برندگان و بازندگان جنگ بقا در اروپا

گروه خودرو- طی سال ۲۰۱۲ فروش خودرو در اروپا برای پنجمین سال متوالی سقوط کرد و به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۹۵ به این سو رسید. در سال گذشته در سراسر اروپا ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسید که نسبت به سال ۲۰۱۱ سقوطی ۸ درصدی را نشان می‌دهد. با این وصف برخی خودروسازان فعال در بازار اروپا نه تنها از تبعات بحران اقتصادی این منطقه برکنار ماندند، بلکه توانستند رکوردی مثبت و سالی سودآور را ثبت کنند. کیا، هیوندای، آئودی و جیپ از جمله خودروسازانی بودند که به لطف معرفی خودروهایی تازه در بخش‌های پرطرفدار بازار بر خلاف روند نزولی سال ۲۰۱۲ سیری صعودی داشته‌اند. لندرور با رشدی ۳۵ درصدی و فروش ۱۰۰ هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو رکوردی تازه در اروپا ثبت کرد و طی سال گذشته سریع‌ترین رشد را در میان خودروسازان فعال در این منطقه داشته است. تقاضای بالا برای رنجرور ایووک از عوامل اصلی افزایش فروش خودروساز انگلیسی بوده است. از آنجا که تقاضا برای این خودرو همچنان بالا است، لندرور امیدوار است با معرفی نسل چهارم خودروی رنجرور سال ۲۰۱۳ را هم با موفقیت پشت سر بگذارد.

جیپ، دیگر سازنده خودروهای شاسی‌بلند، در پایان سال ۲۰۱۲ از نظر سرعت رشد پس از لندرور در جای دوم ایستاد. فروش خودروهای جیپ در سال گذشته با افزایشی ۱۹ درصدی به ۲۸ هزار و ۲۶۳ دستگاه رسید. جیپ که در سال ۲۰۱۱ در رتبه نخست قرار داشت حالا به تنها نقطه امید فیات، کمپانی مادر جیپ، تبدیل شده است، چرا که سایر خودروهایی که تحت حمایت فیات تولید می‌شوند همگی در سال ۲۰۱۲ ضرری دورقمی برجای گذاشته‌اند.

خیزش کره‌ای

هیوندای و کیا از بزرگ‌ترین برندگان بازار اروپا در سال گذشته بوده‌اند. بر اساس گزارش اتحادیه خودروسازان اروپا فروش کیا با رشدی ۱۵ درصدی به ۳۳۷ هزار و ۴۶۶ دستگاه و فروش هیوندای با رشدی ۹ درصدی به ۴۳۲ هزار و ۲۴۰ دستگاه رسید. با احتساب مجموع فروش دو خودروساز کره‌ای آنها پس از فولکس واگن، پژوسیتروئن، رنو، جنرال موتورز، فورد، بی‌ام‌و و فیات هشتمین بازیگر عرصه صنعت خودرو محسوب می‌شوند؛ روندی رو به رشد که به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها با سرعتی حیرت‌آور همچنان ادامه‌اش می‌دهند. اشکودا، شاخه فولکس واگن در جمهوری چک، برند دیگری است که از نظر رشد فروش پشت سر هیوندای و کیا ایستاده است. فروش خودروهای اشکودا در سال ۲۰۱۲ با رشدی ۲ درصدی به ۴۹۱ هزار و ۹۵۱ دستگاه رسید.

در سوی دیگر خودروسازان متضرر صف کشیده‌اند. فروش پژو سیتروئن ۱۳ درصد و فروش رنو ۲۲ درصد سقوط کرده است. اوپل هم افتی ۱۶ درصدی و فورد افتی ۱۳ درصدی را ثبت کرده‌اند. فهرست بازندگان طولانی است: تویوتا ۲ درصد، نیسان ۶ درصد، هوندا ۶ درصد و میتسوبیشی ۳۳ درصد. ژاپنی‌ها تقریبا در اغلب بازارهای مهم دنیا پیشتاز بوده‌اند، اما نهایتا نتوانستند از پس بحران عمیق و سنگین حوزه یورو برآیند.

