ایسنا- پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال پنج درصد افزایش تولید خودرو داشته باشیم و این در حالی است که سال گذشته این رقم حدود ۱۰‌درصد بود. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در خصوص وضعیت صنعت خودرو در سال‌جاری گفت: امسال با وجود فشارهای بین‌المللی و بانکی موجود سعی کردیم که باز هم افزایش تولید داشته باشیم و تا حدودی نیز به این هدف دست یافته‌ایم.

وی تولید خودرو با موتور پایه گازسوز را یکی از موفقیت‌های امسال صنعت خودرو ارزیابی کرد و گفت: صادرات خودرو و قطعه امسال به ۵۰۰‌میلیون دلار می‌رسد و ارزش فروش خودرو نیز ۱۴‌هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. او یکی از ضعف‌های صنعت خودرو را نارضایتی مشتری از خدمات پس از فروش عنوان کرد و افزود: در این زمینه خودروسازان نتوانسته‌اند نمره بالایی را کسب کنند؛ در حالی که انتظار می‌رفت بیشتر از ۷۰‌درصد نمره رضایت‌مندی مشتری را امسال کسب کنند.

به گفته نعمت‌بخش، وزارت کشور و ستاد تبصره ۱۳ قرارداد خود را برای خرید اتوبوس در سال آینده تمدید نکردند و از ظرفیت تولید سالانه ۱۰‌هزار دستگاهی اتوبوس فقط ۳۵‌درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است.

وی درباره آخرین وضعیت نصب برچسب مصرف سوخت از سوی خودروسازان نیز با بیان این‌که خودروسازان تاکنون با توجه به این که برای نصب این برچسب روی خودروها مشکلاتی داشتند به این کار اقدام نکرده‌اند، افزود: از بهمن ماه باید این کار انجام می‌شد، ولی در معیارهای لحاظ شده در برچسب، عدالت رعایت نشده است.

به گفته وی استاندارد آلایندگی مصرف سوخت در سال ۱۳۸۸ براساس مصوبه دولت یورو ۲ است. خودروسازان برای اعمال این استاندارد آمادگی داشتند، ولی سوخت کشور برای این کار شرایط لازم را نداشت.

نعمت‌بخش تصریح کرد:‌ به موسسه استاندارد پیشنهاد دادیم که براساس حجم موتور، میانگین مصرف سوخت خودرو در اروپا را برای ما لحاظ کنند، ولی در هفت معیاری که از A تا G مشخص شده، میانگین معیار روی آخرین گروه مصرف گذاشته شده است.

وی توضیح داد: حتی ما در خصوص استاندارد یورو ۲ به علاوه ۵/۱۲درصد پیشنهاد دادیم که ارفاق ۵/۱۲درصدی برداشته شود و به جای آن معیار مصرف سوخت خودروهای اروپایی را لحاظ کنند. در حال حاضر هیچ کجای دنیا معیار مصرف سوخت نداریم، ولی به جای آن استاندارد آلایندگی خروجی اگزوز مطرح است.