خبرگزاری فارس- رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی،‌ با برداشتن مخزن بنزین‌برگشتی از محفظه احتراق خودرو و قرار دادن شلنگ به جای آن باعث ورود بخار سمی و سرطان‌زای بنزین به هوا می‌شود.

سرهنگ سید هادی هاشمی افزود: مصرف بنزین خودروهای تولید داخل همچنان بالاست و این در حالی است که همچنان خودروهای پرمصرف مجوزهای لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت می‌کنند. در حالی‌که سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد، از صدور مجوز برای این خودروها جلوگیری کند.

وی افزود: یکی از شرکت‌های خودرو ساز داخلی، طی ۴ سال گذشته حدود ۴ میلیون دستگاه خودرو تولید کرده که این خودروها هوا را آلوده می‌کنند، این شرکت خودروساز با برداشتن مخزن کنستر که بنزین برگشتی از محفظه خودرو را در خود جای می‌دهد، شلنگ نصب کرده و این بنزین و بخارات آن مستقیما وارد هوا شده که علاوه بر سمی بودن، سرطان‌زا هم هست.

هاشمی گفت: به این شرکت خودروسازی تذکر داده‌ایم، اما همچنان به تولید این خودروها ادامه می‌دهد.

رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید تعارف را کنار گذاشته و با تخلفات برخورد کند. وظیفه نظارتی این سازمان ایجاب می‌کند تا از صدور مجوز برای برخی خودروها خودداری کند، اما این سازمان با ارائه مجوز باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود.

سرهنگ هاشمی گفت: پلیس تمام توان خود را برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران به کار بسته است و در این زمینه با قاطعیت به کار خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر تمام توان پلیس فقط صرف روان‌سازی ترافیک شهر می‌شود.

وی افزود: هر سال، حدود ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو را به دلیل دودزا بودن، نقص فنی یا هر تخلفی که موجب کندی ترافیک و در جا کار کردن خودروها شود، توقیف می‌کنیم. اولویت ما، برخورد با خودروهای دارای نقص فنی، دودزا و هر عاملی که باعث کندی ترافیک شود، ‌است.

هاشمی با تشریح اقدامات پلیس گفت: از تردد خودروهای فاقد مجوز در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد جلوگیری می‌کنیم، پلاک خودروهای دودزا را توقیف می‌کنیم و خودروهای فاقد معاینه فنی را قفل چرخ می‌زنیم. شرایط را مهار کرده‌ایم و موجب کاهش ۳۰‌درصدی ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن شده‌ایم.