گروه خودرو- از بازار خودرو خبر می‌رسد که طی هفته جاری منحنی تقاضا نسبت به هفته‌های پیشین باز هم کاهش یافته و به قول نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، دوران، دوران رکود بازار است.

به گفته فعالان بازار، این روزها مراجعه مشتریان به نمایشگاه‌های خودرو بسیار کاهش یافته و همزمان منحنی قیمت برخی خودروها نیز رو به نزول رفته است.

در واقع این رسم تقریبا لاینفک بازار خودرو کشور است که در فصل پاییز تقاضا برای خرید کم شده و رکود آن را در بر می‌گیرد.

این موضوع البته دلیلی منطقی دارد، به نحوی که با پایان تابستان و آغاز پاییز، یکی از انگیزه‌های اصلی مشتریان برای خرید خودرو، یعنی مسافرت‌های تابستانی، کاهشی چشمگیر می‌یابد و با از بین رفتن این انگیزه قوی و تاثیرگذار، بازار خودرو با تحریم مشتریان روبه‌رو می‌شود.

تحریمی ‌که با فاکتور گرفتن از برخی مقاطع زمانی خاص، معمولا تا واپسین روزهای سال طول می‌کشد و با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، انگیزه خرید مشتریان باز هم زنده و خرید و فروش خودرو رونق می‌گیرد.

آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در بازار داخلی‌ها محصولاتی مانند پژو ۴۰۵، زانتیا و مگان دو‌هزار سی‌سی، ارزان شده و در بین خودروهای وارداتی نیز تنها هیوندایی سانتافه، مزه ارزانی را طی یک ماه گذشته چشیده است.

به نظر می‌رسد طی هفته‌های پیش رو و با شدت یافتن رکود، قیمت خودروها رو به نزول رفته یا حداقل ثابت بماند.

ارزانی زانتیا

مونتاژی فرانسوی سایپا که طی دو سه هفته گذشته روندی نزولی در قیمت را به خود گرفته، این هفته نیز مسیر خود در جاده ارزانی را ادامه داد و با کاهش قیمتی ۱۰۰‌هزار تومانی مواجه شد.

زانتیا که شاید اعلام خبر حذف آن از خط تولید سایپا طی تابستان سال آینده، در بازار آن تاثیر بگذارد، هم‌اکنون با نرخ ۲۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این محصول در کارخانه قیمتی برابر با ۲۶‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان دارد و سایپایی‌ها معمولا هیچ گاه اجازه نداده اند که نرخ بازار زانتیا از قیمت کارخانه‌ای آن کمتر شود.

این در حالی است که به گفته فعالان بازار، پیش فروشی که سایپا برای زانتیا در نظر گرفت، موجب کاهش قیمت این محصول شده است. اما بر خلاف زانتیا، در منحنی قیمت دیگر محصولات سایپا، یعنی ریو و پراید تغییر خاصی طی هفته جاری به وجود نیامده است.

در حال حاضر، پراید پرتیراژترین خودرو بازار ایران در مدل بنزین سوز و معمولی‌اش نرخی برابر با ۷‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان دارد و مدل‌های ۱۳۲ و ۱۴۱ آن نیز ۲۰۰‌هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رسند. ریو نیز که طی هفته گذشته و با توجه به

پیش فروش آن، افت قیمتی ۳۰۰‌هزار تومانی را تجربه کرد، هم‌اکنون با قیمت ۱۳‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در میان محصولات پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا نیز، هر چند طی هفته جاری مگان ۱۶۰۰ سی‌سی تغییر قیمت خاصی را به خود ندید، اما مدل دو‌هزار این محصول، ۵۰۰‌هزار تومان ارزان شد. در حال حاضر مگان ۱۶۰۰ سی‌سی با قیمت ۲۶‌میلیون تومان به فروش می‌رسد و مگان دو‌هزار سی‌سی نیز نرخی برابر با ۳۱‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان دارد.

