گروه خودرو- چند روز پیش که آرشیو صفحه را ورق زده و ستون حق انتخاب را مرور می‌کردیم متوجه شدیم که یکی از مدل‌های پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با نام V۲۰ را در مقایسه با خودروهای هم‌رنج قیمتی آن مورد بررسی قرار نداده‌ایم. همین سبب شد که امروز جبران مافات کرده و V۲۰ را با تندر ۹۰ E۲ در ترازوی مقایسه قرار دهیم.

هرچند مشخصات فنی این دو محصول تطابق چندانی با یکدیگر ندارد، اما هر دو آنها در محدوده قیمتی ۱۳ تا ۱۵میلیون تومان بازار خودرو کشور به فروش می‌رسند. V۲۰ از موتوری ۱۴۰۰ سی‌سی با قدرت ۷۵ اسب‌بخار بهره می‌برد این در حالی است که E۲ به واسطه موتور ۱۶۰۰ سی‌سی خود قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب‌بخار تولید می‌کند. اگر میان خرید V۲۰ و E۲ مردد مانده و در عین حال طالب سرعت بالاتری هستید E۲ شرایط بهتری در این زمینه دارد به نحوی که پشت فرمان این خودرو می‌توان تا ۱۸۳ کیلومتر در ساعت (طبق کاتالوگ) گاز داد، اما پدال گاز V۲۰ را نمی‌توان بیش از ۱۷۰ کیلومتر در ساعت فشرد. از جنبه شتاب صفر تا صد نیز، E۲ از V۲۰ جلوتر است؛ چراکه اگر این دو با یکدیگر کورس بگذارند اولی در عرض ۲/۱۰ ثانیه به شتاب صد کیلومتر می‌رسد و دومی ۴ ثانیه بعد؛ برتری سرعت و شتاب E۲ نسبت به V۲۰ در شرایطی است که V۲۰ به لحاظ استاندارد سوخت و آلایندگی از رقیب خود پیش افتاده است. به نحوی که V۲۰ به واسطه استاندارد یورو ۳ در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۴/۶ لیتر بنزین می‌سوزاند و در سیکل اتوبان و شهر نیز مصرف سوختی به ترتیب ۵ و ۹/۸ لیتر دارد در حالی که E۲ در هر صد کیلومتر سیکل اتوبان ۱/۷ لیتر بنزین و در سیکل شهری نیز ۷/۹ لیتر سوخت می‌بلعد.

نه اینکه بخواهیم در خانواده ایران‌خودرو اختلاف انداخته و بگوییم در کل E۲ بهتر است یا V۲۰ ، اما از جنبه امکانات ایمنی هم اگر منصفانه قضاوت کنیم E۲ شرایط برتری را دارد. این محصول در حالی به ترمز ضد قفل (ABS) و ایربگ مجهز است که V۲۰ فاقد این دو فاکتور ایمنی است. در حال حاضر E۲ که اتفاقا شرایط تولید مناسبی نداشته و در عین حال پرتقاضاترین مدل تندر ۹۰ به حساب می‌آید، با قیمت ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و V۲۰ نیز نرخی برابر با ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان را دارا است.