حمیدرضا بهداد- مراسم صدور ۲۰۰ دستگاه تاکسی پراید به الجزایر روز گذشته در حالی برگزار شد که مدیر صادرات سایپا از پیگرد قانونی این شرکت از رنو فرانسه در صورت عملی نشدن صادرات ۲۰درصدی تندر-۹۰ خبر داد.

در این مراسم که تنها محسن، جوان مدیر صادرات سایپا به نمایندگی از مسوولان شر کت حضور داشت اولین محموله تاکسی‌های پراید درخواستی الجزایر، راهی این کشور آفریقایی شد، جوان در این زمینه گفت: برنامه سایپا صادرات ۳۰هزار دستگاه از این خودرو طی سه سال به الجزایر است که در حال حاضر ۲۰۰دستگاه آماده تحویل است. وی همچنین با اشاره به اینکه هفته آینده سایت تولید پراید صبا در الجزایر به بهره‌برداری می‌رسد تاکید کرد: سایپا قصد دارد طی پنج سال انواع محصولات خانواده صبا را در این سایت به تولید رسانده و پس از افول فروش این خودرو و کاهش استقبال از آن، مینیاتور را وارد خط تولید سایت الجزایر کند. اظهارات مدیر صادرات سایپا در شرایطی است که شنیده‌ها از توقف تولید پراید در کشور طی سال ۸۹ حکایت می‌کند.

نگویید پراید، بگویید صبا

به طور حتم کیاموتور کره پیش‌بینی نمی‌کرد که پراید، محصول کوچک خود در بازارهای جهانی، روزی به پرتیراژترین خودرو تولیدی ایران تبدیل شده و سایپا بازار داخل و صادراتی خود را به وسیله این محصول پوشش دهد، این در حالی است که هم‌اکنون سایپایی‌ها پس از چسباندن آرم شرکت خود روی پراید نسبت به واژه «پراید» حساسیت پیدا کرده و اصرار دارند این محصول را «صبا» بنامند. مدیر صادرات سایپا در این زمینه تاکید کرد: پلت‌فرم پراید هم‌اکنون متعلق به سایپا بوده، بنابراین بهتر است واژه «صبا» را برای این محصول به کار ببریم. وی همچنین در مورد خروج پراید از خط تولید سایپا گفت: اینکه خودروسازی‌، خط تولید محصول خود را تعطیل و آن محصول را در کشوری دیگر به تولید برساند، امری طبیعی به حساب آمده و مرسوم است.

عدم‌تحقق پیش‌بینی صادراتی سایپا

اما در حالی که مسوولان سایپا پیش‌بینی کسب درآمدی ۳۰۰میلیون دلاری را در حوزه صادرات برای سال جاری کرده بودند، مدیر صادرات این شرکت خبر از عدم‌تحقق آن داد. جوان گفت: سایپا طی ۹ ماه ابتدایی امسال ۱۰۰میلیون دلار از حوزه صادرات کسب درآمد کرده و تا پایان سال نیز این رقم نزدیک به دو برابر خواهد شد. وی با اشاره به اینکه هنوز برنامه صادرات سایپا و میزان کسب درآمد شرکت از این حوزه مشخص نیست تاکید کرد: قرار بود طی سال جاری معادل ۳۰۰میلیون دلار، خودرو به بازارهای هدف صادر کنیم، اما تنها دو سوم این برنامه عملی خواهد شد.

فقط برند خود را صادر می‌کنیم

مدیر صادرات سایپا در مراسم روز گذشته با تاکید بر اینکه پراید (صبا) برند این شرکت محسوب می‌شود، گفت: یکی از افتخارات ما این است که هم‌اکنون به جای محصولات خارجی، برند خود را صادر می‌کنیم. جوان افزود: در حال حاضر سفارش‌هایی از برخی کشورها مبنی‌بر صادرات زانتیا و ریو وجود دارد اما سایپا به لحاظ استراتژی مشخص خود این دو خودرو را صادر نخواهد کرد. چراکه هدف ما تنها صادرات برندهای داخلی شرکت است.

پیگیری دریافت خسارت از رنو

یکی از بندهای مهم قرارداد تندر-۹۰، صادرات ۲۰درصدی خودرو از ایران به کشورهای هدف است، بندی که پس از اخذ برخی شرایط توسط خودروسازان داخلی در زمینه تولید تندر، باید به اجرا درآید، اما تاکنون این موضوع به صورت رسمی تحقق پیدا نکرده است. در حالی که به گفته مدیر صادرات سایپا، هم‌اکنون شرایط قید شده در قرارداد، توسط خودروسازها احراز شده و بنابراین صادرات ۲۰درصدی تندر نیز باید کلید بخورد.

جوان در این زمینه گفت: پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا) آمادگی صادرات ۳هزار دستگاه تندر-۹۰ را به بازار خاورمیانه دارد اما برای این کار باید مجوز رنو فرانسه را کسب کند. وی با اشاره به اینکه این آمادگی به اطلاع فرانسوی‌ها نیز رسیده تاکید کرد: مذاکرات و پیشنهادهایی میان سایپا و رنوپارس (نماینده رنو در ایران) در زمینه صادرات تندر انجام گرفته، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. مدیر صادرات سایپا با تاکید‌بر اینکه طرف فرانسوی به تعهدات خود در قبال صادرات ۲۰درصدی تندر از ایران عمل نکرده،‌ افزود: از آنجا که تندر، برند رنو به حساب آمده و سایپا تمایلی به صادرات محصولاتی خارج از برند خود ندارد بهتر است در مورد عدم‌صادرات تندر از فرانسوی‌ها پرسش شود، اما به هر حال چون این مورد جزو قرارداد محسوب می‌شود، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید پیگیر دریافت خسارت خودروسازان داخلی باشد. جوان در عین حال اظهار داشت: ما نیز اعتراض خود را نسبت به عدم‌صادرات تندر-۹۰ به رنوپارس ابلاغ کرده‌ایم. وی همچنین درباره صادرات فیس‌لیفت تندر-۹۰ که چندی پیش با آرم شرکت سایپا رونمایی شد تاکید کرد: هر زمان این محصول به تولید انبوه برسد آن را به عنوان برند سایپا صادر می‌کنیم.