گروه خودرو- تولید خودروی تندر-۹۰ در کشور هر روز ابعاد تازه‌تری به خود گرفته و با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود. این در حالی است که متقاضیان سرگردان این خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر برده و نمی‌دانند دست‌ آخر چه زمانی تندر-۹۰ خود را تحویل خواهند گرفت.

مسائلی از قبیل کمبود قطعه، دخالت رنو در رابطه خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و همچنین مسائل مربوط به محدودیت واردات قطعه به اندازه کافی، تولید و عرضه تندر-۹۰ را به حاشیه برده، این در حالی است که هم‌اکنون نیز موضوع تازه‌ای با عنوان کمبود منابع مالی جهت تامین قطعه به عنوان چالشی دیگر در پیشبرد پروژه تندر به مسائل قبلی اضافه شده است. چرا که محمدرضا جبار زارع، رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی همگام، یکی از تولیدکنندگان قطعات تندر-۹۰ در گفت‌وگو با جامع‌نیوز خبر از تعطیلی خط تولید ۷۰ قطعه تندر-۹۰ تولیدی در این گروه صنعتی داده است.

وی با بیان اینکه مدیریت مالی رنوپارس با وجود بدهی‌های طولانی‌مدت نسبت به پرداخت آنها بی‌تفاوت بوده، این برخورد رنوپارس را با قطعه‌سازان داخلی، خارج از عرف کاری و توهین‌آمیز خوانده است. ظاهرا رنوپارس نیز پایبند نبودن خودروسازان داخلی به مفاد مالی قرارداد فی‌مابین را علت عدم تزریق پول به خطوط تولیدی قطعات تندر-۹۰ می‌داند.

این مسائل در حالی است که معاون مدیرعامل ایران‌خودرو در تندر-۹۰، چندی پیش ضمن رد این موضوع که کمبود منابع مالی موجبات تاخیر در تولید و عرضه تندر-۹۰ را فراهم آورده، نظارت دخالت‌وار رنو پارس را عامل ناکامی در این زمینه عنوان کرد.

به هر حال سال ۸۶ رو به پایان است و خودروسازان داخلی تاکنون نتوانسته‌اند تعهدات خود را در زمینه تولید و عرضه

تندر-۹۰ عملی کنند. همین مساله نیز سبب شده است علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن نسبت به این مساله حساسیت نشان داده و قول پیگیری آن را بدهد.