ایسنا - در حالی که مسوولان وزارت صنایع و معادن همواره تاکید کرده‌اند که شرکت‌های خودروسازی باید فعالیت‌های خود را در زمینه تولید وسایل حمل‌و‌نقل عمومی گسترش دهند، اما آمار عکس این مطلب را نشان می‌دهد.

ون، اتوبوس و مینی‌بوس مهمترین وسایل حمل‌ونقل عمومی هستند که هم‌اکنون کم‌ و بیش توسط خودروسازان داخلی تولید می‌شوند. با این وجود عملکرد پنج ماهه خودروسازان نشان می‌دهد که تولید ون و اتوبوس با کاهش‌های شدیدی مواجه شده است.

به طوری‌که هم‌اکنون دو شرکت سایپا و گروه بهمن اقدام به تولید ون می‌کنند که مجموع تولید پنج ماهه این دو شرکت در سال جاری تنها به چهار دستگاه رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته هزار و ۷۹۵ دستگاه بود.

ضمن این‌که دو شرکت فوق در مرداد امسال هیچ تولیدی در زمینه خودرو ون نداشتند، در حالی که در مرداد سال قبل ۳۴۷ دستگاه ون توسط این دو شرکت تولید شده بود.

در زمینه اتوبوس نیز تولید خودروسازان در پنج ماهه و همین‌طور مرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۴۸ و ۷۸درصد کاهش یافت.

در پنج ماه نخست امسال در مجموع ۸۶۷‌دستگاه انواع اتوبوس توسط شرکت‌های داخلی تولید شد که این رقم در سال گذشته هزار و ۶۶۹دستگاه اعلام شده بود.

ایران خودرو دیزل، پیشرو یدک، رانیران، زامیاد، شهاب خودرو و عقاب افشان تولیدکنندگان داخلی اتوبوس به شمار می‌روند.

البته در پنج ماه امسال ایران خودرو دیزل در زمینه تولید اتوبوس شهری گازسوز و اتوبوس مگاترنس، شرکت رانیران در زمینه تولید اتوبوس ولوو و شرکت عقاب افشان در زمینه تولید اتوبوس شهری اسکانیا جلوتر از برنامه تولید داشتند.

اما در زمینه تولید مینی‌بوس اوضاع کمی بهتر از ون و اتوبوس بود. هم‌اکنون تنها دو شرکت ایران خودرو دیزل و زامیاد در زمینه تولید مینی‌بوس در کشور فعالند که البته تولید داخلی مینی‌بوس برخلاف ون و اتوبوس در پنج ماهه امسال نسبت به سال قبل رشد ۱۰۷‌درصدی را تجربه کرد.

بر این اساس در پنج ماهه امسال هزار و ۱۵۱‌دستگاه انواع مینی‌بوس در کشور تولید شد که رشد ۱۰۷‌درصدی را نسبت به سال گذشته نشان داد. همچنین تولید انواع مینی‌بوس در مرداد ماه امسال حدود ۱۵‌درصد افزایش یافت.