ایسنا- در ایران یک خودرو با سطح کیفی و تکنولوژی بسیار پایین‌ با قیمت خودرویی با سطح کیفی و تکنولوژی بسیار بالا تولید و عرضه می‌شود.

اوستا گودرزی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، با بیان این مطلب افزود: با وجود تشابه تقریبی قیمت مصرف کننده خودروهای تولید داخل با خودروهای خارجی، سطح تکنولوژی و کیفی خودروهای داخلی بسیار پایین‌تر از خارجی است.

وی ادامه داد: اگرچه خودرو ایرانی در مقایسه با خودرو مشابه خارجی خود تقریبا با یک قیمت عرضه می‌شود، اما در صورت لحاظ کردن سطح تکنولوژی، خودرو ایرانی بسیار گران‌تر از خودرو با کیفیت خارجی در مقایسه با کلاس مشابه خود است.

او با بیان اینکه پژو پارس و مزدا۳ تقریبا در یک کلاس بوده و قیمت فروش داخلی پژو پارس با قیمت فروش بین‌المللی مزدا۳ تقریبا یکسان است، خاطرنشان کرد: با این حال این دو خودرو از نظر توان موتور، مقدار آلایندگی، سطح امکانات رفاهی سرنشین و به‌ویژه ایمنی در تصادف تفاوت‌های زیادی با هم دارند که در صورت لحاظ کردن این تفاوت‌ها در قیمت فروش، پژو پارس در مقایسه با مزدا۳ با قیمت بسیار بیشتری به مصرف‌کننده ایرانی عرضه می‌شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از خودروهای ایرانی را به دلیل سطح تکنولوژی کیفی آنها در هیچ کجای دنیا نمی‌توان فروخت، تصریح کرد: خودروهایی که در ایران تولید می‌شوند، استاندارد و به روز نبوده و در بازارهای بین‌المللی قابل عرضه نیستند.

گودرزی افزود: فرآیند تولید خودرو در ایران بسیار پرهزینه و بهره‌وری آن نیز بسیار پایین است؛ به طوری که یک خودرو با سطح کیفی و تکنولوژی بسیار پایین‌ با قیمت خودرویی با سطح کیفی و تکنولوژی بسیار بالا تولید و عرضه می‌شود.