خروج خودروهای فرسوده در بن‌بست بانک‌های عامل

مژگان میرزایی

«شرکت‌کنندگان در طرح خروج خودروهای فرسوده سال ۸۶ که تا امروز (۳۰دی ماه) موفق به دریافت وام از بانک‌های عامل نشده‌اند از طرح حذف خواهند شد» مهران سالاریه مجری طرح خروج خودروهای فرسوده روز گذشته طی نشستی خبری در حالی خبر از حذف این دسته از شرکت‌کنندگان داد که به گفته وی ... در حال حاضر ۲۲هزار متقاضی هنوز موفق به دریافت وام نشده‌اند و این تعداد در صورتی که تا امروز موفق به دریافت وام نشوند به طور کامل از طرح حذف خواهند شد.

گفته مجری طرح خروج خودروهای فرسوده در حالی است که این تعداد از متقاضیان، خودروهای فرسوده خود را اسقاط کرده و پرونده‌های آنها

هم اکنون در بانک‌های عامل بلاتکلیف مانده و بانک‌ها جهت اعطای وام به این دسته از متقاضیان همکاری لازم را صورت نمی‌دهد و در صورت حذف آنها از طرح با توجه به اسقاط خودروی این دسته از متقاضیان وضعیت آنها نامعلوم خواهد بود. اما مجری طرح خروج خودروهای فرسوده با وجود آنکه بانک‌ها را عامل تاخیر در تحویل وام‌ها دانسته تاکید می‌کند که ستاد در قبال این دسته از متقاضیان تعهدی نخواهد داشت و متقاضیان باید خود مشکل در یافت وام را برطرف کنند.

حذف۷۰هزار نفر از ابتدای طرح

بر اساس برنامه طرح خروج خودروهای فرسوده که از سال ۸۵ به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفت، مقرر شد که خودروهای فرسوده تا سال ۱۳۹۰ به دو روش جایگزینی و خرید نقدی از رده خارج شوند که در این مدت، تاکنون دو مرحله از طرح جایگزینی و دو مرحله از طرح خرید نقدی به مرحله اجرا گذاشته شده است.

در مرحله دوم طرح جایگزینی که ۱۸ ماه از زمان آغاز اجرای آن می‌گذرد و هنوز به اتمام نرسیده مقرر شده بود که ۲۰۰هزار خودرو و ۱۰۰هزار تاکسی فرسوده اسقاط و جایگزین شوند اما از مجموع ۲۰۰هزار خودروی سواری فرسوده که قرار بود جایگزین شود، ۵۰هزار متقاضی به دلیل عدم تکمیل مدارک و ۲۲هزار متقاضی نیز به دلیل عدم دریافت وام از طرح حذف شده‌اند که به این طریق، طرح نوسازی ۲۰۰هزار خودرو سواری در سال ۸۶ به ۱۲۸هزار دستگاه کاهش خواهد یافت. مجری طرح خروج خودروهای فرسوده در این نشست خبری در خصوص حذف ۲۲ هزار ثبت‌نام‌کننده گفت: آخرین مهلت دریافت وام از آذرماه به متقاضیان اعلام شده بود و این دسته از متقاضیان در جریان کامل قرار داشتند. وی در پاسخ به این پرسش که با وجود گذشت ۱۸ ماه چرا هنوز اعطای وام به ثبت‌نام‌کنندگان به اتمام نرسیده افزود: بخش عمده مشکلات به تعلل بانک‌ها جهت اعطای وام بازمی‌گردد که این امر، تاخیر در اجرای طرح و اعطای وام را به همراه داشته است.

سالاریه در ادامه تصریح کرد: برای برطرف کردن مشکل بانک‌ها، ستاد جلساتی را با رییس‌کل بانک مرکزی داشته و توافقات لازم نیز حاصل شده و بانک مرکزی نیز طی بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل خواستار تسریع در روند اعطای وام شد، اما با وجود ارسال بخشنامه بانک‌های عامل تاکنون اقدامی جهت تسریع در روند اعطای وام صورت نداده‌اند که این امر موجب شده با وجود گذشت ۱۸ ماه هنوز ۲۲هزار متقاضی موفق به دریافت تسهیلات نشده باشند.

مجری طرح خروج خودروهای فرسوده در ادامه با اشاره به آنکه بانک‌ها حداکثر باید در سه روز وام را به متقاضیان تحویل دهند، افزود: براساس تعهد بانک‌ها، آنها باید حداکثر ظرف سه روز وام را به متقاضیان پرداخت کنند اما این تاریخ به یک ماه نیز می‌رسد، از سوی دیگر بانک‌های عامل موظف به پرداخت ماهیانه ۷هزار و ۵۰۰ وام به ثبت‌نام‌کنندگان هستند اما تنها به یک سوم از تعهدات خود در ماه عمل می‌کنند، که این امر موجب شده که برخی از متقاضیان موفق به دریافت وام نشوند.

