ایسنا- طی دو ماه نخست امسال تولید خودروهای سواری به بیش از ۱۵۳‌هزار دستگاه رسید.

این میزان تولید بیانگر رشد تولید ۱۶‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

در مورد بخش خصوصی نیز می‌توان گفت که تولیدات آن‌ها تقریبا به صفر رسیده است و هیچ کدام از شرکت‌های خصوصی تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تولیدی نداشتند و مثل همیشه سه شرکت بزرگ نیمه دولتی ایران توانستند بازار را در اختیار بگیرند. تنها گروه بهمن به عنوان نماینده‌ نیمه خصوصی خودروسازان توانست ۱۰۴۰ دستگاه سواری مزدا تولید کرده و ضمن رشد تولید ۱۴‌درصدی توانست تنها ۷/۰درصد سهم بازار خودروهای سواری را از آن خود کند. در این میان، گروه صنعتی ایران خودرو با در اختیار داشتن ۳/۴۴‌درصد سهم بازار، سایپا با در دست داشتن ۶/۳۰‌درصد سهم بازار و پارس خودرو با در دست داشتن ۳/۲۴‌درصد سهم بازار رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

تولید خودروهای سواری در شرکت ایران خودرو تا پایان اردیبهشت ماه به ۶۷‌هزارو ۹۲۰ دستگاه رسید که بیانگر رشد تولید ۲۵‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در این میان تولید خودروهای پژو ۲۰۶ اتوماتیک، پژو۲۰۶ دو گانه‌سوز، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز، پژو روآ دو گانه‌سوز، ‌تندر-۹۰، سمند دوگانه‌سوز و سمند بنزینی کاهش تولیدی بین ۹ تا ۱۰۰درصدی را تجربه کردند. تولید برخی خودروها نیز افزایش قابل قبولی داشت؛ به طوری که پژو ۴۰۵ انژکتوری رشد تولید ۹۶‌درصدی،‌ پژو پارس دوگانه‌سوز رشد تولید ۴۰۴‌درصدی، پژو روآ بنزینی رشد تولید ۱۵۸‌درصدی و سمند رشد تولید ۴۸‌درصدی داشت. ضمن این که در کنار رشد تولید پژو ۲۰۶ بنزینی، تولید سواری مرسدس بنز نیز در این شرکت ۴۰درصد افزایش داشت.

در گروه سایپا نیز ۴۷هزار و ۴۳دستگاه انواع سواری ریو،‌ زانتیا و پراید به تولید رسید که بیانگر رشد تولیدی معادل پنج‌درصد نسبت به دو ماه نخست سال گذشته است. در این میان تولید ریو ۱۰‌درصد و تولید پراید نسیم و صبای بنزینی ۸۴‌درصد افزایش داشت، ولی تولید زانتیا و پراید نسیم و صبای دوگانه سوز به‌ترتیب ۲۴ و۸۹ درصد کاهش داشت. پارس خودرو به عنوان نخستین تولیدکننده خودرو در ایران که در حال حاضر از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا محسوب می‌شود، توانست در دو ماهه ابتدایی سال جاری و به یمن تولید بیش از ۳۵‌هزار دستگاه پراید مجموع تولیدات خود را به ۳۷‌هزار و ۲۹۳ دستگاه برساند که نشانگر رشد تولید ۲۳‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. تولیدات پراید نسیم و صبای بنزینی این شرکت ۸۸‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. مگان نیز با توجه به این که سال گذشته تولید چندان خوبی نداشت، طی دو ماهه ابتدایی امسال۱۴۹ دستگاه از این خودرو تولید شد و رشد تولید آن به ۲۵۵‌درصد رسید. همچنین سایر سواری‌های تولیدی این شرکت مشمول کاهش تولید شدند؛ به طوری که تولید تندر-۹۰ حدود ۳۵درصد، ماکسیما ۵۱‌درصد و تولید پراید نسیم و صبای دوگانه سوز به ۹۴‌درصد در این شرکت کاهش یافت.