افت قیمت ۴۰۵

هر چند مدل دوگانه‌سوز پژو ۴۰۵ هنوز هم با همان قیمت ۱۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان یک ماه گذشته خود به فروش می‌رسد، اما مدل بنزینی آن طی این هفته افت قیمت را تجربه و اندکی ارزان شد. پژو ۴۰۵ بنزین سوز هم‌اکنون با نرخ ۱۳‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این محصول جزو خودروهایی است که اگر طرح ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت مبنی بر حذف سهمیه بنزین

پر مصرف‌ها، به تصویب رسیده و اجرا شود، از بنزین یارانه ای محروم خواهد شد، محرومیتی که قطعا در بازار آن تاثیر خواهد گذاشت.

اما نگاهی نیز به قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیندازیم، خودرویی که طی یک ماه گذشته نوسان قیمت زیادی داشته و گاهی رو به ارزانی رفته و گاهی قدم در مسیر گرانی گذاشته است.

این محصول که روزهای آرامی را در هفته جاری پشت سر گذاشته، هم‌اکنون با نرخ ۱۴‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین مدل‌های صندوق‌دار پژو ۲۰۶ نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکردند، به نحوی که هم‌اکنون ۲۰۶ صندوق‌دار v۹ با قیمت ۱۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و V۲۰ نیز با قیمت ۱۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند در هفته جاری پژو پارس، و روآ نیز تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده و نرخ آنها ثابت مانده است، به نحوی که در حال حاضر پژو پارس معمولی بنزینی با قیمت ۱۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و روآی بنزین‌سوز هم نرخی برابر با ۸‌‌میلیون تومان دارد. از پژویی‌ها که بگذریم بد نیست سری هم به خاندان ملی ایران‌خودرو یعنی سمند بزنیم.

طی هفته جاری قیمت هر سه مدل سمند ثابت ماند و تغییر خاصی را تجربه نکرد، به نحوی در حال حاضر سمند معمولی بنزینی با نرخ ۱۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و lx بنزین سوز نیز قیمتی برابر با ۱۵‌میلیون تومان دارد.

سورن نیز با همان قیمت چند ماه گذشته خود یعنی ۱۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

سوزوکی گرند ویتارا نیز به عنوان تنها شاسی بلند ایران خودرو، هم‌اکنون با قیمت ۳۶‌میلیون تومان در مدل دنده ای و ۴۰‌میلیون تومان در نوع اتومات خود خرید و فروش می‌شود.

سانتافه نیم‌میلیون ارزان شد

اما سراغی هم از میهمانان وارداتی بازار خودرو کشور بگیریم.

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، بازار این محصولات در کل زود به زود دستخوش تغییر نشده و معمولا در بازه‌های زمانی طولانی تغییرات قیمتی به خود می‌بیند.

در حال حاضر اگر از هیوندایی سانتافه فاکتور بگیریم، باید گفت که خودروهای وارداتی هفته‌های آرامی را طی یکی دو ماه گذشته سپری کرده اند.

در حال حاضر هیوندایی آزرا در مدل فول خود با نرخ ۵۱‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و سوناتا دیگر هیوندایی بازار ایران نیز ۴۱‌میلیون و ۵۰۰‌‌هزار تومان قیمت دارد. این در شرایطی است که سانتافه شاسی‌بلند محبوب هیوندایی در ایران ۵۰۰‌هزار تومان ارزانی را تجربه و در حال حاضر با قیمت ۵۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در میان نمایندگان کیاموتورز کره در کشور نیز سراتو با قیمت ۲۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و سورنتو شاسی‌بلند این شرکت نیز قیمتی برابر با ۴۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان دارد.

اما سری هم به میهمانان ژاپنی بازار خودرو کشور بزنیم.

در حال حاضر تویوتا کمری GLX با قیمت ۴۸‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تویوتا کرولا نیز نرخی برابر با ۳۹‌میلیون تومان را داراست. نیسان مورانوی پارس‌خودرو نیز با نرخ ۷۱‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.