حذف ۲۲هزار ثبت‌نام‌کننده از طرح در حالی است که سالاریه مجری طرح، خود به کم‌کاری بانک‌های عامل اذعان دارد و کندی در روند اعطای تسهیلات را موجب به وجود آمدن تاخیر در اجرای طرح می‌داند. سالاریه در پاسخ به این پرسش که تکلیف این دسته از متقاضیان چه می‌شود اظهار داشت: ستاد در قبال ثبت‌نام‌کنندگانی که وام دریافت نکرده‌اند تعهدی ندارد و متقاضیان باید خودشان مشکل خود را با بانک‌ها برطرف کنند.

گفته سالاریه در این خصوص در حالی است که ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در حال حاضر مجری طرح خروج خودروهای فرسوده اعلام شده و در صورت بروز مشکل این ستاد باید جهت برطرف کردن آن اقدام کند.

به گفته سالاریه ۴۰درصد از تاخیرهای به وجود آمده در طرح به متقاضیان و ۶۰درصد آن به بانک‌های عامل بازمی‌گردد که این عوامل تاخیر ۱۸ ماه در طرح را به همراه داشته است.

سالاریه در ادامه خبر از طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده داد و افزود: با اتمام مرحله دوم طرح خروج خودروهای فرسوده از اوایل سال آینده طرح جدیدی برای جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز خواهد شد که این طرح در حال بررسی است و با اتمام بررسی مراحل، چگونگی اجرای طرح جدید اعلام خواهد شد.

هفت‌هزار تاکسی در انتظار وام

مجری طرح خروج خودروهای فرسوده درخصوص طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز افزود: از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۸۸ تردد تاکسی‌های با عمر ۱۳ سال به بالا ممنوع خواهد شد و مالکان باید جهت جایگزینی تاکسی‌های فرسوده خود مراجعه کنند که در غیر این صورت از تردد آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

به گفته سالاریه تاکنون ۴۲هزار متقاضی جهت شرکت در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۲۸هزار متقاضی در بانک‌ها پذیرش شده‌اند و هفت‌هزار متقاضی نیز در انتظار دریافت وام بانکی خود هستند که این طرح نیز به دلیل کندی در روش اعطای وام از سوی بانک‌ها با مشکل مواجه شده است.

سالاریه در ادامه اظهار داشت: علاوه بر هفت‌هزار تاکسی فرسوده شش‌هزار متقاضی نیز هنوز در بانک‌ها پذیرش نشده‌اند و زمان پذیرش و اعطای تسهیلات به آن‌ها هنوز نامشخص است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ممنوعیت تردد تاکسی‌های فرسوده از سال ۸۸ تکلیف این دسته از تاکسی‌‌های فرسوده که وام دریافت نکرده‌اند چیست، گفت: در حال حاضر برای اجرای طرح خروج تاکسی‌های فرسوده، اعلام حضور در طرح از سوی مالکان الزامی است و ستاد نیز سعی دارد تا اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها را شتاب دهد تا بتواند طرح ممنوعیت تردد را در سال ۸۸ اجرایی کند.

مسوولیت اسقاط با ستاد است

سالاریه در ادامه این نشست با اشاره به آنکه مسوولیت اسقاط خودروهای سواری، تجاری و نیمه‌تجاری به عهده ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت است افزود: علاوه بر اسقاط خودروهای سواری از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۲ دستگاه خودروی سنگین از طرف وزارت راه به ستاد معرفی شد که از این مقدار ۵۲ دستگاه اسقاط شده همچنین ۶۰ مینی‌بوس فرسوده نیز از سوی سازمان محیط زیست به ستاد معرفی شده که این تعداد نیز در حال طی کردن مراحل اسقاط هستند.

از سوی دیگر چندی پیش مجری طرح خروج خودروهای فرسوده خبر از صنعتی کردن مراکز اسقاط داده بود که این خبر با واکنش از سوی مجری طرح اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده مستقر در شمس‌آباد مواجه شد. به گفته وی صنعتی کردن مراکز به ظرفیت‌سازی نیاز دارد اما در‌حال‌حاضر ظرفیت‌سازی در مراکز صورت نگرفته و مراکز معطل خودرو برای اسقاط هستند به همین دلیل صنعتی کردن در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد سالاریه در این خصوص گفت: ستاد سعی دارد که طی یک ماه آینده علاوه بر اسقاط خودروهای سواری و تجاری نوسازی خودروهای دولتی را نیز اجرایی کند همچنین ستاد در سال آینده برنامه‌ نوسازی ۶۰۰هزار خودروی فرسوده را دارد که با توجه به افزایش خودروهای فرسوده صنعتی شدن مراکز اسقاط توجیه پذیر خواهد شد.