گروه خودرو - در حالی که بازار خودروهای سنگین ایران‌، خاطره خوشی از کامیون‌های چینی ندارد‌، دوشنبه شب گذشته هتل المپیک تهران میزبان رونمایی از یک چشم بادامی‌سنگین دیگر شد.

این محصول از تولیدات شرکت شانک‌سی (shaanxi)چین به حساب می‌آید که البته به گفته مسوولان شرکت مذکور با دیگر کامیون‌های چینی حاضر در بازار ایران مانند هوو و دانگ فنگ تفاوت دارد و مشتریان داخلی را به دردسر نخواهد انداخت.

لی‌هانگ یانگ، معاون موسسه تحقیقات شرکت شانک‌سی‌، در مراسم دوشنبه شب گذشته با اشاره به اینکه می‌داند ایرانی‌ها دید مثبتی نسبت به کالاهای چینی ندارند‌، تاکید کرد: شرکت‌هایی که تا پیش از شانک‌سی‌، محصول به بازار ایران داده‌اند‌، نتوانسته‌اند رضایت مشتریان را فراهم کنند‌، ولی ما قصد داریم دید منفی ایرانی‌ها نسبت به خودروهای چینی را از بین ببریم.

وی با تاکید بر اینکه شاک من‌، استانداردهای سختگیرانه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را پاس کرده‌، گفت: متاسفانه شرکت‌های هم‌وطن ما‌، اطلاعات درستی از شرایط جاده‌ای و جغرافیایی ایران نداشته و به همین دلیل حضور موفقی را در ایران تجربه نکردند.

یانگ افزود: ما قصد داریم بهترین نوع خدمات پس از فروش خودروهای سنگین را در ایران ارائه دهیم.

به گفته وی قرار است شرکت شانک‌سی به هر یک از رانندگان شاک من‌، یک خط تلفن برای ارتباط مستقیم با نمایندگی بدهد و برای هر ۱۰۰ راننده نیز یک کارشناس جهت برقراری ارتباط با این شرکت در نظر بگیرند.

معاون موسسه تحقیقات شانک‌سی‌، همچنین با تاکید بر مونتاژ کامیون «شاک من» در ارگ ستاره طی آینده نزدیک‌، گفت: ممکن است در مسیر همکاری ما با ارگ ستاره (زیرمجموعه کرمان موتور)‌ مسائلی سیاسی به وجود آید‌ که البته شرکت ما کاری به این موضوع نداشته و ارتباط خود را حفظ خواهد کرد.

به گفته یانگ‌، شرکت شانک‌سی در تولید محصولات خود از تکنولوژی «مان» آلمان بهره برده و نیاز بازار آن فعلا از طریق واردات تامین خواهد شد. ورود کامیون چینی شاک من به بازار ایران در شرایطی است که پیش از این محصول‌، دو هموطن آن یعنی هوو و دانگ فنگ نیز میهمان جاده‌های کشور شده و اتفاقا هر دو آنها‌ با حاشیه‌هایی روبه‌رو شدند.

دانگ فنگ را سایپا دیزل با نام محصولی ژاپنی وارد کشور کرد و مشتریان بارها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

هوویی را نیز که ایران خودرو دیزل وارد کرد‌، با مشکلات ایمنی در بخش ترمز روبه‌رو بود و محمد رویانیان رییس پلیس وقت راهور ناجا‌، بارها در این زمینه به مسوولان ایران خودرو دیزل هشدار و اعلام کرد که هوو نقش پررنگی در حوادث جاده‌ای ایران دارد.

هوو البته به دلیل ودیعه اندکی که برای پیش فروش آن در نظر گرفته شد‌ه فروش خوبی را در ابتدا نصیب خود کرد.

باید دید با ورود شاک من‌، چه سرنوشتی در انتظار بازار هوو و دانگ فنگ در ایران است.