افت تولید 6 خودرو
حمیدرضا بهداد
سه خودروساز نیمه‌دولتی کشور در شرایطی با تولید ۷۲۵ هزار و ۲۰۹ دستگاه خودرو سواری طی هشت ماه امسال، به رشدی ۵/۱۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند که آمار تولید شش خودرو منفی شد و در این بین تندر-۹۰ افتی ۷/۵۰ درصدی را تجربه کرد.

آمار مذکور که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام شده، میزان تولید ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو را شامل می‌شود و طبق آن ایران‌خودرو طی هشت ماه سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 1/14 درصدی را تجربه کرده و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب با رشدی 4 و 17 درصدی مواجه شده‌اند.
بنا بر آمار سازمان گسترش، تا پایان آبان امسال، پراید همچنان پرتیراژترین خودرو سواری کشور به حساب آمده و مرسدس بنز مونتاژی ایران‌خودرو نیز لقب کم‌تیراژترین محصول را به خود اختصاص داده است.
همچنین بیشترین درصد رشد در حالی به پژو 405 رسیده که تندر-90 ایران‌خودرو بالاترین افت تولید را بین تمام محصولات سواری سه خودروساز بزرگ ایران، به خود می‌بیند.
پژو روآ، سوزوکی گرند ویتارا، مرسدس بنز، ریو و دودیفرانسیل‌های پارس خودرو نیز محصولاتی هستند که در کنار تندر-۹۰، آمار تولیدشان طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی شده است، که این موضوع از افت تولید غالب محصولات مونتاژی صنعت خودرو کشور در بازه زمانی مورد نظر حکایت می‌کند.
افت 7/50 درصدی تندر-90
کاهش تولید تندر-۹۰، دیگر به داستانی تکراری تبدیل شده و این محصول طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در مجموع افتی ۷/۵۰ درصدی را تجربه کرده است.
طی بازه زمانی مورد نظر، خودروسازان داخلی در حالی 18 هزارو 210 دستگاه تندر-90 را به تولید رسانده‌اند که ایران‌خودرو با سهمی‌چهار هزار و 142 دستگاهی افت تولیدی 79 درصدی را تجربه کرده است.
پارس خودرو نیز که شرایط بهتری در تولید تندر-۹۰ دارد، هرچند حدود ۱۰ هزار دستگاه بیش از همتایان آبی‌پوش خود، تندر-۹۰ تولید کرده، اما با این حال کاهش تولیدی ۱۶ درصدی را در این زمینه به خود می‌بیند.
افت تولید تندر در شرایطی است که طبق تازه‌‌ترین اخبار، ایران‌خودرو و پارس خودرو هم‌اکنون هفته‌ای هزار دستگاه از این محصول را به تولید می‌رسانند و ظاهرا قرار است این آمار چندی دیگر به هفته‌ای یک هزار و 500 دستگاه افزایش یابد.
طبق اعلام مسوولان، خودروسازان داخلی تا پایان سال جاری ۴۰ هزار دستگاه تندر-۹۰ تولید خواهند کرد.
رشد پژو 405، افت روآ
ایران‌خودرو قطعا باید رشد ۱/۱۴ درصدی تولید خود طی هشت ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را تا حد زیادی مدیون، پژو ۴۰۵ باشد.
این خودرو که روزگاری جزو برترین‌های اروپا به حساب می‌آمد، در بازه زمانی مورد نظر، به رشدی 55 درصدی دست یافته و از این حیث بین سایر خودروهای سواری تولید داخل رکوردار است. همچنین پژوپارس نیز که پس از 405، بیشترین درصد رشد را در جمع ایران‌خودرویی‌ها از آن خود کرده، طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد تولیدی 40درصدی را به خود می‌بیند.
پژو ۲۰۶ نیز که ایران‌خودرو تا پایان آبان ماه، ۶۷ هزار و ۱۶۴ دستگاه از آن را به تولید رسانده، به رشد تولیدی ۲۷ درصدی دست یافته است. این محصول در دو مدل ‌هاچ‌بک و صندوق‌دار به تولید می‌رسد.
اما رشد تولید این سه عضو خانواده پژو در ایران در شرایطی است که روآ همچنان با افت تولید روبه‌رو بوده و ایران‌خودرویی‌ها علاقه‌‌ای به افزایش تولید آن محصول ندارند.
روآ که معمولا بازار چندان روی خوش به آن نشان نمی‌دهد، طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش تولید را تجربه کرده و ایران‌خودرو تنها ۳۰ هزار و ۶۳ دستگاه از این محصول را تا پایان آبان ماه به تولید رسانده است.
روآیی که هم‌اکنون در ایران‌خودرو تولید می‌شود، از نوع پایه گازسوز (سال) بوده و روآی بنزینی، دیگر در این شرکت جایی ندارد. اما نگاهی هم به آمار تولید سمند بیندازیم.
