گروه خودرو - نگاهی به لیست خودروهای حاضر در محدوده قیمتی ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بازار ایران از وجود دو محصول مونتاژ داخل حکایت دارد. لیستی که مشهورترین عضو آن برای مشتریان ایرانی، نیسان ماکسیما محصول مونتاژی شرکت پارس‌خودرو است.

سوزوکی گراند ویتارا، کیا کارنز، اسپورتیج و هیوندای توسان نیز جزو دیگر خودروهای حاضر در محدوده قیمتی ۳۵ تا ۴۰میلیون تومان بازار خودرو کشور به حساب می‌آیند. در این بین ماکسیما به لحاظ حجم موتور سه هزار سی‌سی خود سرآمد گروه بوده و طبیعتا مصرف سوخت آن نیز از سایر اعضا بالاتر است. این محصول در هر صد کیلومتر ترکیبی ۱۶لیتر بنزین می‌بلعد. ماکسیما با حجم موتور بالای خود توان تولید ۲۲۷ اسب بخار قدرت را داشته و در عرض ۶/۷ثانیه به شتاب صد کیلومتر می‌رسد. این چشم بادامی مونتاژی هم‌اکنون در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک در بازار داخل به فروش می‌رسد که نرخ مدل اتوماتیک آن، ۳۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان است. از ماکسیما که بگذریم، با محصول مونتاژی دیگری از ژاپن با نام گرند ویتارا روبه‌رو می‌شویم.

این خودرو شاسی بلند که تحت برند شرکت سوزوکی در ایران‌خودرو خراسان به مونتاژ می‌رسد، از موتوری دو هزار سی‌سی، با قدرت ۱۴۰ اسب بخار بهره می‌برد و حداکثر سرعت آن ۱۷۵کیلومتر در ساعت است، ویتارا در مجموع خودرو پرمصرفی به حساب می‌آید به نحوی که در هر صدکیلومتر شهری ۶/۱۱، اتوبان ۶/۷ و در سیکل ترکیبی نیز ۱/۹ لیتر بنزین می‌سوزاند. این شاسی بلند هم‌اکنون در دو مدل پنج دنده معمولی و ۴دنده اتوماتیک مونتاژ شده و نوع اتوماتیک آن قیمتی برابر با ۴۰میلیون تومان در بازار دارد و ویتارا دنده‌ای نیز با نرخ ۳۵میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما جدای از ماکسیما و ویتارا، بازار خودروهای ۳۵ تا ۴۰میلیون تومان کشور میهمانانی وارداتی را نیز در خود جای داده است. میهمانانی که جزو تولیدات دو خودروساز بزرگ کره، یعنی کیا و هیوندای به حساب می‌آیند. در این بین توسان محصول شاسی بلند هیوندای با حجم موتوری ۲۷۰۰‌سی‌سی، ۱۷۵اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با توسان می‌توان تا مرز ۱۸۵کیلومتر در ساعت پدال گاز را فشرد و در عرض ۱۰ثانیه نیز به شتاب صدکیلومتر رسید.

این شاسی بلند از امکانات ایمنی نظیر ایربگ و ترمز ABS بهره برده و در هر صدکیلومتر ترکیبی بیش از ۱۰لیتر بنزین می‌سوزاند قبل از خرید توسان یادتان باشد این محصول مانند ماکسیما از دریافت بنزین یارانه‌ای محروم است و هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار دارد.

اما دیگر محصول حاضر در محدوده قیمتی ۳۵ تا ۴۰میلیون تومان بازار خودرو کشور، اسپورتیج، خودرو شاسی بلند کیا موتورز است که از موتوری ۲۷۰۰سی‌سی بهره برده و به واسطه آن، ۱۷۳اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این محصول به تجهیزات ایمنی مانند ایربگ و سیستم‌های ترمز ABS و ABD مجهز است. اسپورتیج هم‌اکنون با نرخ ۳۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.