خبرگزاری موج - در حالی که حدود سه سال از رونمایی موتور پایه گازسوز EF۷ ایران‌خودرو می‌گذرد، شنیده‌ها از آن حکایت دارد که این موتور هنوز به تیراژ یک‌هزار دستگاهی نیز نرسیده است. EF۷ که لقب موتور ملی را یدک می‌کشد در شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو (ایپکو) و با کمک و مشاوره کمپانی آلمانی «EF۷» به طراحی و تولید رسید و سه سال پیش با حضور رییس‌جمهوری رونمایی و قرار شد با توسعه خودروهای گازسوز، این موتور نیز به عنوان محصول ایرانی بر سینه خودروهای داخلی بنشیند.

EF۷ که طراحی و تولید اولیه‌اش ۷۰‌میلیون دلار هزینه دربر داشت، حتی در نمایشگاه موتور ۲۰۰۸ آلمان نیز به نمایش درآمد و به گفته مسوولان ایپکو، مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

هم‌اکنون آن طور که به گوش می‌رسد، ایپکو هنوز یک هزار دستگاه نیز از این موتور را به تولید نرسانده است.

محمد زالی، مدیرعامل ایپکو، در همان زمان رونمایی EF۷ اعلام کرد که شرط اقتصادی بودن تولید این موتور، تیراژ ۵۰۰‌هزار دستگاهی آن در سال است و تولید انبوه EF۷ به حمایت مالی نیاز دارد.

وی البته سال گذشته با اشاره به مشکلات مالی پیش روی تولید انبوه EF۷، وعده داد که طی سال جاری ۴۰هزار دستگاه از این موتور به تولید خواهد رسید. وعده‌ای که عملی شدن آن با توجه به گذشت حدود نیمی‌از سال و آمار تولید ضعیف موتور ملی تا به امروز، بسیار بعید است.

چراکه تولید ۴۰‌هزار دستگاه EF۷ نقدینگی بالایی را می‌طلبد و از آنجا که تب تولید خودروهای گازسوز در کشور پایین آمده، قطعا دولت نیز انگیزه چندانی برای حمایت مالی از تولید این موتور ندارد.

هر چند ایران‌خودرو به صورت نمادین، موتور پایه گازسوز خود را روی سمند نصب و چندی بعد نیز تعدادی محدود از سمندهای EF۷ را به مشتریان عرضه کرد، اما پس از گذشت مدتی، تمام سمندهای مذکور را پس گرفته شد و به جای آن، «ال.ایکس» در اختیار مشتریان قرار گرفت.

برخی کارشناسان معتقدند EF۷ به نوعی بهینه شده موتور TU۵ پژو است.