ایران‌خودرو تا پایان آبان ماه، ۶۴ هزار و ۵۱۳ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده و در این زمینه رشدی ۲۷ درصدی را در مقایسه با هشت ماه سال گذشته به خود می‌بیند.
این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند سمند چون لقب «خودرو ملی» را یدک می‌کشد، باید تیراژی بسیار بالا داشته و ایران‌خودرو نیز نسبت به توسعه آن اقدام کند.
سمند هم‌اکنون در چهار مدل سورن، سریر، LX و EF۷ به تولید می‌رسد.
آمار منفی بنز و ویتارا
ایران‌خودرو هر چند تا پایان آبان ماه، دو هزار و ۷۴ دستگاه گرند ویتارا را مونتاژ کرده، اما در مقایسه با هشت ماه سال گذشته با افت تولیدی ۲۵ درصدی روبه‌رو شده است.
این محصول تحت برند سوزوکی ژاپن و در سایت خراسان ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود. افت تولید ویتارا در شرایطی است که سواری مرسدس بنز مونتاژی ایران‌خودرو نیز طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند.
این محصول، با کیفیت‌ترین و در عین حال کم تیراژترین خودرو تولید داخل در جمع تولیدات سواری سه خودروساز نیمه‌دولتی کشور به حساب می‌آید. ایران‌خودرو تا پایان آبان ماه، تنها ۹۹ دستگاه از این میهمان آلمانی لوکس خود را مونتاژ کرده است.
ریو باز هم افت کرد
هر چند سایپایی‌ها قصد دارند زانتیا را سال آینده از خط تولید خود خارج کنند، اما این مونتاژی فرانسوی طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۱ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند.
سایپا تا پایان آبان ماه هشت هزار و 916 دستگاه زانتیا را به مونتاژ رسانده است.


رشد تولید این فرانسوی در شرایطی است که مونتاژی کره‌ای سایپا یعنی ریو با افت تولید 15 درصدی روبه‌رو شده و دومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان آبان ماه، 11 هزار و 316 دستگاه از آن را مونتاژ کرده است. اما به آمار تولید پراید هم نگاهی بیندازیم.
این خودرو که همچنان به‌رغم کیفیت پایین خود، پرتیراژترین محصول خودروسازی کشور به حساب می‌آید، طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی چهار درصدی را در سایپا و ۲۱ درصدی را در پارس خودرو تجربه کرده است.
این دو شرکت در مجموع تا پایان آبان ماه، 349 هزار و 637 دستگاه پراید را به تولید رسانده‌اند.
هر چند در آمار سازمان گسترش اشاره‌ای به برنامه تولید امسال پراید نشده، اما با توجه به تیراژ فعلی، بعید نیست تولید پراید تا پایان امسال به مرز ۵۰۰ هزار دستگاه نیز برسد. مدل‌های مختلف پراید معمولا در جدول رده‌بندی ماهانه کیفیت خودروهای داخلی، رده‌های انتهایی جدول را به خود اختصاص می‌دهند.
افت و خیز تولید در پارس‌خودرو
هر چند قدیمی‌ترین خودروساز ایران طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در تولید ماکسیما، مگان و پیکاپ با رشد مواجه شده اما جدای از تندر، دو دیفرانسیل‌های این شرکت کاهش تولید را تجربه کرده‌اند.
در بازه زمانی مورد نظر، ماکسیما رشد تولیدی 39 درصدی را به خود می‌بیند و هم وطن آن یعنی پیکاپ نیز به چهار درصد افزایش تولید دست یافته است.
این دو محصول تحت برند نیسان‌موتورز ژاپن در پارس خودرو به مونتاژ می‌رسند.
ماکسیما در شرایطی با رشد تولید روبه‌رو شده که طی نیمه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افت تولید مواجه بود.
اما مگان میهمان فرانسوی پارس خودرو نیز با توجه به تیراژ دو هزار و ۴۵ دستگاهی خود تا پایان آبان ماه، ۵۰ درصد در مقایسه با هشت ماه سال گذشته رشد تولید را تجربه کرده است.
از سوی دیگر دو دیفرانسیل‌های پارس خودرو طی بازه زمانی مورد نظر با افتی 45 درصدی روبه‌رو شده و قدیمی‌ترین خودروساز ایران تا پایان آبان ماه، تنها 647 دستگاه از این نوع محصولات را به تولید رسانده است.
هر چند در آمار سازمان گسترش اشاره‌ای به نام محصولات دو دیفرانسیل پارس‌خودرو نشده، اما قطعا یکی از این خودروها، نیسان رونیزی است که چندی پیش با جاده مخصوص وداع کرد و هم‌اکنون تحت نظر پارس خودرو در زاگرس خودرو تولید می‌شود.