گروه خودرو- شورای سیاست‌گذاری خودرو که قرار بود به مهمترین مرکز تصمیم گیری‌های کلان برای صنعت خودرو تبدیل شود، پس از فعالیت از سال ۷۶ و برگزاری۱۵ جلسه که اغلب بدون حضور وزیر صنایع بوده، تاکنون حتی نتوانسته استراتژی صنعت خودرو را تدوین کند. تا امروز که بیش از دو سال از احیای این شورا می‌گذرد هیچ مصوبه و تصمیم قابل توجه و کلانی از دل آن بیرون نیامده است. شاید انتظار بر این بوده که لااقل استراتژی صنعت خودرو که در اصل برنامه راهبردی صنعت مذکور می‌باشد، در دوره حیات یک سال و اندی شورای سیاستگذاری به تصویب می‌رسید، اما اعضای شورا این انتظار را نیز برآورده نکردند.

این در حالی است که استراتژی صنعت خودرو کشور توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مراکز استراتژی ایران خودرو و سایپا، انجمن‌های خودروسازان و قطعه سازان و چند نهاد دیگر، تدوین شده و در آن موارد کلانی نظیر درصد قطعات تولید داخل، میزان صادرات، روابط استراتژیک خودروسازان داخلی با خارجی‌ها و همچنین سبد سوخت کشور تا سال ۱۴۰۴ مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیز پیش‌بینی شده است.

جدای از اینکه استراتژی مذکور تا چه حد می‌تواند آینده صنعت خودرو ایران را متحول کند، بلاتکلیفی و معطل ماندن آن پشت درهای شورای سیاستگذاری خودرو تامل‌برانگیز است.

در همین حال دوشنبه شب گذشته محمدرضا روشنی مقدم مدیرعامل مگاموتور و قائم مقام شرکت سایپا نیز در مراسم افطاری که با حضور خبرنگاران تشکیل شد، خواستار روشن شدن وضعیت سند چشم‌انداز صنعت خودرو شد.

وی عنوان کرد که با تهیه سند چشم انداز صنعت خودرو کشور سیاست‌های آینده این صنعت مشخص می‌شود تا با حمایت‌های بیشتر، خودروسازان و قطعه‌سازان در مسیر شفافی حرکت کنند.

به گفته مدیرعامل مگاموتور؛ وقت آن رسیده است که اهداف صنعت خودروسازی کشور روشن شود؛ یعنی اینکه به عنوان مثال آیا تصمیم داریم یکی از چهار خودروسازی برتر آسیا

شویم؟ تیراژ تولید، تعداد برند، پوشش تولیدات، حجم سرمایه‌گذاری و نوع مشارکت با شرکت‌های خارجی و... چگونه خواهد بود؟ اظهارنظر مدیرعامل مگاموتور در حالی است که با تغییر روسای شرکت‌های خودروسازی اهداف و راهبردهای صنعت خودروسازی نیز دگرگون می‌شود.