ایسنا- سال گذشته غیر از کاهش تولید اتوبوس و آمبولانس، سایر تولیدات سنگین و نیمه سنگین داخلی با رشد تولید مواجه بود.

در مجموع تولیدات خودروهای دودیفرانسیل دو‌درصد، ون ۸۵‌درصد، وانت ۱۹‌درصد، مینی‌بوس ۷‌درصد و کامیون ۲۱‌درصد افزایش تولید داشتند، اما تولید آمبولانس با ۱۰۰‌درصد و تولید اتوبوس با ۱۳‌درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۸۶ همراه بود. در سال گذشته تولید خودروهای دو دیفرانسیل به ۹‌هزار و ۱۹۹ دستگاه رسید که سهم ایران خودرو ۳۹درصد، سهم پارس خودرو ۵۹‌درصد و سهم گروه مرتب و بنیان توسعه پارس به ترتیب ۶/۱‌درصد و ۶۷/۰‌درصد بود. گفتنی است تولید پارس خودرو ۱۱‌درصد و تولید گروه مرتب ۵۸‌درصد نسبت به سال ۱۳۸۶ کاهش داشته است.

همچنین در گروه ون نیز آن طور که از آمار دفتر ماشین‌سازی نیرومحرکه برمی‌آید، ایران خودرو سه‌هزار و ۶۸۷ دستگاه ون و آن هم در اسفندماه تولید کرده است که با این رقم ایران خودرو ۶۵‌درصد، گروه بهمن ۳۴‌درصد و سایپا ۴۶/۰‌درصد از سهم بازار این خودرو را از آن خود کردند. در این میان تولید ون کاروان سایپا ۵۷‌درصد و ون نارون گروه بهمن ۱۹درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر سال گذشته حدود ۱۹۰‌هزار دستگاه وانت در کشور تولید شد که سهم ایران‌خودرو ۵۴‌درصد، زامیاد ۳۵‌درصد، گروه بهمن ۱۱‌درصد و دیار خودرو ۸۸/۰‌درصد بوده است. تولیدات عمده خودروسازان در این زمینه با افزایش همراه بود. در این زمینه ایران خودرو ۱۰۲‌هزار دستگاه وانت باردو با رشد ۱۴‌درصد، دیار خودرو‌هزار و ۶۹۱دستگاه وانت دیار، زامیاد ۶۶‌هزار دستگاه انواع وانت نیسان و وانت شوکا با رشد ۲۱‌درصد و گروه بهمن حدود ۱۹‌هزار و ۸۹۲‌دستگاه انواع وانت مزدا با رشد ۲۹‌درصد تولید کردند.

تولید مینی‌بوس از آن دسته حوزه‌های تولید است که عمدتا در کشور با مشکلات خاصی روبه‌روست. سال گذشته حدود دو‌هزار و ۳۴۷دستگاه اتوبوس در کشور تولید شد که ۹۱‌درصد تولید آن در ایران خودرو دیزل صورت گرفت با این حال این شرکت با تولید دو‌هزار و ۱۴۷دستگاه مینی‌بوس کروز کاهش دو‌درصدی تولید نسبت به سال ۸۶ را تجربه کرد. زامیاد نیز با تولید ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس ایویکو و در دست گرفتن ۹‌درصد از سهم بازار با توجه به تولید ناچیز این خودرو در سال ۸۶ رشد تولید بالایی را تجربه کرد.

با تولید سه‌هزار و ۷۱۸‌دستگاه اتوبوس در سال گذشته تولید این خودرو نسبت به سال ۸۶‌حدود ۱۳‌درصد کاهش داشت.

ایران خودرو دیزل با تولید‌هزار و ۷۴۵دستگاه اتوبوس بنز و مگاترنس ضمن کاهش تولید ۲۴درصدی توانست ۴۷‌درصد سهم بازار را در دست بگیرد. شرکت عقاب افشان با تولید ۶۸۸دستگاه انواع اتوبوس اسکانیا و کاهش ۲۴‌درصدی تولید حدود ۵/۱۸‌درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. شهاب خودرو با تولید ۵/۴ دستگاه انواع اتوبوس شهری و بین شهری و کاهش تولید ۴۱‌درصدی توانست ۱۱‌درصد از سهم بازار را در اختیار بگیرد. رانیران نیز با تولید ۳۶۴ دستگاه اتوبوس ولوو و رشد تولید ۸۶‌درصدی ۸/۹‌درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت. زامیاد هم توانست ۲۶۵ دستگاه اتوبوس شهری تولید کند و با رشد تولید ۵۲‌درصدی ۱/۷‌درصد از سهم بازار را از آن خود کند. پیشرو یدک نیز توانست سال گذشته با تولید ۲۰۷‌دستگاه اتوبوس شهری ICK۶۱۲۰G حدود ۶/۵‌درصد از سهم بازار را از آن خود کند.

سیر و سفر رخش نیز با تولید ۳۴دستگاه اتوبوس بین شهری O۵۰۰ حدود ۹/۰‌درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت.

همچنین در این گروه بیش از ۳۲‌هزار دستگاه کامیون تولید شد که نسبت به سال ۸۶ حدود ۲۱‌درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. در این گروه ایران خودرو دیزل با تولید هشت‌هزار و ۴۶۷ دستگاه و رشد ۲۱‌درصدی تولید ۴/۲۶‌درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت، تولیدات انواع کامیون و کامیونت این شرکت با رشد تولید مواجه بود. شرکت سایپا دیزل نیز توانست با تولید حدود هفت‌هزار دستگاه انواع کامیون ولوو، میدلام، کامیونت، بادسان و فوتوسان ضمن رشد ۶۸‌درصدی تولید توانست ۲۲‌درصد از سهم بازار را در اختیار بگیرد. تولید کامیون میدلام و کامیونت بادسان با کاهش نسبت به سال ۸۶ همراه بود ولی سایر تولیدات این شرکت با رشد تولید همراه بود. کاریزان خودرو نیز حدود سه‌هزار و ۵۰۵ دستگاه انواع کامیون و کامیونت کاویان تولید کرد و رشد ۶۰‌درصدی را تجربه کرد. گروه بهمن نیز با رشد تولید ۳۴‌درصدی توانست ۱۱هزارو ۳۹۲دستگاه کامیونت ایسوزو تولید کند که با این تولید ۵/۳۵‌درصد سهم بازار را از آن خود کرد. رخش خودرو دیزل نیز که سال گذشته تولید خود را آغاز کرد ۱۸۱ دستگاه انواع کامیون کاماز تولید کرد و ۵/۰‌درصد سهم بازار را از آن خود کرد. ارس خودرو دیزل نیز ‌هزار و ۲۱۸ دستگاه انواع کامیون M۴.۵ و M۶ تولید کرد که نشان دهنده کاهش تولید ۶۳‌درصدی است و ۸/۳‌درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت. خودروسازی دیزل نیز سال گذشته هیچ تولیدی نداشت. در مجموع نیز می‌توان گفت که یک میلیون و ۳۰۰‌هزار و ۹۹۳ دستگاه انواع خودرو سواری و سنگین با رشد تولید ۱۳‌درصدی در سال گذشته به تولید رسید.