دوست دارید در کدام یک از کارخانه‌های خارجی خودروسازی کار مدیریتی انجام دهید؟ گفت: دوست داشتم در یکی از شرکت‌های خودروسازی‌ ژاپنی کار کنم. ریِیس هیات‌مدیره ایران خودرو همچنین درباره استراتژی‌هایی که ایران خودرو دنبال می‌کند، گفت: بحث ایمنی، راحت بودن و عملکرد خوب خودرو و قیمت آن از مواردی است که باید توجه بیشتری روی آنها کرد؛ چرا که در حال حاضر کیفیت در خودروهای امروزی مساله‌ای حل شده است. سیاست ما این است که از نظر طراحی خودرو بتوانیم تا سال ‌١٣٩٠ خودروهای روز دنیا را طراحی کنیم و استراتژی بعدی ما در این زمینه صادرات نیمی از تولیدات شرکت تا سال ‌١٣٩٥ است.

ما ملی‌تریم

مدیرعامل ایران‌خودرو که در جریان رونمایی از محصول جدید سایپا یعنی مینیاتور گفته بود محصول ایران خودرو داخلی‌تر است، طی گفت‌وگوی شنبه شب گذشته با شبکه یک سیما باز هم ادعای قبلی خود را تکرار کرد و گفت: محصولی که طی دهه فجر امسال رونمایی می‌کنیم، داخلی‌تر از مینیاتور به حساب می‌آید چون هم موتور، هم اکسل، هم بدنه و هم

پلت فرم آن، متعلق به ایران خودرو است. اظهارات منطقی در حالی است که سایپایی‌ها نیز دقیقا معتقدند، موتور، اکسل، بدنه و پلت فرم مینیاتور کاملا ایرانی محسوب می‌شود.