گروه خودرو- طبق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات خودروهای خارجی در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۷۰درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمار مذکور در فروردین ماه سال جاری در مجموع ۸۹۷ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۱۵‌میلیون دلار وارد کشور شده که این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری نشان می‌دهد. سال گذشته در مجموع دو‌هزار و ۹۸۰ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۶۲‌میلیون دلار وارد کشور شده بود.

بازنگری در تعرفه واردات خودرو طی فروردین ماه سال جاری که از جانب وزیر بازرگانی مطرح شد از سویی و اعمال برخی عوارض جانبی از شهریور ماه سال گذشته برای خودروهای وارداتی از سوی دیگر موجب شد تا واردات خودرو به کشور سیر نزولی پیدا کند. همچنین اسفند ماه ۸۷ بر خلاف رویه سال‌های گذشته اوج رکود واردات خودروهای خارجی به کشور بود و پیش‌بینی می‌شد این رکود به سال ۸۸ نیز سرایت کند که پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این خصوص محقق و در فروردین ماه سال جاری واردات خودرو به کشور با کاهش چشمگیری مواجه شد. از سوی دیگر سال گذشته وارد‌کنندگان، فروش خودرو با شرایط ویژه و اقساط طولانی مدت را در دستور کار قرار دادند. اما رکود حاکم بر صنعت خودروسازی دنیا که کاهش قیمت خودرو در سایر کشور‌ها را در پی داشت موجب شد تا توقع کاهش قیمت در میان خریداران داخلی نیز به وجود آید. این توقع در سال جاری نیز همچنان به قوت خود باقی است چرا که هم‌اکنون خودروهای وارداتی با رکود مواجه هستند که این امر نیز در نهایت کاهش واردات را در پی دارد.