انتقاد سایپایی‌ها از سایپا

مژگان میرزایی

عکس: نگار متین‌نیا

دوشنبه گذشته در حالی اولین همایش مدیران سایپا با حضور پوستین دوز مدیرعامل جدید این شرکت برگزار شد که وی نیز همانند نجم‌الدین مدیرعامل شرکت ایران خودرو، ارتقای سطح خدمات پس از فروش را عمده برنامه خود در این شرکت عنوان کرد.

ظاهرا تاکید وزیر صنایع و معادن و انتقادات وی از نحوه خدمات پس از فروش خودروسازان موجب شده تا مدیران جدید ایران خودرو و سایپا ارتقای خدمات پس از فروش را به عنوان اصلی ترین برنامه کاری شان طی سال جاری در دستور کار خود قرار دهند. مدیرعامل جدید سایپا در همایش دوشنبه گذشته، همچنین مانند همتای ایران خودرویی‌اش از قطعه سازان انتقاد کرد. این در حالی است که انتقادات پوستین دوز صریح‌تر از نجم‌الدین بود و وی علاوه بر انتقاد از عدم رشد قطعه سازان به این نکته نیز اشاره کرد که طی سال‌های گذشته برخی از قطعه سازان از برنامه‌های خود فاصله گرفته اند و به این طریق به جای طراحی به تجارت روی آورده اند که این روش باید تغییر کند.

لزوم تغییر رویکرد در قطعه‌سازی

مدیرعامل سایپا در همایش دوشنبه گذشته با اشاره به اینکه هم‌اکنون سایپا در انتهای برنامه سمت ۹۰ است، اظهار داشت: این شرکت توانسته است با اتکا به توانمندی‌های مدیران و دست‌اندرکاران ۵۲درصد از بازار را به خود اختصاص دهد و برای اینکه بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم هم خوانی و هم دلی بیشتری بین مدیران سایپا لازم است.

وی تصریح کرد: اعتلای سایپا و ادامه حضور موفق این شرکت در بازار توجه به استاندارد‌های روز در تولید است. وی همچنین به تشریح برنامه‌های خود در سایپا پرداخت و ارتقای سطح شرکت‌های قطعه‌ساز، تغییر در برنامه‌های خدمات پس از فروش و افزایش ظرفیت در این شرکت را عمده اهداف خود در شرکت سایپا دانست و عنوان کرد: باید نگاهی مجدد به بخش تامین، طراحی و قطعه‌سازی داشته باشیم زیرا شرکت‌های زیر مجموعه کمی از برنامه‌های در نظر گرفته شده فاصله گرفته‌اند که این فاصله باید با تغییر رویکرد جبران شود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از سازه‌گستر (تامین کننده قطعات سایپا) اظهار داشت: به طور مثال سازه‌گستر یک شرکت طراحی است اما در حال حاضر از برنامه‌های خود فاصله گرفته و به یک شرکت تجاری تبدیل شده و این امر موجبات پیش افتادن سایر قطعه‌سازان از سازه‌گستر را فراهم آورده است.

به گفته پوستین دوز، سطح تکنولوژی در صنعت قطعه‌سازی در کشور رشد چشمگیری نداشته و باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد تا قطعه‌سازان نیز همپای خودروسازان رشد کنند.

مدیرعامل سایپا تاکید کرد: امروزه در کشورهای دیگر خودروسازان توانسته‌اند با اتکا به صنعت قطعه‌سازی به طراحی در مدل‌های جدید دست پیدا کنند اما در کشور ما امر طراحی به دلیل تکنولوژی پایین صنعت قطعه‌سازی وضعیت مناسبی را ندارد.

نگاه به خدمات پس از فروش باید تغییر کند

مدیرعامل سایپا همچنین در حاشیه همایش دوشنبه بعدازظهر در پاسخ به این پرسش که به سطح فعلی خدمات پس از فروش سایپا چه نمره‌ای می‌دهید ، گفت : از ۲۰ ، بیست می‌دهم اما این بدان معنی نیست که ما در همین نقطه توقف کنیم بلکه باید خدمات پس از فروش را ارتقا دهیم. مدیرعامل سایپا با وجود دادن نمره ۲۰ به این بخش به کم توجهی به خدمات پس از فروش نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع خدمات پس از فروش در کشور نیاز به توجه بیشتری دارد و هرچند ما در کشور شبکه‌های خوبی برای ارائه خدمات داریم با این حال خدمات‌رسانی از آنچه که انتظار داریم فاصله بسیاری دارد.

