ترافیک تاکسی‌های خارجی در پایتخت

حمیدرضا بهداد - در حالی که شنیده‌ها از عدم حل اختلاف‌های موجود میان شورای عالی ترافیک و سازمان تاکسیرانی تهران مبنی بر طرح ورود تاکسی‌های خارجی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت حکایت دارد، مدیرعامل این سازمان از اجرایی شدن طرح مذکور طی چند روز آینده خبر داد. فولکس کوبی

حسین تیموری کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص اظهار داشت: ورود تاکسی‌های خارجی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت هم‌اکنون در مراحل نهایی قرار دارد و طی روزهای آتی این تاکسی‌ها وارد خیابان‌های تهران خواهند شد. اظهارات تیموری در شرایطی است که به گفته وی هنوز برخی اختلاف‌نظرها میان سازمان تاکسیرانی تهران و شورای عالی ترافیک همچنان باقی مانده و کاملا برطرف نشده است البته پیش از آنکه پای شورای عالی ترافیک به این ماجرا باز شود، اتحادیه تاکسیرانی کشور در زمان مدیرعاملی جواد صادقی مجد، یکی از مخالفان سرسخت ورود تاکسی‌های خارجی به ناوگان حمل و نقل پایتخت به شمار می‌رفت و صادقی مجد تا واپسین روزهای فعالیت خود در این اتحادیه، با اجرای طرح مذکور مخالفت کرد و همین امر نیز سبب شد تا این طرح که اواسط سال گذشته زمزمه‌های اجرای آن به گوش می‌رسید تا زمان رفتن وی از اتحادیه تاکسیرانی مسکوت ماند. این درحالی بود که با حضور ربیعیان در این اتحادیه، ماجرای ورود تاکسی‌های خارجی به ناوگان حمل و نقل تهران مجددا در برنامه‌ کاری سازمان تاکسیرانی تهران قرار گرفت به نحوی که مقرر شد نیمه دوم اسفند سال گذشته خیابان‌های پایتخت میهمان این تاکسی‌ها باشند اما این بار سازمان تاکسیرانی تهران با مانع دیگری به نام شورای عالی ترافیک روبه‌رو شد. به نحوی که تا به امروز که حدود ۲ ماه از وعده ورود تاکسی‌های خارجی می‌گذرد، هنوز خبری از آنها در خیابان‌های پایتخت نیست.

کرایه بالا می‌رود، نمی‌رود

مخالف حضور تاکسی‌های خارجی اما اصلی‌ترین دلیل مخالفت شورای عالی ترافیک با ورود تاکسی‌های خارجی به ناوگان حمل و نقل پایتخت، مساله افزایش کرایه تاکسی در تهران است. مسوولان این شورا اعتقاد دارند به لحاظ آن که تاکسی‌های خارجی خدمات ویژه‌ای به مسافران ارائه داده و از طرفی هزینه خرید آنها در مقایسه با خودروهای داخلی بالاتر است، این دو موضوع سبب سیر صعودی کرایه تاکسی‌ خواهد شد. این در حالی است که مسوولان شرکت زاگرس تاکسی که پروتون را به عنوان خودروی مورد نظر برای ورود به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت در نظر گرفته‌اند، بارها بر پایبند بودن این شرکت به تعرفه‌های مورد نظر شورای‌عالی ترافیک برای تعیین نرخ کرایه تاکید کرده‌اند.

امیرعباس رستمیان مدیرعامل زاگرس تاکسی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: هدف شرکت ما از ورود تاکسی پروتون به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تر به مسافران تهرانی است.

بنابراین نمی‌خواهیم با کرایه‌های نامعقول این عمل مثبت را در زمینه توسعه ناوگان زیر سوال ببریم.

وی افزود: هر تعرفه‌ای که مسوولان برای نرخ کرایه تاکسی تعیین کنند ما نیز تابع آن خواهیم بود. رستمیان همچنین درباره زمان قطعی اجرای طرح ورود تاکسی‌های خارجی اظهار داشت: طی هفته آینده ۵۰ دستگاه تاکسی پروتون را که در حال شماره‌گذاری هستند، وارد خیابان‌های پایتخت خواهیم کرد. البته به دلیل تدریجی بودن شماره‌گذاری، اجرای این طرح نیز به صورت تدریجی خواهد بود.

این گفته رستمیان در حالی است که پیش‌تر مسوولان زاگرس تاکسی از ورود ۵هزار دستگاه پروتون به کشور خبر داده بودند که ظاهرا به دلیل همان اختلاف نظرها تاکنون تنها ۸۰۰ دستگاه از این خودرو وارد گمرک چابهار شده و در انتظار ترخیص است.

