آغاز تولید خودروهای فول هیبرید در کشور

مژگان میرزایی

مجید نامدار، مدیرپروژه پارس‌خودرو سبلان سایت خودروسازی پارس خودرو سبلان سه شنبه گذشته به منظور تولید خودروهای کلاس (A)‌، کلاس (B) و خودروهای فول هیبرید این شرکت افتتاح شد.

دسترسی این سایت به کشورهای منطقه CIA (آسیای میانه) و ترکیه از مزیت‌های ساخت آن در اردبیل می‌باشد. سایت مذکور، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰‌هزار دستگاه خودرو را دارد و با هزینه‌ای معادل پنج‌هزار میلیارد ریال ساخته خواهد شد. همچنین این کارخانه با سرمایه‌گذاری شرکت پارس خودرو، استانداری اردبیل و بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

به گفته مسوولان شرکت پارس خودرو دسترسی آسان به کشورهای منطقه CIA (آسیای میانه) و ترکیه از عمده دلایل انتخاب این استان برای تولید محصولات جدید پارس خودرو بوده‌ و با راه اندازی این سایت صادرات محصولات این شرکت به این کشورها استارت خواهد خورد‌.

از سوی دیگر راه اندازی تمام زیر مجموعه‌های یک سایت خودروسازی‌، اعم از سالن‌های پیشرفته رنگ، قطعه سازان و مجموعه سازان نیز از دیگر برنامه‌های این شرکت برای این سایت اعلام شده است. اسمارت یکی از محصولاتی است که در این سایت تولید می‌شود.

تولید اسمارت در این سایت در حالی از سوی شرکت پارس خودرو آغاز خواهدشد که تا کنون خودرویی در این کلاس وارد کشور نشده است‌.

به گفته مسوولان پارس خودرو اسمارت قیمتی در حدود ۱۳ تا ۱۴‌میلیون تومان خواهد داشت و به این طریق امکان عرضه آن در بازارهای منطقه فراهم خواهد بود.

تولید خودروهای بنز و هوندا در اردبیل

در این مراسم که بدون حضور مهرداد بذرپاش مدیر عامل شرکت سایپا و مسیح تفرشی مدیرعامل شرکت پارس خودرو برگزار شد‌، استاندار اردبیل‌، نماینده مردم این استان در مجلس و برخی از مدیران شرکت پارس خودرو حضور داشتند.

مجید نامدار، نماینده مدیر عامل و مدیر پروژه پارس خودرو سبلان در این مراسم اظهار داشت: شرکت پارس خودرو از بحران به وجود آمده در صنعت خودروسازی دنیا برای ورود خودروهای جدید استفاده کرده و در حال حاضر نیز مذاکره با سه شرکت مطرح خودروسازی ادامه دارد.

وی اظهار داشت: مذاکرات برای تولید خودروهای اسمارت مرسدس بنز و هوندا در سایت متمرکز خودروسازی پارس خودرو سبلان در مراحل نهایی قرار دارد و به این طریق این دو برند به همراه یک برند دیگر که مذاکرات آن هنوز نهایی نشده در این سایت تولید خواهند شد.

نامدار، با بیان اینکه مهمترین هدف پروژه سایت متمرکز خودروسازی سبلان توسعه برند و افزایش ظرفیت محصولات شرکت پارس خودرو است، اظهار داشت: ایجاد و راه‌اندازی کارخانه پارس خودرو سبلان در چهار فاز تعریف شده است‌، فاز صفر این پروژه که شامل فعالیت‌های مطالعاتی و بازاریابی است

هم اکنون به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: در این فاز که هم اکنون آغاز شده است و تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید، شاهد عرضه محصول به صورت (CBU) خواهیم بود.

به گفته مدیر پروژه پارس خودرو سبلان، فاز دوم این طرح از سال آینده آغاز می شود و شامل تولید و مونتاژ خودرو به صورت(SKD)و پس از آن (CKD) خواهد بود. وی ادامه داد :در فاز سوم و پایانی این پروژه که از سال ۱۳۹۰ آغاز خواهد شد شاهد خودکفایی و تولید خودرو سواری در اردبیل خواهیم بود.

وی اشتغالزایی مستقیم کارخانه پارس خودرو سبلان را بین ۱۰ تا ۱۵‌هزار نفر اعلام کرد و گفت: این پروژه به‌صورت غیر مستقیم نیز برای ۱۵۰‌هزار نفر اشتغالزایی در پی خواهد داشت.

نامدار در ادامه با بیان اینکه تولید خودرو در اردبیل تنها شامل محصولات بنزین سوز نمی‌شود اظهار داشت: بر اساس تصمیم گیری‌های صورت گرفته در شرکت پارس خودرو، قرار است که جدیدترین تکنولوژی تولید خودروهای هیبریدی(فول هیبرید) که هم اکنون در انحصار کشورهای ژاپن و آمریکا است‌، در این سایت آغازشود. مدیر پروژه پارس خودرو سبلان‌، ضمن بیان این مطلب که فاز مطالعاتی این کارخانه ۵/۱ سال طول کشیده‌،عنوان کرد: استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی،‌ کرمان و منطقه آزاد چابهار کاندیدای ایجاد سایت متمرکز خودروسازی پارس خودرو بوده‌اند، اما در میان استان‌های مذکور استان اردبیل به دلیل دسترسی آسان به کشورهای منطقه CIA (آسیای میانه) و ترکیه‌، برگزیده شد.

رسول اسداللهی مشاور مدیر عامل و مدیر صادراتی پارس خودرو نیز با اشاره به اینکه اردبیل پایگاه صادراتی پارس خودرو خواهد شد، اظهار داشت: اردبیل در منطقه‌ای قرار دارد که دسترسی از طریق آن به کشورهای منطقه CIA (آسیای میانه) و ترکیه به راحتی صورت می‌گیرد، به همین دلیل این سایت برای صادرات به این مناطق مد نظر قرار گرفته است. وی همچنین عنوان کردکه این کشورها نیز به دنبال خودروهای ارزان و کم مصرف هستند و به همین منظور خودروهای کم مصرف و ارزان برای تولید در این سایت در نظر گرفته شده است.