آئودی، برنده نخست

در سال ۲۰۱۲ آئودی پرفروش‌ترین خودروساز اروپا بود. اگرچه نرخ رشد خودروساز موفق آلمانی چندان چشمگیر نبود (۴ درصد) اما توانست نهایتا ۷۰۴ هزار و ۲۱۹ دستگاه از خودروهایش را به خریدارانی در سراسر اروپا تحویل بدهد؛ بیش از هر رقیب دیگری در این منطقه، بی‌ام‌و با فروش ۶۴۱ هزار و ۸۳ دستگاه در رتبه دوم ایستاد و مرسدس بنز با ۱ درصد افت و فروش ۵۸۶ هزار و ۶۳۱ دستگاه خودرو در جای سوم. آلمان‌ها در بازار آشفته اروپا همچنان موقعیتی برتر و باثبات‌تر از سایر رقبا دارند. طی سال ۲۰۱۲ و در عرصه جهانی آئودی ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار دستگاه، بی‌ام‌و ۱میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه و مرسدس بنز ۱میلیون و ۳۲۰ هزار دستگاه خودرو فروخته‌اند؛ ارقامی که برای دیگر خودروسازان اروپا در حال حاضر فقط یک رویا است.

نگاهی به سال ۱۹۹۵‌

در سالی که گذشت مجموع فروش خودرو در اروپای غربی به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه رسید. آخرین بار که چنین رقمی برای فروش در این منطقه از اروپا ثبت شد سال ۱۹۹۵ بود. از آن زمان تاکنون بسیاری چیزها تغییر کرده است. فولکس واگن در آن روزها هم پیشتاز بود، اما سهمش از بازار از حدود ۱۷ درصد فراتر نمی‌رفت. سهم امروز خودروساز آلمانی از بازار ۵/۲۴ درصد است. در سال ۱۹۹۵ فورد دومین و جگوار سومین بازیگر بزرگ بازار خودروی اروپا بودند. سهم جگوار از این بازار ۷/۱۳ درصد بود و پس از خودروساز انگلیسی جنرال موتورز بود با سهمی ۱۳ درصدی از بازار. اما در سال گذشته پژو با سهمی ۱۲ درصدی از بازار در جای دوم ایستاد. فیات در ۱۷ سال پیش با سهمی ۱۱ درصدی در رتبه پنجم بود، اما در سال ۲۰۱۲، حتی با احتساب کرایسلر، ۵/۶ درصد از بازار را در اختیار داشت و به رده هفتم سقوط کرد.

اوضاع در اروپا به سرعت رو به تغییر است. در پی مشکلات مداوم مالی غوغای غول‌های سنتی صنعت خودروی اروپا فروکش می‌کند و رقبایی از شرق دور، آماده ربودن این فرصت طلایی هستند. حالا به جای فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها با خودروهای لوکس و میلیونی‌شان، این آلمان‌ها هستند که پرچم صنعت خودروی اروپا را به دست گرفته‌اند و از این میدان نبرد سربلند خارج می‌شوند.

فهرست پرفروش‌ترین خودروها در اروپا در سال ۲۰۱۲

۱. گلف، فولکس واگن، ۴۴۱ هزار و ۶۴۱ دستگاه

۲. فیستا، فورد، ۳۲۶ هزار و ۵۰۳ دستگاه

۳. پولو، فولکس واگن، ۳۰۳ هزار و ۶۹۶ دستگاه

۴. کورسا، اوپل، ۲۸۱ هزار و ۸۷۵ دستگاه

۵. کلیو، رنو، ۲۵۹ هزار و ۶۲۴ دستگاه

۶. فوکس، فورد، ۲۵۹ هزار و ۳۵۳ دستگاه

۷. آسترا، اوپل، ۲۴۹ هزار و ۹۴۳ دستگاه

۸. قشقایی، نیسان، ۲۱۸ هزار و ۷۵۵ دستگاه

۹. مگان، رنو، ۲۰۷ هزار و ۶۹۹ دستگاه

۱۰. پاسات، فولکس واگن، ۲۰۷ هزار و ۲۷۳ دستگاه