گروه خودرو- هر چند نزدیک شدن به تعطیلات عید فطر سبب شد تا نمایشگاهداران خودرو‌‌،‌این هفته نیز روزهای نسبتا پر رونقی را پشت سر بگذارند‌‌، اما هفته‌ آینده با آغاز فصل زرد، بازار خودرو به کما خواهد رفت.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند‌‌، طبق روال هر ساله و با آغاز پاییز‌‌، بازار خودرو کشور رو به رکود رفته و تقاضا در آن پایین می‌آید‌‌، چراکه به هر حال فرارسیدن پاییز و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها‌‌، کاهش چشمگیر مسافرت‌های تابستانی را در پی دارد و مشتریان در‌این برهه از سال تمایل چندانی به خرید خودرو از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت‌‌، اگر تعطیلات آخر ماه رمضان و مسافرت‌های پیش رو نبود بازار پیش از‌اینها به رکود می‌رفت. نگاهی به نمودار تغییرات در بازار خودرو کشور طی سال جاری‌‌، از‌این نکته حکایت می‌کند که نقطه عطف تغییرات آن به اواسط تابستان مربوط می‌شود‌‌، به نحوی که طی‌این بازه زمانی تقریبا همه خودروها رشدی قابل توجه را در قیمت تجربه و روزهای گرانی برای مشتریان رقم خورد.

این در شرایطی است که از اواخر مرداد به بعد‌‌، روند صعودی قیمت‌ها متوقف و طی هفته جاری نیز با وجود رونق نسبی بازار‌‌، نمودار نرخ خودروها رو به نزول رفت.‌این نزول قیمت البته فقط مختص بنزین سوزها بوده و خودروهای دوگانه سوز نه تنها ارزان نشده‌اند بلکه سر به گرانی نیز گذاشته‌اند.

آن طور که از بازار خبر می‌رسد‌‌، طی روزهای اخیر خودروهایی مانند ریو‌‌، پژو۲۰۶ و زانتیا با افت قیمت مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد با آغاز رکود بازار خودرو طی هفته آتی‌‌، روند کاهش قیمت نیز ادامه پیدا کرده و روزهای ارزانی در انتظار بازار باشد. البته ‌آینده بازار قطعا به سرنوشت نهایی نرخ بنزین نیز که احتمالا تا آبان ماه مشخص می‌شود گره خورده و نباید از‌این فاکتور مهم و بسیار تاثیرگذار در افت و خیز بازار خودرو کشور غافل ماند.

افت قیمت ۳۰۰‌هزار تومانی ۲۰۶

بیشترین کاهش قیمت خودروهای سواری داخل را طی هفته جاری باید به نام پژو ۲۰۶ تیپ ۲ سند بزنیم.

این محصول‌هاچ بک‌ایران خودرو طی دوران رونق بازار در اواسط تابستان‌‌، نزدیک به یک‌میلیون تومان گران شد و ‌این در شرایطی است که طی دو سه هفته گذشته حدود ۷۰۰‌هزار تومان ارزان شده است. ۲۰۶‌تیپ ۲ در حال حاضر با نرخ ۱۴میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو جزو کم مصرف‌های بازار به حساب می‌آید و‌ایران خودرو نیز قصد دارد تیراژ سالانه آن را به حدود ۴۰۰‌هزار دستگاه در سال برساند.

اما ارزانی تیپ ۲ در شرایطی است تغییر قیمت خاصی در مدل‌های صندوق دار پژو ۲۰۶ طی هفته جاری به چشم نمی‌آید.

هم اکنون V۹ به عنوان فول ترین مدل ۲۰۶‌صندوق‌دار‌‌، قیمتی برابر با ۱۹میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان دارد و V۸ نیز با نرخ ۱۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین V۲۰ ساده ترین مدل‌این محصول نیز با قیمت ۱۳‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مدل‌های صندوق دار پژو ۲۰۶ نیز جزو خودروهای کم مصرف بازار به حساب می‌آیند. اما سری هم به سایر میهمانان پژویی بازار خودرو‌ایران بزنیم. آن طور که نمایشگاهداران خودرو می‌گویند‌‌، پژو ۴۰۵ بنزین سوز در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۳‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان دارد‌. این در شرایطی است که نوع دوگانه سوز آن با نرخ ۱۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین پارس بنزینی نیز در حالی با قیمت ۱۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود که مدل دوگانه سوز آن نرخی برابر با ۱۷میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان دارد.

پارس و ۴۰۵ در شمار خودروهای پرمصرف بازار قرار دارند و به همین دلیل است که‌ایران خودرویی‌ها در میان محصولات دوگانه‌سوز خود تنها پارس و ۴۰۵ دوگانه‌سوز را طی پنج ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد تولید داده‌اند. اما از پژویی‌ها بگذریم و سراغ خانواده ملی‌ایران خودرو یعنی سمند برویم. خانواده‌ای که طی هفته گذشته ثبات قیمت را تجربه و نمودار نرخ آن تغییر خاصی نکرد.

در حال حاضر سمند معمولی بنزین سوز قیمتی برابر با ۱۳‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد و‌این در شرایطی است که مدل دوگانه سوز آن چندان در بازار موجود نیست.

سمند LX بنزینی هم در حالی با قیمت ۱۵‌میلیون تومان

خرید و فروش می‌شود که LX دوگانه سوز یک‌میلیون تومان گران تر به فروش می‌رسد.

سورن بنزینی نیز همچنان نرخی برابر با ۱۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان دارد.

ریو ارزان شد

به جز پراید‌‌، دو محصول دیگر سایپا با کاهش قیمت طی هفته جاری روبه‌رو شدند. به نحوی که ریو افت قیمتی ۲۰۰‌هزار تومانی و زانتیا نیز کاهشی ۱۰۰‌هزار تومانی را تجربه کرد. در حال حاضر ریو قیمتی برابر با ۱۳میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان دارد.

این در شرایطی است که‌این کره‌ای مونتاژی طی دوران رونق بازار در اواسط تابستان‌‌، افزایش قیمتی چشمگیر را تجربه و دو سه هفته گذشته نرخ آن به مرز ۱۴‌میلیون تومان نیز رسید.

این محصول چندی پیش با مشکلاتی از قبیل کمبود قطعات و بروز اختلالات فنی در خط تولید مواجه شده بود.

اما زانتیا دیگر مونتاژی سایپا نیز هم اکنون با نرخ ۲۷‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این محصول فرانسوی قطعا تابستان سال آینده‌‌، سایپا را ترک خواهد کرد.اما نگاهی هم به قیمت پراید بیندازیم.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند‌ این محصول طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده است‌‌، به نحوی که پراید معمولی بنزینی قیمتی برابر با ۷‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان دارد و ۱۴۱ نیز با نرخ ۷‌میلیون و ۹۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.سایپا ۱۳۲ نیز همین قیمت را در بازار دارد.

این در شرایطی است که پراید دوگانه سوز ۸۰۰‌هزار تومان گران تر از مدل بنزین سوز خود خرید و فروش می‌شود. پراید نیز مانند پژو ۲۰۶ جزو خودروهای کم مصرف بازار ‌ایران به حساب می‌آید.

ثبات قیمت تندر

بازار تندر-۹۰ طی هفته جاری تغییر خاصی را به خود ندید و قیمت هر سه مدل آن ثابت ماند. در حال حاضر تندر E۰ با قیمت ۱۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود و E۰ نیز قیمتی برابر با ۱۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان دارد. E۲ نیز با قیمت ۱۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.