ایسنا- خودروسازان بخش خصوصی و نیمه خصوصی کشور طی پنج ماه نخست امسال با کاهش ۳۰درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته رکود قابل توجهی از خود به جای گذاشتند! با نگاهی به آمار پنج ماهه تولید خودرو در کشور مشخص می‌شود که بخش خصوصی عملکردی تقریبا مایوس کننده داشته ضمن این‌که نتوانست سهم دو درصدی خود را حفظ کند، ۸۷/۹۸درصد سهم بازار را نیز به سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو واگذار کرد.

به طور کلی و طی پنج ماهه ابتدایی امسال بخش خصوصی چهار هزار و ۶۰۸ دستگاه خودرو سواری تولید کرد که در نهایت ۱۳/۱درصد سهم بازار را از آن خود کرد. نکته جالب این است که اگر تولید گروه نیمه خصوصی بهمن را از این بخش جدا کنیم، این رقم به ۳۶/۰درصد تنزل می‌یابد که تقریبا می‌توان گفت بخش خصوصی فعالی حتی در حوزه مونتاژکاری نیز نداریم!

در این میان ایران خودرو حدود ۱۸۰هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرد که در مجموع رشد ۱۱درصدی را نسبت به پنج ماهه سال گذشته تجربه کرد. در این میان تولید پژو پارس، پژو ۴۰۵، سمند و پژو ۲۰۶ افزایش یافت، ولی تولید روآ و تندر۹۰ ایران خودرو طی مدت یاد شده کاهش داشته است.

در شرکت سایپا نیز حدود ۱۲۲هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد که نسبت به سال گذشته رشد ۹/۰درصدی را نشان می‌دهد. در این میان تنها پراید با تولید حدود ۱۱۱هزار دستگاهی رشد تولید را تجربه کرد و رشد تولید ریو و زانتیا منفی بوده است. در پارس خودرو نیز حدود ۱۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شد که این شرکت نیز رشد تولید ۱۷درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. از کل تولید شرکت طی این مدت ۹۲هزار دستگاه مربوط به پراید است. غیر از افزایش تولید مگان، تولید تندر۹۰ و ماکسیما این شرکت نسبت به پارسال با کاهش مواجه شده است. از آن سو بهترین عملکرد بخش خصوصی مربوط به گروه کرمان موتور و بیشترین تولید مربوط به گروه بهمن بوده است. گروه بهمن با تولید بیش از سه هزار دستگاه مزدا ۳ رشد شش درصدی تولید را تجربه کرد. کرمان خودرو نیز موفق به تولید ۴۹۷ دستگاه لیفان شد که نشان‌دهنده رشد تولید ۱۹۹درصدی است. اما سه خودروساز وابسته به صنایع خودروسازی کرمان عملکرد غیر قابل قبولی داشتند. در این میان خودروسازان بم که به تولید فولکس گل اشتغال دارد، ۱۳۵ دستگاه از این خودرو تولید و کاهش تولید ۸۲درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. از این تعداد تولید ۱۱۰ دستگاه آن مربوط به ماه مرداد بوده است. خودروسازان راین، دومین خودروسازی وابسته به مجموعه یاد شده که دو مدل هیوندا ورنا و آوانته را در کشور تولید می‌کند، ۸۴۸ دستگاه از این دو مدل خودرو طی ۵ ماه تولید و کاهش تولید ۴۵درصدی را تجربه کرد. سومین خودروساز وابسته، شرکت مدیران خودرو است که طی ۵ ماه تولید نتوانسته MVM تولید کند. این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته این شرکت ۸۴۳ دستگاه از این خودرو تولید کرده بود.