نمره ۲۰ مدیرعامل سایپا که خود تا اوایل هفته پیش رییس هیات‌مدیره سایپایدک (ارائه دهنده خدمات پس از فروش سایپا) بود در حالی است که بخش خدمات پس از فروش خودرو در کشور همواره مورد شکایت متقاضیان بوده و ارائه راهکارهای متفاوت نیز تاکنون نتوانسته موجب جلب رضایت آنها شود.

پوستین دوز در پاسخ به این پرسش که برنامه وی برای بهبود خدمات پس از فروش، در سایپا چیست، تاکید کرد: سعی می‌کنیم با تفویض اختیارات سایپا در خدمات پس از فروش، نگاه مان را در این زمینه تغییر دهیم. پوستین دوز تاکید کرد: در حال حاضر سایپا نقش اصلی را در ارائه خدمات پس از فروش دارد که این رویکرد باید تغییر کرده و مراکز نقش بیشتری در خدمات‌رسانی به عهده بگیرند.

حفظ مدیران سایپا

مدیرعامل شرکت سایپا در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در سطح مدیران این شرکت تغییراتی صورت خواهد گرفت یا خیر نیز اظهار داشت: یکی از ثروت‌های سایپا منابع انسانی و مدیران این شرکت است و به همین دلیل کار در سایپا را با همین مدیران ادامه خواهم داد.

کاهش کیفیت در سایپا

اما دیگر سخنران همایش پنجشنبه مدیران سایپا جمشید ناظمی رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک این شرکت بود که با اشاره به کاهش کیفیت تولید در سایپا اظهار داشت: اتکا به تولید یک محصول و عدم حضور در بازار خودروهای کلاس B و از دست دادن این بازار، افزایش تولید و کاهش کیفیت را برای سایپا در بر داشت.

وی ارتقای ظرفیت‌سازی را از عمده مشکلات سایپا در سال‌های گذشته دانست و اظهار امیدواری کرد که این مشکلات برطرف شود.

به گفته ناظمی سایپا تاکنون سهم قابل توجهی از بازار خودرو در کلاس C را بدست آورده اما در کلاس B موقعیت چندان مناسبی را کسب نکرده که باید با ورود محصول در گروه B نیز این مشکل را برطرف کند. اما اظهارات رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک سایپا در شرایطی است که علاوه بر عدم عرضه خودرو در کلاس B، تمرکز بیش از حد تولید این شرکت روی پراید را باید مشکل اساسی دیگر سایپا دانست، به طوری‌که طی چند سال گذشته این امر بیشترین انتقادات را به سایپا در پی داشت. ناظمی ضمن تایید این مطلب گفت: طی سال‌های گذشته سایپا تولید یک محصول خاص را در برنامه کاری خود قرار داده بود و همواره این مساله مطرح می‌شد که در صورت توقف تولید این خودرو سایپا با مشکل مواجه خواهد شد، اما در اینجا عنوان می‌کنم که در برنامه پنج ساله دوم سایپا این مشکل برطرف و از این پس رشد سایپا به یک خودرو اختصاص نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از چالش‌های سایپا این بوده که با افزایش تیراژ با کاهش کیفیت مواجه شده اظهار داشت: این امر یکی از عمده چالش‌های شرکت سایپا بوده که بر اساس برنامه پنج ساله دوم این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.

ملک باز هم نیامد

حضور نیافتن علی ملک مدیرعامل سایپا دیزل در همایش دوشنبه گذشته در نوع خود جالب به نظر می‌رسید. ملکی که تا همین دو سه هفته پیش اصلی‌ترین گزینه جایگزینی بذرپاش به شمار می‌رفت و شنیده‌ها از آن حکایت می‌کرد که محرابیان نظر مثبتی روی وی دارد و خود ملک نیز در چند نوبت تلویحا به تمایل و حتی جدی شدن حضورش در راس هرم مدیریتی دومین خودروساز بزرگ کشور اشاره کرده بود.

این در حالی بود که ناظمی به از دست دادن بازار خودروهای تجاری توسط سایپا دیزل نیز اشاره و با انتقاد از این موضوع عنوان کرد که باید در پی ارائه راهکاری برای زنده کردن دوباره این بازار برای سایپا باشیم.