کمری را هم تاکسی کرده‌ایم

اما مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران که از طرفداران بسیار جدی استفاده از تاکسی‌های خارجی در شهر تهران به حساب می‌آید، با بیان اینکه هنوز اختلاف‌نظرهایی میان این سازمان و شورای‌عالی‌ ترافیک وجود دارد به خبرنگار ما گفت: اختلاف نظر میان ما و شورا هنوز پابرجا است ولی با توجه به تعامل تازه و همکاری‌هایی که میان دو طرف به وجود آمده، امیدوارم مسائل موجود به زودی حل شده و بتوانیم بر سر این ماجرا به نتیجه‌ای مثبت برسیم. وی افزود: طبق توافق با مسوولان زاگرس تاکسی تعیین کرایه‌های تاکسی‌های پروتون مطابق با نرخ تعرفه شورای‌عالی ترافیک خواهد بود.

اما اظهارات تیموری کرمانی مبنی بر پابرجا بودن برخی اختلاف‌نظرها در زمینه طرح ورود تاکسی‌های خارجی به ناوگان حمل‌ونقل تهران، در شرایطی است که وی علاوه بر خودروی پروتون، تویوتا کمری را نیز خودرویی دیگر برای استفاده در این طرح عنون کرد و گفت: علاوه بر پروتون که به عنوان تاکسی شماره‌گذاری می‌شود، کمری نیز برای این امر مورد شماره‌گذاری قرار گرفته است. تیموری ادامه داد: هدف سازمان تاکسیرانی تهران توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری مطابق با استانداردهای جهانی بوده و برای این کار تمام توان خود را به کار می‌گیریم. اما نکته دیگری که در زمینه ورود تاکسی‌های خارجی مطرح می‌شود، موضوع نحوه استفاده مسافران از این تاکسی‌ها است. در واقع سوال اینجا است که آیا تاکسی‌های خارجی در مسیرها و ایستگاه‌هایی خاص به مسافران خدمات می‌دهند یا مانند تاکسی‌های داخلی سرویس‌دهی خواهند کرد؟

تیموری کرمانی در این باره تصریح کرد: تاکسی‌های کمری به عنوان تاکسی تلفنی به مسافران تهرانی خدمات ارائه می‌دهند و برای آنها و خودروهای پروتون ایستگاه‌های مخصوص در نظر گرفته شده است.

وی درباره تعداد دقیق تاکسی‌های خارجی که قرار است طی هفته آینده وارد ناوگان حمل‌ونقل پایتخت شوند، توضیحی ارائه نداده و آن را به آینده نزدیک موکول کرد.

ما برنامه‌ای نداریم

اما در حالی که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران و زاگرس‌تاکسی از ورود تاکسی‌های خارجی به چرخه حمل‌ونقل به پایتخت طی روزهای آتی خبر می‌دهند، ربیعیان در اظهار نظری به خبرنگار ما گفت: اتحادیه تاکسیرانی کشور هیچ برنامه‌ای برای ورود این نوع تاکسی‌ها به ناوگان حمل‌ونقل کشور ندارد.

وی افزود: البته از آنجا که فعالیت‌های تاکسیرانی تهران خارج از حوزه اتحادیه به حساب می‌آید، ورود تاکسی‌های خارجی به ناوگان حمل‌ونقل تهران جزو اختیارات آنها محسوب می‌شود و اتحادیه چندان در جریان اقدامات انجام شده و نتایج به دست آمده در این زمینه نیست. مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران در عین حال تاکید کرد: به هر حال حق مسافران است که از ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسعه یافته استفاده کنند بنابراین به اعتقاد بنده در صورت عدم افزایش کرایه، ورود این نوع تاکسی‌ها به ناوگان مذکور، امری مثبت به شمار می‌رود.

سومی آمدچهارمی در راه است

اما در شرایطی که خودروهای پروتون و تویوتا کمری به عنوان تاکسی‌های خارجی برای ورود به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت در نظر گرفته شده‌اند، مسوولان شرکت تاکسی بی‌سیم تهران نیز خبر از ورود ۲۰۰خودروی فولکس مدل کوبی به این ناوگان داده‌اند. به گفته مهدی‌خانی - مدیر عامل این شرکت خودروهای مذکور مدل ۲۰۰۷ بوده و دو روز پیش از گمرک جنوب تهران ترخیص شده‌اند.

تاکسی‌های فولکس گاز سوز به حساب آمده و دارای امکاناتی چون GPS و فرکانس هستند. این در حالی است که طبق مصوبه شورای شهر ورودیه آن ۷۰۰تومان بوده و به ازای هر یک کیلومتر ۱۹۵تومان و هر یک ساعت توقف ۱۹۲۰تومان است که با نصب دستگاه‌های جدید، پرینت نرخ کرایه در اختیار مسافر قرار می‌گیرد.

همچنین در فاز بعدی واردات خودروی تاکسی این شرکت هزار دستگاه مرسدس بنز خواهد بود که ۱۷عدد خودرو هفته آینده وارد کشور شده و قیمت نهایی آن ۷۰میلیون تومان است. البته این تاکسی‌ها فروخته نخواهد شد و با همکاری وزارت کار راننده استخدام می‌شود.

پروتون ایمپیان